طومار نیروی دریایی صدام 60 روزه پیچیده شد/ دماوند پس از سانحه‌ در حال احیاست/ سهند انگلیسی عرشه ای برای بالگرد نداشت/ امنیت جذر و مدی ماندگار نخواهد بود/ ناو‌های آ‌مریکایی ۲۴ ساعته تحت رصد جمهوری اسلامی هستند

امیر دریادار خانزادی در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

«امنیت خلیج فارس، بخشی از امنیت جمهوری اسلامی است»، این را فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی می گوید و از تلاش نیروهایش در پیشبرد اهداف والای ملی حتی کیلومترها دورتر از مرزهای آبی کشور و در تنگناها و روزهای سیاه تحریم صحبت می کند.

امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  در گفت و گو با  خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاریخچه و ایده ساخت ناوشکن سهند در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه نداجا در طول عمر چهل ساله انقلاب اسلامی علاوه بر دریا‌های تحت حاکمیت کشور، از منطقه‌های انحصاری اقتصادی، مرز‌های آبی سرزمینی و فلات قاره به صورت شبانه‌روزی پاسداری کرده است، گفت: حضور در دریا‌های آزاد و خطوط مواصلاتی دریایی جهان هم برای حفظ منافع جمهوری اسلامی و برقراری امنیت از سال‌های اخیر در دستور کار نیروی دریایی قرار گرفته است.

وی افزود: پس از ثبت کارنامه پر افتخار نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس، سازندگی و عمق‌دهی انقلابی به تجهیزات موجود از اقدام‌های مهم نداجا در زیر بار تحریم‌های سنگین چهل ساله است.

بیشتر بخوانید : معمایی به نام سهند برای دشمنان/ بی‌رقیب‌ترین کشتی جنگی بومی در غرب آسیا را بشناسید +تصاویر

طومار نیروی دریایی صدام 60 روزه پیچیده شد

خانزادی ادامه داد: حرکت مقتدرانه‌ای که از نسل انقلاب و تلاش جوانان مملکت به خاطر داریم، موجب بهترین کاربری و بهره‌مندی از تجهیزات ساخته غربی‌ها در دفاع مقدس شد. جنگی که در آن بیشتر کشور‌های جهان، دشمن را همراهی کردند و جمهوری اسلامی با همان تجهیزات محدود پیروز شد. حدود ۶۰ روز ابتدایی دفاع مقدس در ۷ آذر ۱۳۵۹، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، طومار نیروی دریایی رژیم بعث عراق را در هم پیچید و نیروی بعثی تا آخر جنگ تحمیلی، امکان حضور در دریا را پیدا نکرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه پس از پایان جنگ تحمیلی احساس نیاز برای جایگزینی تجهیزات به دلیل فرسودگی، موضوع سازندگی را بسیار جدی‌تر کرد، یادآور شد: هیچ کشوری در طول تاریخ انقلاب اسلامی، تجهیزات دفاعی به کشور ما نمی‌داد و جمهوری اسلامی هم مطالبه‌ای نداشت.

خانزادی افزود: تجهیز از بیرون کشور، وابستگی ایجاد می‌کند؛ یعنی اقتدار دفاعی عاریه‌ای، همراه با اتکای ایران به بیگانگان رقم خواهد خورد. نداجا به همین دلیل، ساخت تجهیزات را با اندازه‌های کوچکتر آغاز کرد و سپس با شناور‌های تندرو و ناو‌های توپ‌دار برای گشت‌های ساحلی و ناو‌های موشک‌انداز از کلاس پیکان، سازندگی را تداوم بخشید که اولین آن، در دریای خزر به آب انداخته شد.

وی ضمن اشاره به مأموریت گشت شناور پیکان در دریای خزر برای تثبیت امنیت و صلح منطقه، اظهار کرد: خزر دریای صلح و دوستی است و همسایگان این دریا برای مقابله با حضور بیگانگان، در کنار هم هستند و رسیدن به هدف یاد شده، کشور را به ساخت تجهیزات دفاعی نیازمند می‌کند.

بیشتر بخوانید ناو‌های جنگی ایران با «چشم عقاب» می‌بینند

خانزادی

دماوند پس از سانحه‌ در حال احیاست

خانزادی ادامه داد: شناور‌های رزمی باید در شرایط خشن دریای خزر حضور داشته باشند؛ به همین خاطر، کار ساخت ناوشکن هم در کنار ناو‌های موشک‌انداز آغاز شد و جماران، نخستین ناوشکن تولید جمهوری اسلامی ایران در قالب پروژه موج است که ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ با حضور مقام معظم رهبری در بندر عباس به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تأکید بر لزوم وجود ناوشکن برای برقراری امنیت منطقه‌های دریایی، گفت: منطقه‌های شمالی خلیج فارس و امتداد این ساحل گسترده در جنوب کشور، به ایران عزیز تعلق دارد؛ پس برقراری امنیت، نیاز به تجهیزات جدید دارد.

خانزادی با بیان اینکه رویکرد گذشته نیروی دریایی ارتش، فعالیت در اندازه آب‌های ساحلی بوده است، تصریح کرد: نداجا برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری در راستای حرکت به سمت آب‌های آزاد و پیشرفت پیاپی پروژه‌های موج اول تا سوم، ساخت و توسعه تجهیزات را آغاز کرد که علاوه بر جماران در ناوگان جنوب، شناور‌های سهند و دماوند هم تولید شدند.

وی افزود: شناور دماوند اکنون با وجود سانحه‌ای که اتفاق افتاد، در حال احیا است و به ملت ایران متعهدیم که تا پایان امسال به چرخه بازگردد؛ با پیشرفت‌های نیروی دریایی در این زمینه، امیدواریم تا پایان سال آماده به آب اندازی شود.