رئیس جمهور برزیل یکی از دستیاران نزدیکش را اخراج کرد

رئیس جمهور برزیل در پی بروز جنجال در حزبش بر سر امور مالی مشکوک و نادرست انتخاباتی، یکی از دستیاران نزدیکش را که به پیروزی او در انتخابات کمک کرده بود اخراج کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب ژایر بولسونارو، رئیس جمهور راست افراطی برزیل که ماه اکتبر گذشته به راحتی در انتخابات و عمدتا با مانور روی وعده مبارزه با فساد پیروز شد، درگیر یک رسوایی جدید شده است.

یک سخنگوی این حزب به نام "اتاویو دو رگو باروس" در کنفرانس خبری در شهر برازیلیا گفت: بولسونارو روز دوشنبه تصمیم گرفت گوستاو ببیانو را از سمت رئیس دبیرخانه دفتر ریاست جمهوری اخراج کند.

این سخنگو درباره دلیل این اخراج توضیح نداد و گفت: تصمیم شخصی خود بولسونارو بوده است.

بولسونارو در ویدئویی که از سوی رسانه‌های برزیلی منتشر شد به شفاف سازی چندانی نپرداخت. او تنها اظهار داشت که نقطه نظرهای مختلف در مورد مسائل مرتبط سبب شد که انجام نوعی ارزیابی دوباره ضرورت پیدا کنند. 

باروس خاطر نشان کرد: رئیس جمهور برزیل تایید کرده که ببیانو نقشی مهم و حیاتی در کمپین انتخاباتی او ایفا کرده و تلاش‌های او برای موفقیت ما اهمیت داشته است. اخراج این دستیار نزدیک به رئیس جمهور می‌تواند بر روند تصویب لایحه‌ای که تا چند روز دیگر بولسونارو به منظور اصلاح نظام بازنشستگی ناپایدار برزیل به کنگره ارائه خواهد کرد، تاثیر بگذارد.

از نظر سرمایه گذاران این اصلاحات مهمترین وعده‌ای است که رئیس جمهور برای اصلاح اقتصاد برزیل به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکایی لاتین مطرح کرده است.

ببیانو از نیروهای کابینه محسوب می‌شود و رهبر سابق حزب فوق محافظه کار PSL بوده و قرار است یک ژنرال بازنشسته به نام "فلوریانو پیکسوتو" جانشین وی شود و به این ترتیب تعداد نظامیان حاضر در کابینه به ۸ نفر خواهد رسید.

ببیانو به عنوان رئیس حزب حاکم PSL سال گذشته چهره‌ای کلیدی در کمپین انتخاباتی بولسونارو بود که باعث پیروزی او در انتخابات اکتبر شد. هنگامی که بولسونارو در ماه ژانویه ریاست جمهوری‌اش را آغاز کرد این پست را به ببیانو در کاخ ریاست جمهوری تفویض کرد.

با این حال چندی پیش بعد از آن که یک روزنامه برزیلی به نام "فولها دسائو پائولو" گزارش کرد که حزب PSL کاندیداهای جعلی در انتخابات سراسری به منظور منتقل کردن بودجه دولتی به خزانه‌اش معرفی کرده ائتلاف نزدیک بین آنها به هم خورد.

ببیانو دست داشتن در این رسوایی را تکذیب و تلاش کرد تا این بحران را کم اهمیت نشان دهد. او گفت که چند بار با بولسونارو در زمانی که در ۱۵ روز اول ماه جاری میلادی برای جراحی شکم در بیمارستان بود گفت و گوهایی داشته است.

با این حال کارلوس بولسونارو یکی از پسرهای رئیس جمهور برزیل که در ریودوژانیرو قانونگزار ایالتی است گفت:  ببیانو دروغ می‌گوید و چنین گفت وگویی انجام نشده است. او خواهان تحقیقات پلیس علیه ببیانو شد.

این مناقشه سبب شد که در حزب PSL و همچنین در میان هم پیمانان رئیس جمهور اختلافات و ناخرسندی ایجاد شود و آنها پرسیدند چرا کارلوس که جایگاهی در ریاست جمهوری و دولت فدرال ندارد اجازه چنین برخوردی علیه ببیانو پیدا کرده است.

در نهایت بعد از چند روز تنش در میان مقامات ارشد بولسونارو که تاکید زیادی بر وعده مبارزه با فساد سیاسی در انتخابات داشت ببیانو را اخراج کرد.

شهرت بولسونارو از یک جهت دیگر نیز لطمه خورده؛ چرا که اتهام تراکنشهای مالی غیرقانونی علیه یکی دیگر از پسران وی به نام فلاویو که سناتور است مطرح شده است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.