کاتب: طرح تغییر قانون انتخابات مجلس تحولات بزرگی در کشور ایجاد می‌کند/کولیوند: ورود و خروج پولی که بابت تبلیغات انتخاباتی صرف می‌شود، باید مشخص باشد

گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع قانون انتخابات مجلس در آستانه تغییر برگزار شد.

ورود و خروج پولی که بابت تبلیغات انتخاباتی صرف می‌شود باید مشخص باشدبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (سه شنبه ۱۸ دی ماه) با موضوع "قانون انتخابات مجلس در آستانه تغییر" با حضور غلامرضا کاتب، رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

کاتب رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در ابتدای برنامه با اشاره به طرح تغییر قانون انتخابات مجلس، اظهار کرد: این طرح تقریبا از ابتدای مجلس هشتم آغاز شد که در آن دوره تصویب و به شورای نگهبان ارجاع داده شد. در انتهای مجلس هشتم هم ایرادات توسط شورای نگهبان گرفته شد، اما متاسفانه فرصتی باقی نماند که این طرح اصلاح و به قانون تبدیل شود.

وی افزود: در دوره مجلس نهم هم همین موضوع اتفاق افتاد و سال آخر طرح در قالب استانی و شهرستانی تنظیم و در مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای نگهبان ارجاع داده شد و مجدد در انتهای مجلس نهم ایراداتی توسط شورای نگهبان گرفته شد و همچنان متاسفانه این طرح اصلاح و به قانون تبدیل نشده است.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: خوشبختانه از یک سال گذشته طی جلسات مکرر با فراکسیون‌های مختلف، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان و کمیسیون شورا‌ها، بازنگری این طرح را شروع و  تلاش کردیم ایراداتی که شورای نگهبان در ۲ دوره گذاشته لحاظ کردند، برطرف کنیم تا در این دوره با این چالش مواجه نشویم.

کاتب ادامه داد: تلاش شد این طرح در سال سوم مجلس در دستور کار قرار بگیرد که سال پایانی مجلس نباشد که فرصت برای اصلاح ایرادات شورای نگهبان وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه جلسات مکرری با حضور کولیوند و حقوقدان‌های شورای نگهبان جهت بررسی طرح  برگزار شده است، گفت: هدف ما این است که در درون کشور یک نگاه ملی حاکم کنیم که این امر مستلزم این است که نگاه ملی در مقامات کشور و خود کانون سیاستگذاری و تصمیم‌گیری یعنی مجلس شورای اسلامی نهادینه شود. تفکر و نگاه ملی ایجاد نشود، نمی توانیم از مردم هم انتظار داشته باشیم که این نگاه ملی را عمل کنند.

کاتب با تاکید بر اینکه یکی از چالش‌های بزرگ مجلس درگیری نمایندگان با مسائل محلی و تفکرات منطقه است، بیان کرد: ما اگر بتوانیم این شرایط را به نگاه ملی تبدیل کنیم منجر به قرار گرفتن کشور در مسیر توسعه می‌شود.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس افزود: خوشبختانه یک فوریت این طرح نزدیک به ۴۵ روز گذشته در مجلس به تصویب رسیده و امروز هم اولویت طرح دستور آن در مجلس به تصویب رسید که فردا صبح هم دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

در ادامه برنامه محمد جواد کولیوند رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه این طرح تحول جدیدی را در کشور به وجود می‌آورد، تصریح کرد: ما سیاست‌های کلی انتخابات را داریم که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، در اصل ۶۴ قانون اساسی حوزه‌های انتخابی در حال طراحی قانون هستند و ما در حال حاضر حدود ۲۰۶ حوزه داریم که با توجه به آن هر شخصی که نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود در آن حوزه ثبت نام می‌کند و با کسب حد نصاب آرا  برای مجلس انتخاب می‌شود.

وی ادامه داد: بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری حوزه‌های انتخابیه مجلس به صورتی باید تنظیم شده که عدالت اجتماعی برقرا شود و مردم حداکثر شناخت را نسبت به نماینده خود داشته باشند به همین خاطر حوزه‌های انتخابی تحت عنوان حوزه‌های فرعی حفظ شدند و ۳۱ استان به عنوان حوزه‌های اصلی تعیین شدند. 

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی عمدتا نظام اکثریتی است، اذعان کرد: نظام انتخاباتی دنیا ۲ حالت دارد ابتدا نظام‌های اکثریتی و نظام تناسبی است که ما در بخش نظام‌های تناسبی فعلا در کشور به این خاطر که مجموعه ظرفیتی که در قانون اساسی وجود دارد و از طرفی فعال کردن احزاب به صورت جدی وجود ندارد و بعضا نظام انتخابتی ما ۲ مرحله‌ای است.

کولیوند اظهار کرد: سعی کردیم که نقاظ ضعف طرح و ایراد‌های گذشته به صورت پوشش داده شود

این خبر در حال تکمیل است...

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.