آستانه الگویی برای صلح در افغانستان

بهمن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

//

شعیب بهمن کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به  نقش سازنده تهران در تسهیل مذاکرات افغاستانی -افغانستانی و امکان به کارگیری چارچوب آستانه برای گفت‌وگوهای صلح کابل، عنوان کرد: برای اولین بار در ترتیبات منطقه‌ای غرب آسیا، بدون مشارکت کشور‌های غربی  الگویی بومی برای حل  بحران سوریه شکل گرفت که در نهایت موجب حل و فصل آن شد، بنابراین  در برهه کنونی  شاهد برقراری ترتیبات امنیتی درون زا برای حل و فصل تنش های منطقه ای هستیم.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: در طول تاریخ معاصر منطقه، تمامی بحران‌ها و مناقشات  با مداخله کشور‌های خارجی حل و فصل شده است، اما روند آستانه‌  اولین نشستی بود که  با مشارکت کشور‌های منطقه و بدون حضور قدرت‌های خارجی و نقش پررنگ ایران و روسیه شکل گرفت.

وی با اشاره به  موفقیت‌آمیز بودن نشست‌های آستانه در مورد حل بحران سوریه،ادامه داد: قطعا کشورهایی نظیر ایران نسبت به این موضوع اندیشیده‌اند که می‌توانند همین رویه  را در مورد مسائل منطقه ای مانند صلح افغانستان   به کار بگیرند.

بهمن افزود:با توجه به اینکه افغانستان یکی از کشور‌های مهم در مرزهای شرقی  ایران  است و  از گذشته‌های دور  روابط عمیق و گسترده‌ای با تهران داشته، مورد مناسبی برای همکاری ایران و کشورهای منطقه است.

وی ادامه داد: آمریکا و برخی از کشور‌های منطقه‌ای مانند عربستان سعودی و امارات در طرف مقابل طرح صلح پیشنهادی ایران  قرار داشته و اصرار دارند  تا چارچوب و راهکار‌های خود را در روند گفت‌وگوهای افغانستانی-افغانستانی  پیاده کنند، بنابراین در چنین شرایطی قاعدتا همکاری ایران با کشورهایی مانند چین و  روسیه می‌تواند راهکار پرثمری  برای حل بحران افغانستان باشد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت:مذاکرات صلح افغانستان می‌تواند نمونه دیگری از حل و فصل بحران منطقه‌ای بدون حضور غربی‌ها را به نمایش بگذارد و نشان دهد که  جمهوری اسلامی ایران  این قدرت و توان را دارد که بدون حضور کشورهای فرا منطقه ای روند‌ها و پروسه‌های صلح منطقه‌ای را مدیریت کند.

وی در پاسخ به این سوال که می توان در شرایط کنونی از امنیت بومی و منطقه ای صحبت به میان آورد یا خیر؟ بیان کرد: با وجود  پا گرفتن چنین روندهایی در منطقه  نمی‌توانیم از امنیت بومی یا درون‌زا صحبت کنیم به دلیل اینکه هنوز  تمامی کشور‌های منطقه بومی‌سازی و درونی کردن امنیت  را نپذیرفته‌اند برای مثال  اکثر کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس امنیت خود را در گرو حمایت‌های سیاسی و نظامی غرب و به ویژه آمریکا قرار دادند و امنیت خود را به امنیت غرب گره زده اند.

بهمن تصریح کرد: تا زمانی که  تمامی کشور‌های منطقه به این نتیجه نرسند که می‌توانند از طریق یک امنیت درون‌زا به صلح و ثبات برسند ما نمی‌توانیم از شکل‌گیری چنین امنیت در منطقه‌ صحبت کنیم.

وی تاکید کرد: روند  حل بحران‌های منطقه‌ای تا کنون موفقیت آمیز بوده است، به طوری که کشور‌های منطقه می‌توانند بحران‌ها و تناقضات بوجود آمده را حل و فصل و از چالش‌های موجود به راحتی عبور کنند. در نتیجه این الگو می‌تواند در مورد سایر بحران های غرب آسیا هم  پیاده شود.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه از گذشته و پیش از آغاز مذاکرات صلح افغانستان بسیاری از کشورهای برون و درون منطقه ای با طالبان ارتباط داشته اند و  حتی به طور مستقیم وارد مذاکره با این گروه شده اند، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها  به بهانه مبارزه با طالبان وارد افغانستان شده و در برهه‌های مختلف با این گروه مذاکراتی را داشته اند؛  در شرایط فعلی هم  تمام بازیگران ذی نفوذ در افغانستان به صورت علنی  مذاکره با  این گروه  را در دستور کار  خود قرار داده اند.

بهمن افزود: علنی شدن مذاکرات ایران با طالبان امری طبیعی است،  زیرا  تهران کاملا هماهنگ شده با دولت مرکزی افغانستان به برقراری رابطه با طالبان مبادرت کرده است و  پروسه مذاکره را زیر نظر دولت مرکزی افغانستان پیگیری می‌کند در حالی که سایر کشور‌ها مانند آمریکا و عربستان با دورن زدن دولت مرکزی کابل در صدد  رایزنی و تعامل با این گروه هستند.

وی تاکید کرد: ایران تنها کشوری است که در راستا حفظ صلح و ثبات در افغانستان و گسترش اقتدار در آسیای مرکزی این مذاکرات را  پیگیری می کند و باید گفت  علنی شدن مذاکره  ایران با طالبان  در راستای امنیت ملی است، زیرا هر گونه ناامنی در افغانستان امنیت مرزی ایران را  با خطر جدی مواجه کند، بنابراین  گفت‌وگوها با در نظر گرفتن مصالح مردم افغانستان و امنیت ملی  ایران انجام شده‌است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.