به گزارش خبرنگار حقوق و قضایی خبرگزاری فارس، رضا انصاری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای رهایی از وضعیت خودروسازی به ویژه در دوره کنونی چه راهکاری را پیشنهاد میکنید؟ اظهارداشت: دو نوع راهکار وجود دارد که یکی کار کوتاه مدت و اورژانسی است و راهکار دوم نگاه بلند مدت است.
وی در توضیح راهکار کوتاه مدت و اورژانسی بیان داشت: تنها راه حل افزایش تولید است، تولید خودروسازی افت شدیدی داشته به خاطر شرایطی که پیش آمد. باید سریع راه حلی پیدا کرد. وزارت صنعت و معدن مدعی است که برای افزایش تولید برنامه هایی دارد ولی تا به حال برنامه های آنان موفق نبوده است.
* باید قیمت خودرو را منطقی کنیم
انصاری با اشاره به اینکه بخشی از برنامه افزایش تولید، خود قیمت است، گفت: قیمت را باید منطقی کنیم، یعنی نه افزایش شدید بدهیم و نه با قیمت های قبل. نمی توانیم به خودروساز بگوییم به قیمت سال گذشته بفروشد در حالی که ارزی که در اختیارش می گذاریم به قیمت سال گذشته نیست.
وی افزود: هزینه های تولید افزایش پیدا کرده است، باید در این برنامه ریزی تولید به سمتی برویم که شرایط را برای افزایش تولید در کوتاه مدت و هر چه سریعتر به صورت اورژانسی فراهم کنیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از دغدغه های خودروسازان قیمت است. ما باید قیمت خودرو را به صورت پلکانی و منطقی افزایش دهیم. در این زمینه ضعیف عمل می کنیم که خودروسازان نیز مقصر هستند چون بر روی افزایش بهرهوری و کاهش هزینه های تولید کار مناسب نکردند. ما در آنجا با تورم انواع عوامل هزینه ساز روبرو هستیم از جمله نیروی انسانی یا هزینه بالای تأمین منابع مالی یا مدیریت ناصحیح که زمانی که رئیس جمهوری آمریکا گفت می خواهند از برجام خارج شوند و صنعت خودرو می دانست که در فهرست تحریم خودرو است ولی مدیریت آینده نگرانه را حاکم نکرد و به سمت مدیریت آتش نشانی حرکت کرد. یعنی منتظر بحران شد و زمانی که آتش ایجاد شد آنگاه آتش را خاموش کند.
* سبک مدیریت در خودروسازی ما سبک مدیریت آتشنشانی است
انصاری با تأکید بر اینکه این انتقاد به خودروسازان وارد است، افزود: سبک مدیریت در خودروسازی ما سبک مدیریت آتش نشانی است در حالی که ما نیازمند سبک مدیریت آینده نگرانه و پیش نگرانه هستیم که این مدیریت قبلاً حاکم نبوده و اکنون نیز حاکم نیست. بازیگران اصلی این مساله برای حل مشکل اورژانسی افزایش تولید، وزارت صنعت به کمک خودروساز است و کمیسیون صنایع و معادن نیز کمک می کند.
انصاری با اشاره به راهکار دوم گفت: راهکار دوم، نگاه بلند مدت است. اگر بخواهیم همین عوامل یعنی عوامل افزایش قیمت بازار مانند مدیریت و کاهش بهره وری و افزایش هزینه های تولید را اصلاح کنیم این مسأله به اصلاح ساختار در خودروسازی برمی گردد.
* صنعت خودروسازی یک صنعت توزیعکننده راست است
وی افزود: تا روزی که خودروسازی با این ساختار مدیریت شود صاحب صنعت نیستیم. الان یک صنعت توزیع کننده رانت هستیم. باید این ساختار اصلاح شود به سمتی که از دولت منفک شود و بخش خصوصی واقعی، ذیصلاح و توانمند آن را اداره کند.
وی ادامه داد: برخی صنایع که انعقاد نطفه و تولد و رشد آن در بخش خصوصی واقعی و توانمند بوده امروز بدون این که کمکی از دولت بگیرد به تولید می پردازد و حتی صادرات دارد و برای ما ارز می آورد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه صنعت خودروسازی ما مانند یک فرزند 40 ساله است که دائما از پدر خود درخواست کمک می کند، گفت: چون همواره به دولت متّکی بوده است و نخواسته خودش رشد کند و متکی بر خودش باشد و روی پا خود بایستد.
* اگر به سمت اصلاح ساختار مالکیت ایرانخودرو و سایپا نرویم صاحب صنعت نخواهیم شد
وی افزود: دولت امروز تعارض منافع ایجاد کرده است، چون هم می خواهد سیاست گذاری کند و هم نظارت داشته باشد و هم حافظ حقوق مردم باشد و از طرف دیگر خودش هم بنگاه دار شده است. بنابر این در بلند مدت باید به سمت اصلاح برویم اگر به سمت اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان و به ویژه ایران خودرو و سایپا نرویم صاحب صنعت در خودروسازی نخواهیم شد.
انتهای پیام/