استاد تاریخ: رضاخان به کوچک‌ترین کشورها منطقه هم باج میداد/در دوره پهلوی عقب مانده بودیم

به گزارش خبرنگار سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی، موسی حقانی مورخ و مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران طی سخنانی با موضوع "مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی با عملکرد حکومت‌های قبلی" ضمن تبریک به مناسبت دهه فجر، گفت:دستاوردهای انقلاب اسلامی  در این 40 سال فراوان است.

وی ادامه داد:در آغاز نهضت تاکید امام خمینی(ره) بر  از دست رفتن استقلال ایران بود، ایشان معتقد بود  رژیم پهلوی استقلال ایران را فروخته است.باید تقیه را کنار گذاشت و افشاگری کرد و این اقدام منجر به براندازی نظام پهلوی شد و شر استکبار  از این سرزمین کم شد.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه افزود: متاسفانه با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی قدر نعمت استقلال‌طلبی را نمی‌دانند و برخی می‌گویند زمان این موضوع گذشته است و پیشرفت مهم‌تر از استقلال طلبی است و باید با نظام جهانی همراهی کنیم.

حقانی درباره استقلال‌طلبی در حوزه سیاسی، تصریح کرد: در دوران قاجار که دوران نفوذ بود غربی‌ها تا مرز نابودی ایران پیش رفتند و نمی‌خواستند ایران پیشرفت کند ایران در آن زمان اسیر بین روسیه و انگلیس بود.

وی اضافه کرد: ما در دوران رضاخان به کوچکترین کشورهای منطقه باج داده می‌شد، نمونه این موضوع واگذاری اروند رود به عراق و آرارات به آتاترک بود و تقریبا حاکمیت ایران در اروند رود از بین رفت.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر اظهار داشت:آفت عدم استقلال ایران در زمان پهلوی و قاجار  این بود که ما از سایرکشورهای که در حال پشرفت بودند، عقب ماندیم.

این مورخ برجسته کشور با بیان اینکه با  انقلاب اسلامی و استقلال‌طلبی، غربی‌ها دستشان از منافع نامشروع در ایران کوتاه شد، تصریح کرد: ملت ایران با استقلالی که به دست آورد نقشه ترسیم خاورمیانه جدید که نقشه 70 ساله استکبار بود را برهم زد.

این خبر تکمیل می‌شود...

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.