پویا ساختن دیپلماسی ایران شرط توسعه نعاملات تهران و بغداد

محمدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

//به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با پایان یافتن سال میلادی گذشته، وعده اروپایی ها برای اجرایی شدن کانال مالی ویژه با ایران عملیاتی نشد و معلق بودن بروکسل در اجرای تعهدات اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا منجر به این شد که اقدامات عملی  برای  ریل گذاری دیپلماسی منطقه و مبادله با ارز ملی با همسایگان  جدی‌تر پیگیری شود. در راستای این موضوع محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان سفر به دو کشور هند و عراق را در دستور کار خود قرار داده است تا رایزنی های منطقه ای  را برای توسعه تبادلات تجاری و مالی  با جدیت بیش تری پیگیری کند. البته  تعاملات با همسایگان و شکل دادن به محورهای اقتصادی بومی و درون منطقه ای از جمله راهکارهای مهم و قابل اتکایی بوده که بسیاری از کارشناسان از گذشته  بر آن صحه گذاشته اند. با توجه به این مسئله و آغاز روندی جدید برای دور زدن دلار در مبادلات تجاری و گسترش تعاملات با کشورهای منطقه  گفت‌وگویی را با هادی محمدی کارشناس مسائل منطقه داشته ایم که در ادامه می خوانید.

هادی محمدی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر آتی وزیر امورخارجه کشورمان به عراق و تلاش برای پیگیری جدی دیپلماسی منطقه ای پس از بلاتکلیفی اروپایی‌ها در قبال SPV ، عنوان کرد: راه تعاملات تجاری و مبادله با پول ملی در منطقه از گذشته‌ به روی ایران باز بوده است، اما متاسفانه با حاکمیت نگاه غربی بر دستور کار سیاست خارجی کشور در چند سال اخیر و صفر کردن فرصت های پیرامونی، اعتقادی برای بهره برداری کامل  از مناسبات با کشورهای خارجی وجود نداشته‌است. 

کارشناس مسائل منطقه گفت: نگاه غربگرایانه با گفتمان مقاومت در سطح منطقه تعارض داشته است به همین دلیل با گذشت  بیش از هشت ماه، دیپلماسی التماس با اروپا به نتیجه ای قابل توجه نرسید در نتیجه  ایران مجبور شده‌است، شروط و بهانه های جدید اروپایی ها  را بپذیرد و در ازای آن فرصت محدودی برای گشایش در روابط تجاری و بانکی پیدا کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که دولت های عراق و سوریه گسترده ترین گشایش های مالی را برای جمهوری اسلامی ایران مهیا کرده اند، اما  با این وجود شاهد هستیم که از شهریور ماه  که قراری برای تنظیم مناسبات بانکی کشورمان با سوریه و عراق وجود داشته اقدام جدی در این زمینه انجام نشده است.

محمدی افزود: ما می توانیم از طریق فرصت های بخش خصوصی و دولتی در عراق و  سوریه تراز تجاری در حدود یکصد میلیارد دلاری را در تبادلاتمان داشته باشیم که این موضوع اشتغال، فعال سازی کارخارنجات و فرصت های وسیع برای دور زدن تحریم را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه ترکیه هیچ فرصت اجتماعی و سیاسی در عراق نداشته است، اما آنکارا موفق شد تراز تجاری قابل قبولی را با بغداد رقم بزند. به طوری که تراز تجاری ترکیه با این کشور به ۱۶ میلیارد دلار می‌رسد. این درحالی است که  با وجود تمام ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که ایران در عراق دارد، به دلیل کندی در رایزنی‌های منطقه‌ای و نداشتن دیپلماسی پویا  در این زمینه سطح تعاملات تجاری تهران  با بغداد تنها به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه  فرصت‌های فراوانی در صادرات مواد غذایی و کالاهای ساده تر  تا سقف سی میلیارد دلار  قابل پیش بینی است، اضافه کرد:عراق و سوریه هر دو وارد دوره بازسازی خود می شوند و این کندی دیپلماسی کشورمان  باید برطرف شود تا جایگاهی قابل توجه  را  برای کشورمان در دوره بازسازی رقم بزند، چراکه در غیراین صورت زیان خواهیم دید.

وی تاکید کرد:فرصت های طلایی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در حوزه های پیرامونی ما فراوان است و نباید آنها را از دست رفته تلقی کنیم و دستگاه دیپلماسی با جدیت بیش تری آنها را پیگیری کند.

محمدی با اشاره به مبادله با ارز ملی بین دو کشور ایران و عراق،گفت: این مسئله به دلایل مشخص تا امروز به شکل جدی پیگیری نشده است و ما همچنان گرفتار مبادله با دلار هستیم تا  توجیهی برای تصویب برخی قرار دادها حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: عراقی ها تمایل خود را برای گسترش تعاملات اقتصادی با ایران ابراز کرده اند و  همین فرصت‌ها با روسیه و سایر کشورهای منطقه  هم برای کشورمان وجود دارد.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.