زاکانی: فساد در هر کجا که وجود داشته باشد زشت است/ تاجزاده: باید معلوم شود اکنون بعد از ۱۰ سال می‌خواهیم از این زخم کهنه بیرون بیاییم یا خیر؟

در مناظره دو فعال سیاسی با موضوع «فتنه ۸۸» و در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

جعفری// قدمیبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زاکانی نماینده ادوار مجلس در مناظره با مصطفی تاجزاده و در جمع خبرنگاران در پرونده فتنه ۸۸ در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد که گفته بود،  آقای زاکانی شما در صحبت‌هایتان گفتید که دولت های آقای هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد همگی فساد داشتند حالا بگویید اگر واقعا فاسد بودند چطور در ۴ سال بعدی فعالیت کردند و تنفیذ رهبری  چگونه تحلیل می‌شود، گفت: فساد در دولت‌ها وجود داشت وقتی شما می‌گویید دولت‌ها فاسد بودند این کلمه کلی است؛  یعنی تمامی کارگزاران و خدمتگزاران کشور را هدف قرار می‌دهید که این حرف نادرستی است. آن حرفی درست است که در واقع فساد در دولت آقای هاشمی بود، و لذا در واگذاری‌ها به صورت مشکلات در زمان آقای هاشمی شاهد بودیم، ونوع مواجهه آقای هاشمی در رابطه با این موضوع در واقع مواجهه صریح نبود که بخواهند با این مسئله برخورد کنند.

این نماینده ادوار مجلس در ادامه گفت: در دوره آقای خاتمی فساد توسعه پیدا کرد؛  البته این موضوع طبیعی بود و این لکه‌های فساد به یکدیگر پیوسته شدند که بنده برخی از این موارد را خدمتتان توضیح دادم مثل توتال، کرسنت و امثال این‌ها که بزرگترین قرارداد‌های فسادآلودی بودند که بعد از حئادث سال  ۷۹ در ایران رقم خورد و منافع ملی را به باد داد. در زمان آقای احمدی نژاد این مسائل در دوره اول دنبال شد، اما در دوره دوم این مشکلات به صورت دیگر مانند واگذاری شرکت سایپا رقم خورد.

زاکانی در ادامه افزود: در دوره آقای روحانی این مسائل به صورت جدی نهادینه شده و به سمت و سویی می‌رود که هر طرف را که نگاه می‌کنیم مشکلات متعددی را می‌بینیم. بنده یکبار عرض کردم بعد از قضیه برجام شرایط به سمتی رفت که ماحصل شرایط کشور در معرض کشور تهدید جدی از جانب نفوذ قرار گرفت و فساد در دفتر آقای رئیس جمهور بود و دوشنبه‌ها در دفتر آقای رئیس جمهور از انگلیس جلسه می‌گذاشتند؛ شرایط به سمتی رفت که کم کم صدای همه ملت در آمد. اینکه شما می‌گویید فسادی است که گریبان همه را گرفته و کشور را دچار مشکل کرده است.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: امروز مردم به خاطر مشکل فساد در فقر و مشکلات معیشتی به سر می‌برند. دولت دقت کند که فساد در کشور بسیار زیاد است و فقط گفتن فساد زیاد است کافی نیست.  باید یک هزینه‌ای داده شود. رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال ۸۰ به سران سه قوه، بیانیه‌ای ۸ ماده‌ای را اعلام کرد که متاسفانه به آن عمل نشد، یعنی نه دستگاه‌های  اجرایی که وظیفه سنگینی در دوران آقای خاتمی داشتند به وظیفه خود عمل کردند و نه دستگاه قضایی و نه دستگاه تقنینی به وظایف خودعمل کرد.  رهبری در سال ۸۱ در ملاقات با جنبش‌های  دانشجویی به از بین بردن فساد اشاره کردند؛  اما باز هم حرکت جدیدی صورت نگرفت و باز هم سال ۸۳ به مسئولین گفتند که اگر نخواهید عمل کنید به مردم می‌گوییم و به مردم گفتند که من چه کنم که این مسئولین عمل نمی‌کنند، لذا فساد کاملا در کشور مشخص است، این فساد، فساد بین قدرت و ثروت است.

وی در ادامه افزود: من خودم در مبارزه با فساد جایی را ندیدم که فاسدی باشد و یک پشتوانه‌ای از قدرت نداشته باشد. باید ریشه فساد را در کشور خشکاند، در نهایت شرایط را باید به سمتی برد که دستگاه اجرایی و دستگاه قضایی اراده‌ برخورد با فساد را داشته باشند. راه برون رفت کشور از فساد، شفافیت و اجرای قانون" از کجا آورده‌اید " است که در  سه سال اخیر  در حال خاک خوری است. نکته بعدی هم قانون برگشت سرمایه‌های نا مشروع و اصل ۴۹ قانون اساسی است که باید اجرا شود.

در ادامه مصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی پیشین وزیر کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو  مبنی بر اینکه پس از انتخابات ۸۸  با توجه به اینکه طرح راستی آزمایی  را آقای موسوی نپذیرفتند؛ چه طرحی باید شکل می‌گرفت تا آقای موسوی آن را بپذیرد، گفت: از این طرح خبر ندارم و نمی‌دانم آقای موسوی این طرح را پذیرفته است یا نه. بنده عرض دیگری داشتم، صورت مسئله را این‌طور نگاه کنیم که در ایران نبوده  و در سرزمین دیگری هستیم. یک حکومت  انتخاباتی برگزار کرده و یک تعداد قابل توجهی معتقدند این انتخابات درست نیست.  سوال این است برای اینکه این مشکل را حل بکنیم باید چه کاری انجام دهیم. یکی از راه‌های آن این است که افرادی که دارای قدرت، اسلحه و زندان هستند؛  در صورت مخالفت،  شما را در زندان و حصر می‌اندازند و مدام در رسانه‌ها و تلویزیون علیه شما صحبت می‌کنند.  این راه از نظر من یک سیستم کودتایی است نه یک سیستم دموکرات؛ اما راه دیگر این است که بگوییم شما حق اعتراض دارید. همانند قانون اساسی که حق انتخاب را برای ما گذاشته است.

وی  در ادامه گفت: شهروند حق اعتراض به امر قانونی دارد، زمان بنیان‌گذار نظام بین وزارت کشور و شورای نگهبان اختلاف افتاد. بنیان گذار نظام ضمن تاییدی که از شورای نگهبان می‌کرد هر از چند گاهی او را توبیخ شدیدی می‌کرد و هیچ‌گاه یک‌طرفه به طور مطلق آن‌ها را حمایت نمی‌کرد. باید معلوم شود اکنون بعد از ۱۰ سال می‌خواهیم از این زخم کهنه  بیرون بیاییم یا خیر؟ می‌گوییم یک طرف تسلیم شود و یک طرف قانع شود، اما مسئله‌ای که تا کنون دنبال شده است تسلیم شدن یک طرفه بوده و این طرف هم هیچ‌گاه تسلیم نخواهد شد.

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه  شما سال ۸۴ رئیس ستاد آقای قالیباف بودید و بحث فساد در صحبت‌های شما بسیار پر رنگ و برجسته است، آیا شما  از  آنچه در خصوص  فساد مالی  ستاد ایشان مطرح می‌شود اطلاعاتی دارید؟

این فعال اصولگرا گفت: من یکی از اعضای ستاد آقای قالیباف بودم ضمن این که من در ستاد فرد خاصی نبودم. این ستاد،  ستادی ائتلاف بود. اما راجع به پرونده‌های مالی ستاد ایشان بایستی از خود آقای قالیباف بپرسید که ایشان حی و حاضر هستند. ضمن این که فساد در هر کجا که وجود داشته باشد زشت و ناپسند است.

وی با بیان اینکه با فساد نباید برخورد سیاسی شود گفت:  من هم در دوران آقای خاتمی و هم در دوران آقایان  احمدی نژاد و روحانی به دادگاه رفته ام؛  شنبه هفته آتی هم به دادسرا دعوت شده‌ام.  به طور مثال در یک روز ۷ بار به دادگاه احضار شدم و فرقی هم نمی‌کند این دولت باشد یا آن دولت.  بنا هم ندارم فقط توییت بزنم، این درحالی است که با فساد برخورد کردن هزینه‌های خود را دارد.

زاکانی تصریح کرد: ناظر به سوال آقای تاجزاده که این مسیر را قبول دارید یا ندارید.  در هر صورت  ۲۴ میلیون به آقای احمدی نژاد،  ۱۳ میلیون به آقای موسوی رای دادند که در مجموع با  باقی کسانی که رای نیاوردند این عدد به  ۱۶ میلیون رسید، اگر هر ۱۶ میلیونی را شما ناراضی تصور کنید یک اقلیت به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: این ۱۶ میلیون اگر ۲ دسته شوند، دسته اول اکثریت هستند که بیشتر آن‌ها می‌گویند به رای خود اتکا می‌کنند که نظم وظیفه دارد به آن‌ها پاسخ دهد که این استدلالی است که بنده در روز چهارم تیر ماه ۸۸ برای نمایندگان مجلس و ۱۶ آذر ۸۸ برای دانشجویان شیراز مطرح کردم.

زاکانی ادامه داد: رهبر‌معظم انقلاب اسلامی از روز اول به دنبال این شفافیت بودند که آقای میر‌حسین موسوی قبول نکرد و گفت مرغ من یک پا دارد و باید بحران را قبول کنیم.  از طرفی مسئولان ستاد ایشان گفتند که تخلف نشده و تنها قبل از انتخابات تخلف شده است. اگر نگاهی به انتخابات سال  ۹۶ داشته باشیم می‌بینیم که چنین تخلفاتی بیشتر  از قبل تکرار شده است. عده ای پس از انتخابات سال ۸۸  معترض بودند که رای من کجاست؟ نظام ۸ ماه صبر کرد تا عده ای متوجه شوند که رای آن‌ها کجاست و آن‌ها متوجه شدند، ضمن اینکه در دی ماه بسیاری از افراد به من گفتند که ما اشتباه کردیم به آقای میر‌حسین موسوی رای دادیم.

وی خطاب به تاجزاده ادامه داد: آشوب گر هر کجا باشد؛  اسمش می‌خواهد نماینده مجلس، وزیر و ... باشد، وقتی علیه نظام قیام کند محکوم است، شما نباید از آن‌ها دفاع کنید. این کار زشت است.

زاکانی در پایان تاکید کرد: این مزاح است که ماندگاری اسد، ناشی از این است که وی نگذاشت پرونده سوریه به شورای امنیت برود.  بیش از ۹۰ درصد خاک سوریه را دشمن گرفته بود و فقط مقاومت باعث شد اسد بماند و گرنه تاکنون وی صد کفن پوسانده بود.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.