به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، زمزمه افزایش قیمت بلیت حمل و نقل عمومی و به ویژه مترو و اتوبوس یکی از مواردی است که در اواخر هر سال به محل چالش مدیریت شهری و شهروندان تبدیل میشود.
طی سالهای گذشته افزایش قیمت بلیت مترو روندی متناسب با افزایش نرخ تورم داشته است، اما در یک ماه گذشته سیدمحمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در اظهار نظری ناگهانی گفت: قیمت تمام شده هر بلیت مترو ۱۰ هزار تومان است.
این اظهار نظر میرلوحی موجب شد تا بسیاری از شهروندان نگران تصویب بلیت ۱۰ هزار تومانی مترو برای سال ۹۸ بشوند.
در حالی که نگرانیها از برنامهریزی مدیریت شهری جهت تصویب بلیت ۱۰ هزار تومانی در سال ۹۸ رو به افزایش بود، در همان چند روز اول خبرنگاران از محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران پرسیدند که نرخ واقعی مترو چقدر است و مدیریت شهری قیمت بلیت مترو را برای سال آینده چقدر افزایش خواهد داد، اما هاشمی فقط به بخش دوم این سوال پاسخ میدهد و میگوید: هیچ برنامهای برای افزایش قیمت بلیت مترو در سال ۹۸ نداریم.
در نهایت رئیس شورای شهر تهران از بیان دیدگاه خود نسبت به نرخ تمام شده بلیت مترو خودداری میکند و نحوه محاسبه بلیت مترو از دیگاه مدیریت شهری جدید، برای خبرنگاران بیپاسخ میماند.
سید محمود میرلوحی صاحب نظریه بلیت ۱۰ هزار تومانی مترو در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص فرمول کشف این قیمت گفت: ما سالی ۶ هزار میلیارد تومان در مترو خرج میکنیم، سالی ۵۴۰ میلیون بلیت هم فروخته میشود که این رقم امسال ۳۵۰ میلیارد تومان شده است و وقتی که من این رقم را با ۵۴۰ میلیون بلیت و ۶ هزار میلیارد تومان هزینه مترو محاسبه کردم، رقم تمام شده آن ۱۰ هزار تومان شد.
بیشتر بخوانید: میرلوحی: قیمت تمام شده بلیت مترو از ۱۰ هزار تومان هم بیشتر است + نحوه محاسبه
به اعتقاد میرلوحی عاملی که سبب میشود او در محاسباتش به مبلغ ۱۰ هزار تومان برسد، احتساب هزینه ساختمانها و تونلهای مترو است.
میرلوحی در ادامه با بیان اینکه در تهران سالی ۶ هزار میلیارد تومان در ساخت مترو هزینه میکنیم، تصریح کرد: این هزینه شامل ساخت زیرساختها و تأمین واگن است، در حالی که در نرخ کنونی، هزینه بلیت منهای هزینههای ثابت جاری و همچنین بدون احتساب استهلاک واگنها اعلام شده است.
مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران هم معتقد است محاسبات میرلوحی درست است، اما شاخصهایی که او مبنای محاسبه قرار داده، درست نیست.
چمران رئیس سابق شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه طبق محاسبات شورای چهارم قیمت تمام شده بلیت مترو با احتساب عوارض اداره مترو و تعمیرات آن ۳ هزار تومان شده بود، گفت: در این محاسبات هزینه ساختمانها لحاظ نمیشد، زیرا یک بار برای ساخت از مردم پول گرفته شده بود و قرار نبود که هر سال مردم برای ساختمانها پول پرداخت کنند.
به عبارتی چمران معتقد است که اگر هزینه تأسیس ساختمانها هم در کشف قیمت لحاظ شود، نرخ ۱۰ هزار تومانی بلیت مترو صحیح است، اما از آنجایی که احتساب هزینه تأسیس زیرساختها نباید لحاظ شود و احتساب آن منطقی هم نیست، لذا مبنای محاسبات میرلوحی دارای اشکال است.
جعفبر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک پیشین شهردار تهران هم در گفتگو با خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اگر قرار باشد هزینههای سرمایهای، استهلاک تجهیزات و ساختمانها را در نظر بگیریم، هزینهها خیلی افزایش مییابد. اما در دوره قبل قیمت بلیت مترو بر مبنای هزینه مستقیم و جاری مترو محاسبه میشد.
بیشتر بخوانید: مدعیان شفافیت نحوه محاسبه بلیط ۱۰ هزار تومانی مترو را شفافسازی کنند
تشکری هاشمی تصریح کرد: وقتی قیمت حمل و نقل عمومی را افزایش میدهیم، معنایش این است که مردم به سمت استفاده از خودروهای شخصی روی آورند و این یعنی مجددا مصرف سوخت و پرداخت یارانه بیشتر و بعد آلودگی هوا و ترافیک و یک هزار مسئلهای که به دنبالش شکل میگیرد.
پیروز حناچی شهردار تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بدون تأیید یا رد نظریه میرلوحی گفت: شاید آقای میرلوحی این طور حساب کرده که اگر بخش خصوصی اداره مترو را به دست گیرد و اجرا کند، در این شرایط قیمتی که برای آنها دارای صرفه خواهد بود، مبلغ ۱۰ هزار تومان است.
دریافت هزینههای ساخت مترو از مردم توسط بخش خصوصی زمانی منطقی است که عملیات ساخت تونلها و ایستگاههای مترو توسط بخش خصوصی انجام شده باشد و در شرایطی که همه این زیرساختها با پول مردم تهران بنا شده، هرگز نمیتوان با واگذری مترو به بخش خصوصی، هزینههایی را که مردم قبلا پرداختهاند، بار دیگر به همراه بهای بلیت پرداخت کنند، لذا اظهارات رئیس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه قیمت بلیت مترو در سال ۹۸ افزایش ندارد، اگرچه خوب است، اما کافی نیست.
مدیریت شهری جدید باید برنامههای خود را برای تهران به صورت شفاف با مردم در میان گذارد و بگوید که چه آیندهای را برای تهران ترسیم کرده است.
مدیریت شهری جدید، پیش از به روی کار آمدن خود علیرغم سردادن شعار شفافیت، از اعلام قبلی طرحهای هزینهزا برای شهروندان خودداری کرده است و با شانتاژ مسائلی مانند موضع ورود بانوان به استادیوم، تلاش کرده سطح توقع مردم را به موضوعات کم اهمیت پایین آورد.
مدیریت شهری جدید طی یک سال گذشته، ساعت طرح ترافیک را از ۱۷ به ۱۹ افزایش داد و حالا از سویی در صدد است برای سال ۹۸ ورود خودروهای شخصی به محدوده زوج و فرد را مشروط به پرداخت پول کند و از سوی دیگر هم مسائلی همچون نرخ ۱۰ هزار تومانی بلیت مترو را پیش میکشند و با قاطعیت میگوید هر کس که میخواهد در تهران زندگی کند باید بهای آن را بدهد.
بیشتر بخوانید:
میرلوحی با طرح نظریه بلیت ۱۰ هزار تومانی مترو گفت: بود: کسی که در تهران زندگی میکند، باید هزینههای زندگی در تهران را بپردازد.
بیشک اگر اعضای شورای پنجم هنگام انتخابات هم از این نظریات خود رونمایی کرده بودند، هم شفافتر در معرض رأی مردم قرار میگرفتند و هم مردم با شناخت بیشتری نسبت به حوادث آینده دست به انتخاب میزدند.
چمران در مخالفت با اظهارات میرلوحی به خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اینکه شهر تهران را گران کنیم تا مردم از شهر بیرون بروند، خلاصهاش این میشود که ایران را گران کنیم تا مردم از ایران بروند، چون شهرهای دیگر هم گران میشوند و مردم باید به نقاط ارزانتر بروند.
گزارش از علی کاظمی
انتهای پیام/