کشمکش آمریکا با کره جنوبی عامل افزایش نگرانی‌ها درباره توافق با کره شمالی

درست زمانی که به نظر می‌رسد رییس جمهور آمریکا در حال دستیابی به صلح با رهبر کره شمالی است، دولت واشنگتن فشار تازه‌ای بر ائتلاف هفتاد ساله آمریکا با کره جنوبی به وجود آورده است.

به گزارش خبرآنی، بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد: مساله تاکید دولت دونالد ترامپ بر این موضوع است که کره جنوبی باید افزایش ۵۰ درصدی در پرداخت هزینه اقدامات نظامی آمریکا از جمله حمایت مالی از بمب افکن‌های قادر به حمل موشک‌های اتمی مستقر در چند مایلی جزیره گوآم را بپذیرد.

این مناقشه باعث شده تا توافق اشتراک هزینه آنها که در تاریخ ۳۱ دسامبر منقضی شد اگر به زودی تمدید نشود، پرسنل غیرنظامی کره جنوبی که برای آمریکا کار می‌کنند با تعطیلی و پرداخت نشدن حقوق مواجه شوند.

به گفته یکی از مقامات ارشد کره جنوبی مطلع از این مذاکرات، دورنمایی دستیابی به یک توافق تا قبل از ضرب‌الاجل ۱۵ آوریل سال جاری میلادی بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت‌: مذاکره کنندگان مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی تلاش کرده‌اند تا از افرادی خارج از این مذاکرات مستقیم از جمله مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا کمک بگیرند.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفته بود که کره جنوبی باید به طور چشمگیری مشارکت خود را افزایش دهد تا بتواند به آنچه که از نظر دولت واشنگتن یک تعادل عادلانه در تقسیم هزینه‌ها است دست یابد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت‌: دولت واشنگتن از تمامی متحدانش خواسته است تا هزینه استقرارهای برون مرزی آمریکا را پرداخت کنند.

همزمان با اینکه ترامپ، یکی از منتقدان صریح این ائتلاف هفتاد ساله با کره جنوبی آماده می‌شود تا برای دومین بار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ماه آتی میلادی دیدار کند، این مناقشه از جمله موضوعاتی است که بر روابط میان این دو کشور فشار قابل توجهی تحمیل کرده است.

این مناقشه درخصوص اشتراک هزینه‌ها از جمله مسائل امنیتی بود که به دنبال استعفای جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در تاریخ ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی حل نشده باقی مانده است. این پیمان که مدت آن پنج سال است و نیازمند تأیید پارلمانی هر دو کشور است، یازده روز پس از استعفای ماتیس منقضی شد.

اگر چه آمریکا جزئیات مشارکت کره جنوبی درخصوص استقرار نیروهای آمریکایی را مطرح نکرده است، اما مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که سئول نیمی از هزینه پرسنل محلی‌اش را تأمین می‌کند. کره جنوبی اعلام کرد که سال گذشته حدود ۸۴۹ میلیون دلار هزینه پرداخت کرده است، هزینه ساخت و سازهای تأسیسات نظامی آمریکا را پرداخت کرده و حقوق غیر نظامیان کره جنوبی را که در پست‌های نظامی فعالیت دارند پرداخت می‌کند.

هونگ یانگ پیو، رهبر حزب دموکراتیک در مجمع ملی کره جنوبی به مقامات حزب حاکم کشورش گفت‌: در حالی که به انقضای این توافق نزدیک می شویم آمریکا ناگهان ۱.۲ میلیارد دلار از کره جنوبی درخواست کمک مالی کرد. این بسیار ناخوشایند است که درخواست یک جانبه یک کشور اعتماد متحدش را متزلزل کند و باعث تفرقه شود.

بحران واقعی تا پانزدهم آوریل زمانی که کره جنوبی قرار است پرداخت حقوق پرسنل غیر نظامی و دولتی را آغاز کند، شروع نخواهد شد.

کانگ کیونگ وها، وزیر امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه گفته بود: ما هر دو به دنبال این هستیم که هر چه‌ سریع‌تر به یک توافقی دست یابیم. هنوز کشمکش‌هایی وجود دارد و ما به نقطه‌ای که می‌خواهیم نرسیده‌ایم اما امیدواریم هر چه سریع‌تر این اختلافات را حل کنیم.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.