به گزارش خبرنگار گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس، «نشست نقش زنان در حمایت از تولید ملی» با حضور مریم رهسپار روانشناس و مدرس سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، مرضیه افضلی جامعه شناس و پریسا نجفی تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی در خبرگزاری فارس برگزار شد.
در این نشست جایگاه زن در مدیریت اقتصادی خانواده خانواده مورد بررسی قرار گرفت و علت گرایش خانوادههای ایرانی به مصرفگرایی واکاوی شد، شرح این نشست در ادامه خواهد آمد:
*نگاه زن می تواند سبک اقتصادی یک کشور را تغییر دهد
مریم رهسپار مدرس سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه زن نقش مدیر خانه و اقتصاد جامعه را بر عهده دارد و به نوعی گرداننده اقتصاد یک کشور است، گفت: نگاه زن به چرخه اقتصاد خانواده می تواند سبک اقتصادی یک کشور را تغییر دهد، اگر زن شخصیت مصرف گرایی داشته باشد، جامعه را به سمت مصرف گرایی سوق میدهد.
وی در ادامه با بیان اینکه تفکر سرمایهداری زن را ابزاری برای رسیدن به مطامع اقتصادی خود در نظر گرفته است، گفت: این نگاه ابزاری باعث شده است زن از نقش تعیین کننده و مدیریتی اش به یک مفعول تبدیل شود.
این کارشناس سبک زندگی خاطرنشان کرد: برای ایجاد این تغییر در نقش زن لازم بود او جایگاه زنانگی خود خارج شود و در حالیکه زن از دیدگاه جامعه شناسانه و روانشناسانه دارای ۵ جایگاه مدیریتی بود که یکی از این جایگاه مدیریت اقتصادی است، با تسلط نگاه سرمایهداری در جهان زن تبدیل به یک شخصیت مصرفگرا شد.
*دیدگاه سرمایهداری زن مدیر را تبدیل به زن ولخرج و مصرفی کرد
رهسپار با اشاره به اینکه به زن پیش از ظهور دیدگاه سرمایهداری آنچنان بها داده میشد و که حل بحرانهای اقتصادی خانواده به او سپرده شده بود، گفت: با روی کار آمدن نظام سرمایهداری زن مدیر تبدیل به یک زن اشرافی و ولخرج شد که تنها نقش او مصرف گرایی است.
این مدرس سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی به نتایج یک تحقیق در خصوص جایگاه زن در مدیریت بحران اقتصادی خانواده اشاره کرد و گفت: بحرانهای اقتصادی، اجتماعی و تربیتی در دوره های مختلف تاریخ خانواده را زنان مدیریت میکردند اما این با تغییر نقش زن به یک موجود مصرف گرای صرف تنزل پیدا کرد.
*یک چهارم درآمد خانوار ایرانی صرف ظاهر زن خانواده میشود
وی ترویج فرهنگ مصرفگرایی و تجملگرایی را در میان زنان مسلمان و شیعه از سوی سردمداران تفکر سرمایهداری بسیار عمیق دانست و عنوان کرد:در نتیجه ترویج دیدگاههای مصرفگرایانه در جامعه ایرانی، یک چهارم درآمد خانوار ایرانی صرف ظاهر زن خانواده میشود.
وی ادامه داد: درحالیکه در برخی از کشورها این آمار کمتر از ۱.۱۵ است، برای مثال میزان هزینه کرد زنان برای ظاهرشان در کشور فرانسه کمتر از ۰.۵ درصد از درآمد خانوار است.
این استاد سبک زندگی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بالاترین میزان عمل زیبایی در میان زنان شیعه اتفاق میافتد و میخواهند زن مسلمان را از نقش تاریخی مثبت خود دور کنند و با تقویت بعد مصرفگرایی و دامن زدن به تنوع طلبی به کیان خانواده مسلمانان ضربه وارد کند.
*نقش خودخواهی شریف زنانه در پذیرش نقشهای خانوادگی
رهسپار به تصریح مهمترین کارکرد نقش زنانه در جامعه پرداخت و بیان داشت: نقش خودخواهی شریف در تعریف کار کرد زن حائز اهمیت است، به این معنی که اگر زن وجود خودش را دوست بدارد و تنها در این صورت است که میتواند نقش مادری و همسری خود را بپذیرد.
وی با اشاره به اینکه حذف کارکردهای واقعی زنانه منجر به فلج شدن اقتصاد یک جامعه میشود اظهار داشت: دشمن برای اینکه به اقتصاد ما ضربه بزند سعی در مصرفگرا کردن زنان مسلمان و شیعه دارد.
رهسپار گفت: دشمنان ایران میدانند که زن مولد اقتصادی و انسانی بوده و تربیت کننده آینده کشور است و اگر زن ایرانی نگاه سطحی داشته باشد این نگاه بر روی آینده کشور تاثیر گذار است.
وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر ما به تربیت اجتماعی فرزندان خود برای حفظ جایگاههای اجتماعی اهمیت فوق العادهای میدهیم اما توجهی به تربیت اقتصادی آنها نداریم، خاطرنشان کرد: رسانهها در اشاعه تربیت اقتصادی بسیار تاثیر گذارند.
مرضیه افضلی مدیر کارآمدی نقشآفرینی بسیج جامعه زنان نیز با تأیید سخنان این کارشناس سبک زندگی خاطرنشان کرد: در نگاه جامعه شناسی دینی به زن مدیر خانواده و تربیت کننده فرزندان شناخته شده است و این مسئله در حوزه اقتصادی وارد می شود.
رهسپار به نحوه روند تغییر نگرش جامعه پرداخت و گفت: جامعه شناسان معتقدند تغییر نگرش افراد یک پروژه سی ساله است یعنی طی ۳۰ سال برنامه های فرهنگی می تواند بر روی خرده فرهنگ ها تاثیر بگذارد.باید این باور به جامعه تزریق شود که ما در شرایط جنگ اقتصادی به سر میبرید و برای مواجهه با آن باید مسلح شویم.
این استاد سبک زندگی با اشاره به اینکه تبلیغات هوشمندانه و تمرکز آن بر روی کودکان میتواند در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی تاثیر گذار باشد به برگزاری یک کلاس آموزشی در چین پرداخت و گفت: در چین کلاس آموزشی تحت عنوان «ساعت قلک» برگزار می شود که در آن به دانش آموزان آموزش مدیریت اقتصادی آموزش داده میشود.
نجفی، تولید کننده سخنان این استاد روانشناسی را تائید کرد و گفت: من با اینکه فعالیت سی ساله که پشت جریان مصرفگرایی کشور وجود دارد موافقم اما باید به این نکته توجه کرد که پشت این جریان مصرفگرایی تبلیغات گسترده وجود دارد و برای اینکه بتوانیم در مقابل جریان ایستادگی کنیم باید بر روی تربیت فرزندانمان سرمایه گذاری کنیم.
رهسپار به برگزاری یک برنامه در چین با همراهی کودکان اشاره کرد و گفت: در چین روزی به نام «روز لوازم کثیف» نیز وجود دارد که در این روز هر کودک به همراه خانواده اش یک کالای خارجی را از بین میبرد و یا به آتش میکشد در واقع چین در حال توسعه این مفهوم است که «بد خودم از خوب دیگری بهتر است».
افضلی نیز اظهار داشت: «طرح ایرانیار» به دنبال همین هدف ایجاد شده و قرار است براساس این طرح کودکان با تولیدات ایرانی آشنا شوند و والدین خود را تشویق به خرید کالاهای ایرانی کنند، همچنین طرح «مسیرامید» هم با این هدف در حال راه اندازی است.
رهسپار گفت: متاسفانه این طرحها نمادین است که نیازمند طرح برنامه درسی برای جا افتادن مفهوم تربیت اقتصادی و حمایت از تولید داخلی در مدارس هستیم.
نجفی گفت: مردم باید بدانند بسیاری از کالاهایی که با اسم برند خارجی فروخته میشود از کیفیت کافی برخوردار نیست و عمدتاً تقلبی هستند، در حالی که تولیدات داخلی با نظارت های بسیار شدید تولید شده و به دست مشتری با قیمت تمام شده منصفانه می رسد.
وی با انتقاد از اینکه خانوادهها به تولیدات داخلی اعتماد ندارند بیان داشت: شاید ریشه این بیاعتمادی در عقب افتادن صنایع کشور به واسطه جنگ تحمیلی باشد، به واسطه جنگ و تحریمها در برههای از تاریخ تولیدات خارجی از تولیدات ایرانی سبقت گرفتند اما در سالهای گذشته این فاصله کیفی و کمی به سرعت جبران شد اما این ذهنیت مردم هنوز باقی است که کالای خارجی بهتر از کالای ایرانی است.
*مردم باید احساس کنند در جنگ اقتصادی هستیم
رهسپار با تایید سخنان نجفی اولین اصل برای بازگشت اعتماد مردم به تولیدات داخلی را در فضای رسانه و خانواده ها دانست و ابراز داشت: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و باید این احساس به مردم دست دهد که منافع ملی و جمعی آنها در صورت ضربه خوردن به کارخانهها و تولید کنندگان در خطر است.
وی دومین قدم را تبلیغاتی هوشمندانه دانست گفت: نقش تبلیغات را در سالهای گذشته خیلی کمرنگ دیده ایم اما چیزی که باز شده ذهن مصرف کننده نسبت به تولیدات بی کیفیت خارجی که مثبت شود تبلیغات هوشمندانه در فضای رسانه و خواص جامعه بوده است.
نجفی گفت: دولت باید پشتیبان تولید کننده باشد در حالی که بروکراسی های اداری دست و پای ما تولید کنندهها را گرفته است و بسیاری از تولیدکننده ترجیح میدهند به جای کار سخت تولیدی با قوانین دست وپاگیر به دنبال کار بیشرافت دلالی باشد.
وی یادآور شد: عمده تولیدکنندگان توان تبلیغات را ندارند و این دولت است که باید به کمک تولیدکنندگان خرد و کوچک بیاید.
*برخی سیاستگذاران و خواص فرهنگ «ما نمیتوانیم» را به جامعه تزریق میکنند
افضلی تصریح کرد: این عدم همراهی بدین دلیل است که تعریف جامعه جهانی برای کشورهای دارنده نفت این است که تنها باید تولید کننده و فروشنده نفت باشند اما انقلاب اسلامی این نقشه جهان را بر هم زد و برای جامعه جهانی برای اینکه این تفکر در جامعه ایرانی همچنان باقی بماند و ایران تنها تولید کننده نفت باشد فرهنگ «ما نمی توانیم» از سوی برخی سیاستگذاران و خواص به جامعه تزریق میشود.
رهسپار با بیان اینکه تغییر نگرش جامعه نیازمند یک عزم ملی است گفت: باید به عنوان یک مطالبه عمومی به دنبال حمایت از تولید و کالای ایرانی باشیم.
وی زن را به عنوان مغز افزار یک خانواده در تغییر این نگرش بسیار تأثیرگذار دانست و ابراز داشت: یکی از کارکردهای نقش زن، تعیین استراتژی خانواده است، اینکه خانواده به سمت مصرفگرایی گرایش پیدا کند یا اهداف ارزشمندتری را دنبال کند.
به عقیده این کارشناس سبک زندگی، زن دیدهبان جامعه است میتواند با مدیریت و عمق بخشی به اهداف، جامعه را به سمت تولید ملی با کیفیت هدایت کند.
انتهاس پیام/