تاکید وزیر خارجه سوئد بر لزوم مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای

در بحبوحه تشدی تهدیدهای هسته‌ای در جهان با تاکید بر لزوم ادامه گفتگو پیرامون خلع سلاح تاکید کرده و گفت که سوئد آماده میزبانی این مذاکرات است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه کانادا در مصاحبه با یک روزنامه سوئدی نگرانی خود را نسبت به تعلیق پیمان قوای هسته‌ای میان‌برد موسوم به آی ان اف از سوی مسکو و واشنگتن بیان کرد.

او با اشاره به اینکه نه تنها کشورهای دارای سلاح هسته‌ای بلکه دیگر کشورها نیز باید در این مذاکرات شرکت کنند، گفت: مکانیزم ما برای کنترل و حل مشکل ضعیف شده است. اگرچه اولین نشست بهار در آلمان برگزار می‌شود ما نیز علاقه مندیم تا میزبان چنین مذاکراتی در سوئد باشیم.

یک نشست کنترل تسلیحاتی ماه مارس در آلمان برگزار خواهد شد. این نشست برای گفت و گو پیرامون وضعیت مبهم و آشفته پیمان قوای هسته ای میان برد انجام خواهد شد.

این وزیر سوئدی افزود که هیچ نگرانی از تهدید ادعا شده نظامی روسیه ندارد.

او گفت: از نظر ما این مداخله تهدید محسوب نمی‌شود.

والستروم با ذکر این نکته که راههای کارآمد تر دیگری برای مداخله وجود دارد گفت که مشارکت روسیه را در راه اندازی شبکه برق ملی سوئد رد نکرده است.

نظرات او تنها چند روز بعد از اخراج "سونسکا کرفتنات" اپراتور شبکه برق کشور سوئد به اتهام نقض امنیت مطرح شد.

در اوایل ماه فوریه آمریکا اعلام کرد که پیمان ۱۹۸۷ آی ان اف را تعلیق می‌کند مگر اینکه روسیه نقض حقوق علیه کنترل تسلیحات دو جانبه را بپذیرد و جبران کند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز فوراً تعلیق این پیمان را در پاسخ به حرکت آمریکا اعلام کرد.

پیمان آی ان اف بین آمریکا و شوروی سابق امضا شد. پیمان آی‌ان‌اف مانع از روسیه و ایالات متحده برای دستیابی، تولید یا استقرار موشک‌های کروز یا بالستیک زمین‌پرتاب با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر می‌شود.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.