درخواست آمریکا از روسیه و چین برای افزایش شفافیت هسته‌ای

آمریکا، روسیه و چین را به نداشتن شفافیت کامل در برنامه‌های هسته‌ای خود متهم کرد و خواستار ارائه اطلاعات روشن‌تر در این باره شد.

به گزارش خبرآنی، یک مقام ارشد آمریکایی امروز (چهارشنبه) این اظهارات را در حالی بیان کرد که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل که همه آنان قدرت‌های تسلیحات هسته‌ای هستند، با محوریت عدم گسترش و خلع سلاح تسلیحات هسته‌ای در پکن دیدار کردند.

آندرآ تامپسون، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امر کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل اظهار کرد: ما پیش از این توافق کردیم که برای ارائه گزارش درباره جزئیات این برنامه‌های هسته‌ای چارچوبی تنظیم کنیم اما فاصله میان گزارش‌های آمریکا و گزارش‌های چین و روسیه بسیار زیاد است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام آمریکایی با تاکید بر اهمیت شفافیت در این زمینه گفت: به دنبال آن هستیم که چگونگی افزایش شفافیت را بررسی کرده و به دیگر طرف‌ها اطمینان دهیم که کاملاً و به طرز قابل اثباتی مطابق تعهدات و الزامات خود در زمینه کنترل تسلیحات هسته‌ای، منع گسترش آن‌ها و خلع سلاح هسته‌ای فعالیت می‌کنیم.

مقامات روسیه، چین، فرانسه و انگلیس که همه در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای حضور دارند نیز در این نشست شرکت داشتند.

این نشست تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

این مذاکرات پس از چندین ماه تنش میان مسکو و واشنگتن بر سر پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد برگزار می‌شود که دو طرف در سال ۱۹۸۷ آن را به امضا رساندند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا متعهد شده است که از این پیمان خارج شود و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز تهدید بروز یک رقابت تسلیحاتی تازه را مطرح کرده و گفته است که اروپا قربانی اصلی آن خواهد بود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در نشست امروز که در پکن برگزار شد، "گسترش رفتارهای یک‌جانبه" را تهدیدی برای منع گسترش تسلیحات هسته‌ای دانست.

ریابکوف افزود: بسیاری از مسائل بر اثر اراده کم سیاسی حل نشده باقی می‌مانند.

این مقام روسیه تاکید کرد که بین پنج کشور حاضر در این پیمان، "نبود اعتماد متقابل" مشهود است و گفت: پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در حال از هم گسستن است و این امر تأثیرات منفی و جدی‌ای بر منع گسترش تسلیحات هسته‌ای دارد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.