بنفشه آفریقایی گلی با رنگ‌های متنوع و جذاب/ با روش نگهداری و تکثیر بنفشه آفریقایی آشنا شوید

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،گل بنفشه آفریقایی جزء گل‌های آپارتمانی محسوب می‌شوند که با نگهداری آن می‌تواند از رنگ‌های متنوع گل‌های آن لذت برد، اما بنفشه آفریقایی هم مانند سایر گل‌ها شرایطی برای نگهداری دارد تا تازه و زیبا بماند که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد این شرایط را برای شما شرح دهد.

بنفشه آفریقایی گلی با رنگ های متنوع/ با روش نگهداری و تکثیر بنفشه آفریقایی آشنا شوید

معرفی گل بفنشه آفریقایی

گل بنفشه آفریقایی از نظر بیشتر افرادی که علاقه به نگهدارای از گل در آپارتمان دارند، گل بنفشه آفریقایی یک گیاه حساس و نگهدارای آن سخت است، اما برخلاف این طرز فکر گل بنفشه آفریقایی به راحتی تکثیر می‌شود و فقط با یک برگ از این گیاه می‌تواند در عرض چند ماه چندین بوته جدید داشت و از گل‌های زیبای این گیاه لذت برد.


بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی چند گیاه زیبا، اما گوشت‌خوار! +تصاویر و خصوصیات عجیب آن‌ها 


گل بنفشه آفریقایی (African violets) دارای گونه‌های بسیاری متفاوتی با گل‌های به رنگ‌های آبی و بنفش ارغوانی، سفید و صورتی، زرشکی و قرمز و با برگ‌های مخملی و کرکدار به رنگ سبز پر رنگ که می‌تواند زیبایی را به محیط خانه و حتی محل کار شما بیاورد.

این گل بومی قاره آفریقا و کشور تانزانیا و گفته می‌شود اولین بار توسط یک نظامی آلمانی به نام سنت پل شناسایی شده است. به همین دلیل نام علمی گل بنفشه آفریقایی سنت پلیا (Saintpaulia) نام گذاری شده است.

بنفشه آفریقایی گلی با رنگ های متنوع/ با روش نگهداری و تکثیر بنفشه آفریقایی آشنا شوید

گیاه بنفشه آفریقای در تمام طول سال گل می‌دهد.

این گیاه آپارتمانی دارای به صورت مینیاتوری نیز وجود دارد.

طرز نگهداری گل بنفشه آفریقایی

نور

یکی از نیاز‌های ضروری برای گل دهی بنفشه آفریقایی نور مناسب است.

این گل کوچک نیاز به نور متوسط تا زیاد و غیر مستقیم خورشید دارد. البته گفته می‌شود در نور کم نیز رشد می‌کند، اما بهتر است برای رشد بهتر و گل دهی در طول سال توجه بیشتری به نور دریافتی داشته باشید. نور مستقیم خورشید می‌تواند به گل بنفشه آفریقایی صدمه بزند.

بنفشه آفریقایی گلی با رنگ های متنوع/ با روش نگهداری و تکثیر بنفشه آفریقایی آشنا شوید

اگر مکانی که قصد نگهداری از این گل را دارید نور کافی ندارد می‌توانید به راحتی با یک لامپ LED نور مورد نیازش را تامین کنید. برخی پرورش دهندگان از این لامپ‌ها برای نوردهی به بنفشه آفریقایی استفاده می‌کنند.

بنفشه آفریقایی گلی با رنگ های متنوع/ با روش نگهداری و تکثیر بنفشه آفریقایی آشنا شوید

در بازار لامپ‌های LED به صورت متری نیز به فروش می‌رسد و افرادی که قصد دارند به تعداد زیاد از این گیاه زیبا نگهداری نکنند این لامپ‌ها را تهیه کنند.


بیشتر بخوانید: معرفی گلی به نام «بگونیا هیمالیس» + شرایط نگهداری از آن 


گل بنفشه آفریقایی حداکثر ۸ ساعت نیاز به نور غیر مسقتیم خورشید دارد.

آب

آبیاری گل بنفشه آفریقایی کمی متفاوت از سایر گل‌ها است. برگ‌های بنفشه آفریقایی نسبت به آب بسیار حساس هستند و چنانچه برگ خیس شوند امکان پوسیدگی گیاه و تشکیل قارچ افزایش پیدا می‌کند.

به گل بنفشه آفریقایی باید از طریق زیر گلدانی آب داد به این صورت که زیرگلدانی گل را پر از آب کنید و گلدان را روی آن قرار دهید تا به مدت حداکثر ۳۰ دقیقه آب مورد نیاز خود را از طریق سوراخ‌های کف گلدان جذب کند. همچنین بهتر است آب شما با دمای محیط یکی باشد.

آبیاری به این روش هیچ آسیبی به برگ‌های گیاه نمی‌زند.گیاه بنفشه آفریقایی سه بار در هفته نیاز به آبیاری دارد.

روش دوم آبیاری گل بنفشه آفریقایی به روش فتیله است.

در این روش فتیله مخصوص گیاهان که در بازار به فروش می‌رسد و یا تکیه از خط کاموای پشمی به طول ۳۰ سانتی متر تهیه کنید. در زمان کاشت گیاه حدود ۱۰ سانتی متر از فتیله را داخل خاک گلدان قرار دهید مابقی آن را از انتهای گلدان خارج و داخل یک ظرف آب قرار دهید.

بنفشه آفریقایی گلی با رنگ های متنوع/ با روش نگهداری و تکثیر بنفشه آفریقایی آشنا شوید

در این روش همیشه باید فتیله در داخل آب باشد و گیاه به میزان مورد نیاز خود آب دریافت می‌کند.

در روش فتیله گذاری دیگر نگران میزان آبدهی به گیاه خود نیستید و با یک بار پر کردن مخزن زیر گلدان خیالتان برای چند هفته آبیاری گیاه راحت است.

البته روش فتیله گذاری در شهر‌هایی که رطوبت بالایی دارد مانند شهر‌های شمالی کشور جواب نمی‌دهد و مناسب آب و هوایی خشک است.

استفاده از گلدان‌های خود آبیاری می‌تواند به کاشت گیاه به روش فتیله به شما کمک کند، زیرا این گلدان‌ها خودش دارای مخزن آب است.

رطوبت

بنفشه آفریقایی می‌تواند تا حدودی خشکی هوا را نیز تحمل کند، اما اگر محیط رشد مرطوب باشد رشد بهتری خواهد داشت. برای تامین رطوبت می‌توانید ظرف آبی را در کنار گلدان بنفشه قرار دهید تا رطوبت آن تامین شود.


بیشتر بخوانید:کاکتوس کریسمس، گلی مقاوم در برابر سرما


یادتان باشد به هیچ وجه بنفشه آفریقایی را غبار پاشی نکنید، چون که برگ‌های گیاه به شدت نسبت به خیس شدن مستقیم حساس هستند.

خاک

بنفشه آفریقایی نیازمند یک خاک نسبتا اسیدی برای گل دهی و سبک است. محیط کشت نیز باید استریل باشد.

یکی از ترکیب‌های رایج استفاده از پیت ماس و پرلیت یا کوکوپیت و پرلیت است. بدین صورت که ۶۰ درصد پیت ماس و ۴۰ درصد پرلیت باشد. این ترکیب هم بهداشتی‌تر است و هم به دلیل زهکشی قوی باعث می‌شود ریشه گیاه به خوبی اکسیژن دریافت کند.

دما

دمای ایده آل برای بنفشه آفرقایی ۲۲ درجه می‌باشد. بهترین دما برای رشد بهتر و گل دهی بیشتر بین ۱۸-۲۶ درجه سانتی گراد است. کمترین دمایی که این گل تحمل می‌کند ۱۳ درجه سانتی گراد و بیشترین دما ۳۲ درجه است.

کود

گلدانی که بفنشه آفریقایی در آن کاشته می‌شود نباید نسبت به ابعاد گیاه خیلی بزرگ باشد. به دلیل اینکه خاک بنفشه آفریقایی خاکی سبک است برای تامین املاح مورد نیاز این گل باید از کود‌های مایع استفاده کرد.

دو نوع کود برای بنفشه آفریقایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمانی گیاه کوچک است باید برای رشد این گیاه از کود‌های رشد که دارای ترکیب مساوی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم است استفاده کرد.

بنفشه آفریقایی برای گل دهی نیازمند تغذیه است. چنانچه بنفشه شما در گل دهی ضعیف عمل کرد می‌توانید میزان فسفر آن را افزایش دهید. هر ۱ ماه یکبار گیاه را بدون کود آبیاری کنید تا از تجمع املاح در ریشه گیاه جلوگیری شود.

پیشنهاد می‌شود هنگامی که بنفشه شما گل داد میزان کود را کمتر کنید، اما متوقف نکنید، چون به هر حال این گیاه برای گل دهی در طول سال همیشه به تغذیه نیازمند است.

تعویض گلدان

از آنجا که ریشه‌های این گل زیبا بسیار ظریف هستند بهتر است تعویض گلدان هر یک سال یکبار انجام گیرد. همچنین بهتر است گلدان شما بیش از اندازه بزگر نباشد تا انرژی گیاه به جای رشد ریشه‌ها صرف گل دادن شود. با هر بار تعویض گلدان حتما از خاک و ترکیب تازه نیز استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: روش‌هایی برای پرورش گیاهان زینتی و سبزیجات در یک لیوان آب


پیشنهاد می‌شود از گلدان‌های پلاستیکی استفاده کنید تا گیاه از نوسانات دمایی که گلدان‌های سرامیکی یا سفالی ایجاد می‌کنند محفوظ بماند.

تکثیر

متداول‌ترین و آسان‌ترین روش تکثیر این گیاه که می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید روش قلمه زنی می‌باشد. برای این کار می‌توانید چندین برگ قدیمی گیاه را جدا کرده و با یک تیغ تیز یا چاقو ساقه آن را به صورت اریب برش دهید و در محیط کشت قرار دهید و روی قلمه را به مدت یه هفته با یک پوشش پلاستیکی شفاف کاور کنید تا ریشه دهد.

بنفشه آفریقایی گلی با رنگ های متنوع/ با روش نگهداری و تکثیر بنفشه آفریقایی آشنا شوید

ساقه برگ شما بهتر است ۳-۴ سانتی متر باشد.

حدود دو ماه طول می‌کشد تا گیاه‌های جدید از قلمه شما سر از خاک بیرون آورد.

بعد از اینکه طول گیاهچه‌ها حدود ۵ سانتی متر رسد می‌تواند آن‌ها را از هم جا کنید.

بنفشه آفریقایی گلی با رنگ های متنوع/ با روش نگهداری و تکثیر بنفشه آفریقایی آشنا شوید

همچنین می‌توانید پا جوش‌های کنار گیاه را جدا کرده و در کلدان جداگانه از بکارید. جداکردن پا جوش‌ها از اطراف گیاه باعث منظم شدن گیاه اصلی نیز می‌شود.

بنفشه آفریقایی گلی با رنگ های متنوع/ با روش نگهداری و تکثیر بنفشه آفریقایی آشنا شوید

جوان سازی گیاه

بعد از چند سال از کاشت گیاه و گلدهی متوالی، گیاه نیاز به جوان سازی دارد. در روش جوان سازی باید برگ‌ها قدیمی‌تر را از گیاه جدا کرده و حدود یک سوم ریشه آن را نیز کوتاه کنید و مجدد آن در خاک مناسب بکارید.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.