جمهوری اسلامی ایران باعث بیداری و هوشیاری دنیای اسلام شده است/ آمریکا و متحدانش فهم و درک درستی از معادلات منطقه ندارند

جمهوری اسلامی ایران باعث بیداری و هوشیاری دنیای اسلام شده است/ آمریکا و متحدانش فهم و درک درستی از معادلات منطقه ندارندبرنامه نگاه یک امشب با موضوع چهل سالگی انقلاب اسلامی و افول آمریکا برگزار شد.


به گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه نگاه یک امشب شنبه «۲۹» دی ماه با حضور محمد صادق خرازی و محمد حسین صفارهرندی دو فعال و کارشناس سیاسی با موضوع چهل سالگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

خرازی کارشناس مسائل سیاسی در ابتدای برنامه اظهارکرد: باید بازگردیم و تاریخ را مجدد در متن خود ارزیابی کنیم و از منظر تاریخ منصفانه به آنچه که اتفاق افتاده در همه ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی و منطقه‌ای نگاه کنیم و یک قضاوت منصفانه و داوری مصلحانه در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در دوران قبل از انقلاب شناخت مناسبی از تحولات ایران نداشتند، تصریح کرد: هنوز هم همان شناخت نادرست آن‌ها از کشورمان بعد از چهل سال ادامه دارد. آمریکایی‌ها به این باور نرسیده بودند که بین لایه‌های اجتماعی مردم و حاکمیت آن روز‌ها یک شکاف اجتماعی عمیق وجود دارد و بر اساس همین اشتباهات بزرگی را مرتکب شدند.

این فعال سیاسی ادامه داد: حمایت آن‌ها از شاه به عنوان ژاندر منطقه بدون شناخت و درک واقعیت آن روز‌های جامعه از جمله اشتباهات آن‌ها به حساب می‌آید که با این وجود برخی از دولتمردان حکومت پهلوی هم بعد‌ها در کتاب، مقالات و موضع گیری‌های خود اعلام کردند که درک مناسبی از لایه‌های اجتماعی نداشتند.

خزازی تقابل حاکمیت و مردم را پیش از انقلاب به مثابه آب و روغن دانست و گفت: روغن در سطح بالا و آب در سطح پایین قرار داشت و کسی نمی‌توانست واقعیت‌ها را درک کند که مردم ایران چه خاستگاه و جایگاهی دارند و همین باعث شد که آمریکایی‌ها ایران را از دست بدهند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها فاقد درک درست و دقیقی از فعل و انفعالات جامعه پیش از انقلاب بودند، بیان کرد: این فقد بینش، آگاهی و شناخت پیچیدگی جامعه ایرانی آمریکایی‌ها را در ورطه‌ای دچار کرد که موقعیت خود را از دست دادند و پبزرگترین ضربه قرن خود را از وقوع انقلاب اسلامی پذیرا شدند؛ اگرچه اتفاقات بعدی که رخ داد باز هم آمریکایی‌ها را در این شناخت اجتماعی و درک هویت عظیم ایرانی‌ها دور‌تر کرد و مشکلات برزگی را بر آن‌ها تحمیل کرد.

در ادامه صفار هرندی با بیان اینکه آمریکایی مقهور اراده خداوند بودند، گفت: آن‌ها مدتی بود که عادت کرده بودند از بعد تسلط اندیشه‌های اومانیسمی در غرب خود را جای جایگزین خدا بدانند، اما اراده خداوند از مجرای طبیعی رخ می‌نماید و مردم تجلی خواست و قدرت خدا بودند؛ البته این مردم را نه رژیم طاغوت به درستی می‌شناخت نه کسانی که طاغوت را هدایت می‌کردند دستگاه‌های اطلاعاتی بخشی از واقعیت‌ها را می‌دیدند و یک بخش پنهانی از واقعیت را نمی‌دیدند که همین بخش از موثرترین عناصری بودند که سبب ظهور انقلاب شد.

وی با اشاره به تعبیر فوکو روزنامه نگار خارجی که مردم برای انقلاب به علت تغییر شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی حضور پیدا می‌کنند، اما حضور مردم برای تغییر چه آمدند، افزود: اما او به این پاسخ رسید که مردم ایران برای تغییر خود آمده بودند؛ این تغییر از جنس بازگشتن به خویشتن خویش است و مسئله‌ای است که غرب متوجه آن نمی‌شود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه بعد از وقوع انقلاب اسلامی غرب در تحلیل شرایط کشور ما عقب مانده است، تصریح کرد:در حال حاضر هم غرب جا مانده است و در اوضاع منطقه عقب مانده است. غرب آن قدرتی نیست که هر چه می‌خواهد همان می‌شود تجربه انقلاب اسلامی باطل السحر این تفکر است و معلوم شد که غرب نقاطی دارد که اگر ملت‌ها آن نقطه را شناسایی کنند نقطه ضعف اصلی او به شمار می‌رود.

خرازی با اشاره به مشکل دستگاه محاسباتی اصلی آمریکا گفت: آمریکایی‌ها بسیار زیاد به سیستم‌های اطلاعاتی خودشان مغرور بودند فارغ از اینکه خواست خداوند بر این قرار گرفته بود مردمی که قیام کردند فرجام موفقیت آمیزی داشته باشند و فارغ از بحث‌های ماورایی و آسمانی اگر بخواهیم مباحث زمینی داشته باشیم غربی‌ها دچار یک غرور خودساخته و خود مانده شده بودند. هنوز این این نگاه را در تحلیل و صحبت هایشان می‌توان دید.

خرازی تصریح کرد: مدتی قبل برخی از مقامات آمریکایی از جمله ترامپ معتقد بودند که رژیم سیاسی ایران سقوط کرده است و تا چند روز آینده فروپاشی آن مشخص می‌شود. بر اساس اطلاعات و داده‌های غلط ساختار‌های فکر خود را بنا کردند و یک تعبیری وجود دارد که غربی‌ها دچار اطلاعات غلط می‌شوند و تصویر نادرستی از لایه‌های جامعه متصور هستند.

وی افزود: شما ببینید دو ماه بعد از انقلاب ما رفراندوم می‌گذاریم و مردم حضوری حداکثری داشتند برای انتخاب و بعد از آن مجلس خبرگان رهبری تشکیل شد و دیگر نهاد‌ها و انتخابات پی در پی که نشان از مردم سالار بودن نظام اسلامی ایران است.

نماینده اسبق ایران در سازمان ملل متحد بیان کرد: ما باید نقش مردم و رهبری عالی ایران را هم در این میان در نظر بگیریم که بسیار نقش سازنده و بزرگی داشته اند. پیشرفت و ارتقای ایران مرهون زحمات و تلاش‌های مردم و مسئولانی است که هدایت جامعه را بر عهده دارند، اما با همه این مسائل همچنان معتقدم که آمریکایی‌ها با اشتباه و درک ناصحیح از لایه‌های مختلف ایران رویکرد خودشان را نسبت به ما ادامه می‌دهند.

صفارهرندی در پاسخ به سوالی در مورد دشمنی آمریکا بعد از انقلاب، یادآور شد: بخشی از مشکل آن‌ها در فهم نادرست تلقی کردیم و بخش دیگر در حالی است که آن‌ها به شرایط واقف بودند، ولی بر خطای خود اصرار داشتند، چون منافع صد در صد آن‌ها به خطر می‌افتاد. همانند شرایط امروز آن‌ها با دیکتاتور‌های منطقه‌ای از جمله عربستان سعودی که ظلم آن‌ها را می‌بینند، ولی هیچ نمی‌گویند. امروز هم به آن‌ها می‌گویند که اگر شما را رها کنیم، ایرانی سخن می‌گویید. این اعتراف‌ها اذعان به یک حقیقت است. آن‌ها همین نگاه را به شاه داشتند. عایدی بسیاری از شاه داشتند و به همین خاطر چشمشان را می‌بستند. این علاقه مفرط آمریکایی‌ها به چپاول دارایی‌های مردم و منطقه آن‌ها را نسبت به جلوه‌ها حقیقت کور کرده بود.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام ادامه داد: پس از آنکه قافیه را هم باختند، باز ادعا کردند در این انقلاب هم کسانی هستند که دوست ما هستند که این نکته در اسناد سفارت آمریکا هم هست که بعد‌ها هم رسانه‌ای شدند. آن‌ها می‌خواستند کسی مثل شاه را روی کار بیاورند. مقام معظم رهبری هم توصیه کردندکه جوانان تاریخ بخوانند. آن‌ها در تلاش بودند کسی مثل شاه را حتی جمهوری خواه بر سر کار بیاورند.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها هر بار هر بدلی زدند، شکست خوردند. زمانی که چنین اتفاقی می‌افتاد، کینه جدیدی در آن‌ها ایجاد می‌شد و بیشتر می‌ترسیدند، ولی با مرور زمان بیشتر ترفندهایشان خنثی می‌شد. آن‌ها روزی گمان می‌کردند، می‌توانند هر کاری کنند، ولی بعد دیدند که امکان آن را ندارند و حال تا آنجا که شکست آن‌ها ادامه داشته باشد، کینه هم ادامه دارد.

عضو مجمع تشخیص گفت: در حال حاضر شما انتخابات را مشاهده کنید. مردم رای می‌دهند و صندوق باز می‌شود. امروز در کشور ما مردم سالاری جریان دارد، اگر آن‌ها می‌خواستند به دموکراسی تن دهند، باید امروز راحت می‌شدند، ولی موش می‌دوانند.

در حال تکمیل...

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.