یعقوبی:حمل و نقل یک عنصر پیشگام در توسعه اقتصادی است

گفت‌وگوی ویژه خبریبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامهگفت‌وگوی ویژه خبری امشب (چهارشنبه، ۲۶ دی ماه) با موضوع روند توسعه شبکه حمل‌ونقل و با حضور علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و رامین یعقوبی مدیرکل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

یوسف نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه تمامی اقدامات در حوزه حمل و نقل با توجه به قوانین بالا دستی انجام می‌شود، گفت:در قوانین پنج ساله نسبت به حوزه حمل و نقل توجه خاصی شد و در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری هم به این موضوع پرداخته شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: اگر نگاهی به سایه قوانین بالادستی از جمله قانون برنامه ششم و سیاست‌های کلی در بودجه ۹۸ داشته باشیم متوجه خواهیم شد که به حوزه حمل و نقل توجه خاصی شده است، ولی ممکن است در تامین منابع مالی برای اجرای اهداف کم کاری صورت گرفته باشد.

وی افزود: در قانون برنامه ششم از ماده ۵۱ به بعد مربوط به فصل حمل ونقل است و در آنجا سیاست‌های خاصی در نظر گرفته شده است، مثلا در ماده اصل ۵۱ و ۵۲ به دخالت بخش خصوصی اشاره شده است که این درماده تسهیلاتی برای بخش حمل و نقل ریلی قائل شده که در این زمینه مالیات بر ارزش افزوده در بخش حمل و نقل‌های ریلی درحد صفر برای رقابت در نظر گرفته شده است.

یعقوبی، مدیرکل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به اینکه مجموعه اهدافی در قانون بالا دستی برای حوزه حمل و نقل اشاره شده و در بودجه سنواتی منابع اعتباری پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی از جهت عملیاتی در بخش حمل و نقل کمبودی ندارد، گفت: به لحاظ فنی پشتیبانی و مدیریت همه امکانات و تجهیزات مهیا بوده و تقریبا ۹۰ درصد تولیدات هم داخلی است. این منابع اعتباری باید در اختیار دستگاه‌های اجرایی مربوطه قرار گیرند و به طبع اهداف در قانون محقق شود، ضمن اینکه در این سنوات اخیر با توجه به شرایط خاص اقتصادی که برای کشور به وجود آمده است منابع اعتباری دولت از بودجه عمومی و سایر موارد با کاهش مواجه شده است و طبعیتا تاثیر بسزایی در نوع فعالیت‌های ما داشته و این درحالی است که ما نمره قابل قبولی در این زمینه داشتیم.

مدیرکل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حوزه حمل و نقل بعنوان یک عنصر پیشگام در توسعه اقتصادی کشور همواره مطرح بوده است، تاکید کرد: در دوران ابتدایی انقلاب اسلامی این عنصر نقش بسزایی در این زمینه داشته و با توجه به پهنه و گستره کشور شبکه حمل و نقلی در حوزه‌های مختلف شاید به آن صورت سرویس و خدماتی که باید ارائه می‌دادند را انجام نمی‌دادند، اما در حال حاضر این نقش پررنگ شده و حمل ونقل به عنوان یکی از ارکان اساسی موتور توسعه اقتصادی همواره نمایانگر شده است.

در ادامه ارتباط تلفنی با مهران قربانی، معاون حمل ونقل سازمان راهداری برقرار شد و با اشاره به ناوگان قدیمی در سازمان راهداری گفت: ما دو نوع ناوگان باری و مسافری داریم. درخصوص ناوگان مسافری کشور ۱۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که میانگین سنی آن‌ها حدود ۱۰ سال است در صورتی که طبق آیین نامه ابلاغیه هیات دولت سن فرسودگی ۱۵ سال است، از این رو وضعیت ناوگان اتوبوس‌ها بسیار قابل قبول است در سیاست‌ها به این موضوع اندیشیده شده است که مردم باید به سمت حمل و نقل عمومی سوق پیدا کنند که خوشبختانه ظرفیت قابل قبولی در اختیار مردم قرار دارد.

وی افزود: در مورد ناوگان باری هم ما ۳۳۸ هزار دستگاه ناوگان باری در کشور داریم که سن آن‌ها حدود ۱۰ سال است که طبق آیین نامه دولت سن فرسودگی ۲۲ سال است و سن متوسط از سن فرسودگی پایین‌تر است، از طرفی با توجه به میزان تبادلات اقتصادی داخلی و برون مرزی باید حدود ۱۱۰ دستگاه از شبکه خارج کنیم که در قالب اقساط دستگاه و ورود دستگاه‌های جدیدانجام بگیرد که باید اهتمام ویژه از سوی وزارت صنعت و معدن تجارت در این زمینه صورت گیرد، ضمن اینکه سیاستگذاری در این زمینه هم بر عهده این وزارتخانه است.

این خبر تکمیل می‌شود...

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.