پایگاه "التنف" اهداف آمریک

مناقشات بر سر پایگاه التنف سوریه اهداف آمریکا در سوریه را افشا می‌کند که از اصل شعار "شکست داعش" فراتر رفته و تمایل ترامپ برای خروج از این کشور عربی را به چالش کشیده است. درست همان موقعی که مقامات نظامی و دولتی آمریکا در تلاشند روی جزئیات برنامه‌ خروج از سوریه کار کنند، نیروهای آمریکایی در یک پایگاه مرزی کوچک در جنوب سوریه برای یک حضور طولانی‌تر آماده می‌شوند.

به گزارش خبرآنی، روزنامه بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد: پایگاه آمریکا در التنف که ابتدا به عنوان یک پایگاه جنوبی علیه تروریست‌های داعش و یک پایگاه آموزشی برای مخالفان سوری تأسیس شد، به یکی از اصلی‌ترین موانع در مسیر برنامه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج از سوریه تبدیل شده است.

اسرائیلی‌ها و برخی از مقامات آمریکایی تاکید دارند که ادامه حضور آمریکا در اینجا برای مختل کردن خطوط تأمین تسلیحاتی ایران به لبنان مهم و حیاتی است؛ جایی که حزب‌الله، در حال تقویت زرادخانه خود است.

نیروهای آمریکایی در این پایگاه یک منطقه تنش‌زدایی ۵۵ کیلومتری شامل بخشی از بزرگراه استراتژیک دمشق به بغداد را ایجاد کردند. این منطقه توسط نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه کنترل می‌شود.

مناقشات بر سر این‌که باید با التنف چه کاری انجام داد اهداف آمریکا در سوریه را افشا می‌کند که از اصل شعار "شکست داعش" فراتر رفته و تمایل ترامپ برای خروج از این کشور عربی را به چالش کشیده است. دولت واشنگتن همچنین می‌خواهد نفوذ ایران را کاهش دهد از جمله با محدود کردن توانایی این کشور برای استفاده از سوریه به عنوان نقطه آغاز عملیات‌ها علیه اسرائیل.

آرون استین، مدیر برنامه خاورمیانه در مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی در فیلادلفیا می‌گوید: مساله به طور کلی به ترامپ بستگی دارد. او به نیروهای آمریکایی دستور داد تا از سوریه خارج شود. تلاش‌هایی برای کاهش نیرو و تلقی کردن التنف به عنوان بخشی جدا از شمال شرق سوریه صورت گرفته، اما هنوز مشخص نیست که آیا این اقدام ترامپ را متقاعد خواهد کرد یا خیر.

یکی از دیپلمات‌های ارشد آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نهایت تلاش خود را انجام داده و ترامپ به ایده‌ها و نظرات او گوش می‌دهد.

به گفته برخی از مقامات ارشد اسرائیلی که خواستند نامشان فاش نشود، نتانیاهو بارها از آمریکا درخواست کرده تا نیروهایش را در التنف حفظ کند.

این مقامات اسرائیلی مدعی هستند: حتی اگر نیروهای آمریکایی اقدامات زیادی انجام ندهند، صرفاً حضور آنها به عنوان بازدارنده‌ای در مقابل ایران عمل خواهد کرد.

این درخواست‌های اسرائیل در اظهار نظرهای آمریکایی‌ها نمایان شده است آن هم زمانی که استراتژی خروج تمام نیروها از سوریه به خروج بخشی از آنها از شمال شرق این کشور تغییر یافته است. نگرانی‌هایی در این بخش از سوریه نیز به خاطر سرنوشت نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا وجود دارد؛ نیروهایی که اگرچه تحت حمایت آمریکا قرار دارند، اما از سوی ترکیه تروریست تلقی می‌شوند.

همزمان با این‌که بشار اسد قدرت و سلطه خود را مجدداً بر باقی بخش‌های سوری، بدست آورده مشخص نیست که آمریکا چه‌طور می‌تواند حضور کمرنگ خود را با تنها چند صد نیرو در التنف حفظ کند.

انتهای پیام

برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.