اردن: پس از آمریکا بر پایگاه التنف کنترل نخواهیم داشت/پروازها به سوریه مشروط به امنیت هوایی است

وزیر خارجه اردن تاکید کرد که کشورش هرگز پس از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه التنف واقع در نزدیکی مرزهای این کشور، بر این پایگاه نظارت یا کنترل نخواهد کرد زیرا التنف خارج از اراضی این کشور قرار دارد.

به گزارش خبرآنی، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، در پاسخ به این سوال که آیا پایگاه التنف پس از عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از آنجا به اردن تحویل داده خواهد شد، گفت: نه، التنف منطقه‌ای واقع در داخل خاک سوریه است.

الصفدی در ادامه اظهار کرد: اردن از مرزهای خود حفاظت خواهد کرد اما از این مرزها به سمت اراضی سوریه عبور نخواهد کرد، امیدواریم جهت توافق درباره تدابیر لازم برای تضمین امنیت در آن طرف مرزها مذاکرات سه‌جانبه‌ای انجام شوند.

وزیر خارجه اردن گفت: التنف در آن طرف مرزهای ما قرار دارد و همان طور که گفتم، اردن هرگز از این مرزها عبور نخواهد کرد، ما اقدامات لازم برای حفاظت از امنیت خود را در پیش خواهیم گرفت و هر تهدیدی علیه آن را از بین خواهیم برد، در مورد تدابیری که در آن طرف مرزها پس از خروج آمریکایی‌ها از التنف انجام می‌شوند، همه طرف‌ها باید توافق کنند و این تدابیر باید ضامن امنیت و آرامش در منطقه باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اردن با اشاره به انجام مذاکراتی با روسیه و آمریکا درباره منحل کردن اردوگاه الرکبان، ابراز امیدواری کرد که کاروان کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در اسرع وقت به این اردوگاه برسد.

وی افزود: بحث و گفت‌وگوها درباره اعطای مجوز به کاروان دوم کمک‌های بشردوستانه برای ورود به الرکبان مدتی است که در سوریه برقرار هستند و امیدواریم که به زودی توافقی حاصل شود تا نیازهای ساکنان اردوگاه رفع شوند، ما شاهد برخی پیشرفت‌ها هستیم و امید داریم که به زودی برای ورود این کاروان هماهنگی شود.

الصفدی ادامه داد: نباید تمرکز ما فقط محدود به فراهم کردن کمک‌های انسانی باشد که در واقع راه‌حلی موقت است بلکه این مشکل را باید با برچیدن اردوگاه و اعطای مجوز به ساکنان آن برای بازگشت به شهرها و روستاهایشان حل کرد.

این مسؤول اردنی تاکید کرد: مذاکراتی با روسیه و آمریکا در این رابطه و امکان اجرای آن در اسرع وقت در حال انجام هستند.

وی همچنین به اسپوتنیک با اشاره به اینکه امان در سایه تحولات موجود و جهت تضمین وجود کانال‌های دیپلماتیک کافی برای رایزنی با دمشق، نماینده‌ای را رئیس هیئت دیپلماتیک خود در دمشق تعیین کرده است، گفت: تعیین کارداری برای هیئت دیپلماسی‌مان در دمشق گامی در راستای تلاش‌هایمان برای پایان دادن به بحران سوریه است.

او افزود: ما هرگز سفارت‌مان در دمشق را تعطیل نکردیم و مرزهایمان با سوریه را نبستیم، بستن مرزها به این دلیل بود که سوریه کنترل خود بر آنها را از دست داده بود و پس از آنکه دمشق دوباره بر آنها کنترل یافت، ما نیز دوباره آنها را باز کردیم.

الصفدی در ادامه این مصاحبه اظهار کرد: بارها بر لزوم نقش‌آفرینی کشورهای عربی در دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه تاکید کردیم، ما می‌خواهیم بحران سوریه پایان یابد و تمام تلاش خود را برای تحقق این امر انجام خواهیم داد زیرا پایان این بحران منفعت همه است.

این مسؤول گفت: امان قصد دارد به محض دریافت تضمین‌هایی برای امنیت ناوبری هوایی، پروازهای خود به سوریه را از سر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ تن از کلاه‌سفیدها همچنان در اردن منتظر اسکان دوباره هستند، گفت: ما اجازه دادیم کلاه‌سفیدها به صورت موقت وارد اردن شده و تا پایان اقدامات برای اقامت دوباره‌شان در اردن بمانند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.