سیسی: بحران‌های منطقه و امنیت در نشست سران عربی اروپایی بررسی می‌شود

رئیس جمهوری مصر تاکید کرد که قرار است نشست میان سران عربی و اروپایی روز ۲۴ و ۲۵ ماه جاری میلادی در "شرم‌ الشیخ" برگزار شود.

به گزارش خبرآنی، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر اعلام کرد که روابط همسایگان عربی و اروپایی "تاریخی" است و جهان عرب شریک نخست اروپا به شمار می‌آید که نیازمند گفت‌وگو بیشتر نه فقط در زمینه اقتصادی بلکه در سایر زمینه‌ها نیز است.

سیسی در سخنرانی خود در پنجاه و پنجمین دور کنفرانس مونیخ خاطرنشان کرد: نشست سران عربی و اروپایی قرار است در روزهای ۲۴ و ۲۵ فوریه در شرم‌الشیخ برگزار شود و این نشست گام مهمی برای توسعه روابط دوجانبه است.

رئیس جمهوری مصر در ادامه افزود: ثبات و امنیت در منطقه عربی بر ثبات و امنیت اروپا تأثیر می‌گذارد و عکس این مساله نیز صدق می‌کند. در نتیجه، بی‌ثباتی در برخی کشورهای عربی تأثیر گسترده‌ای بر اروپا گذاشته و از نشانه‌های آن مهاجرت غیرقانونی و نیز پناه بردن شهروندان فراری از درگیری‌های منطقه به سمت اروپا است.

وی همچنین تصریح کرد: در نتیجه ما به رایزنی و هماهنگی‌های بیشتر برای ایجاد زمینه‌ای به منظور حل موضوعات مختلف احتیاج داریم؛ لذا کنفرانس شرم الشیخ فرصت و گامی اساسی برای اتخاذ اقدامات دیگر خواهد بود.

در همین راستا، کلاوس یوهانس، رئیس جمهور رومانی و رئیس کنونی اتحادیه اروپا از رئیس جمهور مصر به خاطر برگزاری این نشست عربی اروپایی تشکر و قدردانی کرد.

وی تاکید کرد: ما به همکاری عمیق‌تر و گسترده‌تر و رایزنی نیاز داریم اما وقت آن فرا رسیده تا نشستی برگزار شود که در آن رهبران اروپایی و عربی مشارکت کنند.

یوهانس نسبت به امکان حل تمامی مشکلات با همکاری و رایزنی مشترک در خصوص بحران‌های منطقه، مهاجرت، رشد اقتصادی و همکاری اقتصادی و امنیتی ابراز خوشبینی کرد.

وی گفت: ما با همکاری هم می‌توانیم به بهترین راه برای دستیابی به بهترین راه حل دست یابیم.

نشست عربی اروپایی در شرم‌الشیخ نخستین نشست در سطح رهبران کشورهای اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که در این نشست ۵۰ کشور، از جمله ۲۲ کشور عربی و ۲۸ کشور اروپایی شرکت کنند.

در چهارم فوریه نشستی میان وزرای خارجه عربی و اروپایی در بروکسل برگزار شد.

در این نشست رهبران اتحادیه اروپا و عرب به بررسی شماری از پرونده‌ها در زمینه امنیتی، مهاجرت، همکاری اقتصادی و همچنین مبارزه با تروریسم خواهند پرداخت.

در این نشست همچنین شماری از بحران‌های منطقه‌ای درباره دریای مدیترانه مانند وضعیت لیبی، سوریه، روند صلح، راه‌های تقویت همکاری دوجانبه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.