اگر FATF شروط ایران را نپذیرد، به آن نمی‌پیوندیم/ هیچ تضمینی برای رفع مشکلات بانکی پس از پیوستن به FATF وجود ندارد

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛موضوع امشب برنامه گفتگوی ویژه خبری پیرامون تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.


به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب شنبه ۱۵ دی ماه با موضوع تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

در ابتدای برنامه مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این کنوانسیون‌ها گفت: لازم است تعریف ساده از این بخش داشته باشیم، چرا که ممکن است بسیاری از بینندگان با کنوانسیون‌ها از نسل FATF و یا CFT آشنایی نداشته باشند.

وی ادامه داد: FATF یک اقدام مالی بین المللی است که قصد تصویب مقرراتی را برای سیستم‌های پولی و مالی کشور‌ها دارد تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ بحث مربوط به دولت فعلی نیست و زمان دولت دهم هم مطرح است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم تصریح کرد: در سال ۹۵ طیب‌نیا وزیر اقتصاد، الزامات کنوانسیون‌ها را پذیرفت و ۴ مورد از مجموعه این ۴۰ الزامی که توسط آن‌ها ایجاد شده بود، نیاز به مصوبه مجلس داشت.

وی افزود: هم اکنون دو مورد از این چهار مورد تعیین تکلیف شده اند و مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام آنها را تایید کردند. مبارزه با پولشویی هم امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شد.

وی درباره لایحه پالرمو عنوان کرد: این ناحیه هم در مجلس تصویب شده و برای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تعیین ترتیب ارسال شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم عنوان کرد: عمده بحث در مورد سی اف تی است؛ کنوانسیونی که می‌گوید ما باید به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم ملحق شویم.

وی درباره فواید پیوستن به CFT گفت: به نظر حداقل فایده این اقدام، برداشتن ضرر قطعی است که اکنون پیش روی ما قراردارد. یکی از این ضررهای این است که هیچ کشوری با ما تبادلات مالی انجام نمی دهد. این قضیه در مورد کشورهای دوست و همسایه ما هم صدق می کند؛ مثلاً در مورد عراق هم صدق کرده و این کشور در رابطه مالی و پولی با ما تحفظ دارد.

وی افزود: این قضیه در مورد کشورهای چون چین، روسیه، هندوستان و سایر کشور ها صدق کرده و آنها می گویند که شما باید برای برقراری انضباط پولی و مالی با ما به این کنوانسیون ملحق شوید مبادلات مالی انجام شود و لازم است این مرحله هم در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت تمام شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر مجلس دهم در ادامه برنامه گفت: دو قانونی که مربوط به مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم است قبلا در سال ٩۵ تصویب شده بود و و اینجا حالت تشدید آن مطرح شده بود؛ همانطور که اشاره کردم مصوب شد و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در تاریخ ۲۷ اسفند ۹۴ توسط رئیس جمهور به وزرای دادگستری و اقتصاد ابلاغ شد؛ fatf می گوید ما این را قبول نداریم و ایراد آنها این است که ما هر چقدر کوتاه بیاییم آنها خواسته‌های بیشتری مطرح می کنند.

وی افزود: پس از انجام تعهداتی توسط آقای طیب نیا که خلاف قانون اساسی بود و ایشان اجازه اعطای این تعهدات را نداشتنند که به طور کلی ۴۱ بند می باشد که هنوز ۳۷ بند از آن به اطلاع مردم و مجلس نرسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر ما به کنوانسیون ملحق شویم، مشکلات پولی و مالی ما حل می‌شود، تصریح کرد: من این حرف را قبول ندارم؛ برنامه‌های قبل از برجام هم این مطالب را بیان می‌کردند و تعهداتی دادند، ولی آن‌ها را اجرایی نکرده اند. در دو مورد دیگر هم ما به آن‌ها تعهداتی دادیم، ولی آن‌ها هیچ اقدامی برای رفع مشکلات ما انجام ندادند.

وی افزود: بحث اصلی آن‌ها سیاسی است. به خصوص که دو کانون اساسی در CFT وجود دارد که اولین مورد آن تعریف آن‌ها از تروریسم است و به ما می‌گویند که تعریف شما از تروریسم را قبول نداریم.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس گفت: اعتقاد بنده این است که اگر ما این لایحه را بپذیریم نه تنها از تحریم‌ها کاسته نخواهد شد بلکه فشار آن‌ها بر ایران زیاد می‌شود.

کواکبیان در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا بانک‌های اروپا و آمریکا با ما همکاری نمی‌کنند تصریح کرد: اساس این موضوع هیچ ربطی به برجام و  به تحریم‌ها ندارد.

وی افزود: بحثی که در این قضیه وجود دارد این است که کشور‌ها به دو دسته همکار و غیر همکار تقسیم می‌شوند. ما چهار ماه دیگر فرصت داریم تا این لوایح را تصویب کنیم و الان در حال تعلیق دولت‌های غیر همکار هستیم و اگر این لوایح را تصویب نکنیم وارد لیست کشور‌های غیر همکار می‌شویم.

وی ادامه داد: البته ما هیچ اجباری برای پذیرفتن این لوایح نداریم، ولی با عدم پذیرش این لوایح به خاطر خطر احتمالی آینده نباید دچار ضرر شده و باید ضرر قطعی فعلی را دفع کنیم.

حاجی دلیگانی درباره این دو شرط گفت: ما در این خصوص نگرانی و اعتقاد داریم که مسلمان نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شود. ما از سوی آمریکا گزیده شده ایم و مشکل بانک و عدم همکاری آنها اصلاً هیچ ارتباطی با پذیرش این لوایح ندارد. منشأ مشکلات بانکی ما به تحریم‌های ثانویه آمریکا و تحریم دلار از سال ۵٩ باز می گردد و هم اکنون هیچ مقامی هم به ما این تضمین را نمی دهد که اگر شما این لوایح را پذیرفتید مشکلات شما حل خواهد شد.

کواکبیان در پاسخ به این سوال که آیا این حرف درست است یا خیر، گفت : من هم با نظر آقای حاجی دلیگانی موافق هستم و ممکن است که اگر همه این لوایح هم تصویب شود باز هم مشکلات ما به دلایل سیاسی حل نشود. البته در این باره نظر فنی و کارشناسی ندارد و تشخیص این کار بر عهده متخصصان بانک مرکزی است.

وی افزود: در جلسه که اعضای کمیسیون امنیت ملی با مدیران بانک های کشور داشتند، حتی یک نفر هم نگفت که با عدم تصویب این لوایح کارهای ما به خوبی انجام می‌شود و همه بر تصویب این لوایح متفق القول بودند. کشورهایی نظیر چین و روسیه که حزب‌الله در این کشور حضور دارد هم به این کنوانسیون پیوسته اند.

کواکبیان ادامه داد: در مورد اس پی وی هم در جلسات خصوصی که اعضای اتحادیه اروپا درباره این قضیه برگزار می کنند حرف آخر این است که آنها تمام همت خود را به کار گرفتند تا این قضیه تصویب شود ولی در این بین می‌گویند که شما در fatf و یا CFT عضویت دارید یا خیر؟ و ما با تصویب این لوایح قصد داریم بهانه ها را از دشمن بگیریم.

حاجی دلیگانی درباره بهانه های اروپا و غرب گفت: شما می‌دانید که اروپا و غرب در بهانه آوردن هیچگاه کم نمی‌آورند و در متن این توافق هم نوشته اند اجرای کامل توافقنامه. بنابراین آنها در بهانه گرفتن چهار مشکل اصلی با ما دارند که اولین مورد آنها بحث موشکی کشور ، حقوق بشر و هسته ای است.

وی ادامه داد: فردا روزی آمدند و گفتند شما باید دست از اصول دینی و اخلاقی خود بکشید و مانند آذربایجان همجنس بازی را به طور علنی ترویج کنید که آنها پذیرفتند و به آنها گفتند که باید راهپیمایی عریان در خیابان ها برگزار کنید و باز هم قانع نشدند و گفتند که باید چهره‌های اینها در تلویزیون نمایش داده شود؛ شما به آنها چه می گویید.

کواکبیان در پاسخ به حاجی دلیگانی گفت : لطفاً حرف های پوپولیستی نزنید؛ وقتی ۱۹۳ کشور جهان به این کنوانسیون پیوسته اند می خواهم فیلم های جنسیتی را نمایش دهند و این مطلب که ایشان می‌گویند که دنبال بهانه هستند و ما با ماده واحده که در مجلس تعیین کردیم و به شورای نگهبان ارسال شد اصلی که با قانون اساسی مغایرت داشته باشد را رد می کنیم.

در حال تکمیل...

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.