ترخیص ۱۳ هزار خودرو از گمرک در حال نهایی شدن است/ رسوب کالا در گمرک یک واقعیت انکارناپذیر است

در گفت وگوی ویژه خبری مطرح شد؛به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه 12 دی ماه با موضوع سرعت عمل گمرک در ترخیص کالا با حضور مظفر علیخانی معاون فنی و خدمات اتاق بازرگانی ایران، علی معقولی مدیرکل واردات و امور مناطق آزاد گمرک کشور برگزار شد.

معقولی در ابتدای برنامه با اشاره به ترخیص ۱۳ هزار خودرو موجود در گمرک اظهار کرد: مراحل تصویب این خودروها در حال نهایی شدن است و شامل خودرو‌هایی هستند که طی ماه‌های قبل به گمرک وارد شدند. بخشی از این خودرو‌ها مشغول بحث‌های قضایی هستند، اما انشاالله طی مراحل این مصوبه, به تدریج ترخیص این خودرو‌ها را در گمرک خواهیم داشت.

سید مهدی نیازی، مدیرکل دفتر آمار و فرآوری داده‌ها در وزارت صنعت، معدن وتجارت افزود: براساس ثبت سفارش‌هایی که در سال گذشته و امسال انجام شد خودرو‌هایی به گمرک وارد شده بود که بر اساس ضوابط و مقررات برای ترخیص این خودرو‌ها مسائل و مشکلاتی وجود داشت. با توجه به اینکه برخی از این خودرو‌ها تعهد شده مشتری بودند دولت تصمیم گرفت که برای اینگونه خودرو‌ها تعیین و تکلیف کند؛ خوشبختانه با همکاری قوه قضاییه و بخش‌های مختلف دولت پیش نویس مصوباتی تهیه شد و در حال تعیین و تکلیف است و بعد از اینکه مصوبه ابلاغ  و دستورالعمل از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد مراحل ثبت سفارش و ترخیص این خودرو‌ها اجرا خواهد شد

وی افزود: قطعا ترخیص این خودرو‌ها در بازار خودرو‌های وارداتی اثر گذار خواهد بود؛ ضمن اینکه ترخیص این خودرو‌ها توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده انجام می‌شود.

علیخانی معاون فنی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه رسوب کالا‌ها در گمرک علیرغم میل باطنی مسئولین گمرک یک واقعیت انکارناپذیر به حساب می‌آید، تصریح کرد: این رسوب ناشی از ۲ منظر است که ابتدا به سیاست‌های تجاری و ارزی کشور باز می‌گردد؛ به جهت اینکه وقتی سیاست‌های تجاری و ارزی ما با صدور بخشنامه و مصوبات مختلف به سرعت تغییر می‌کند که این در مقام اجرا مشکلاتی را هم برای گمرک و فعالین اقتصادی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: اینکه مقررات ارزی کشور به سرعت در ارتباط با نرخ ارز و چگونگی ثبت سفارش برای واردات تغییر می‌کند مشکلات اساسی را ایجاد می‌کند و ۹۵ درصد از تغییر‌ها ناشی از رسوب سیاست‌های تجاری و ارزی کشور است.

علیخانی افزود:بخش دوم به فرانید و مقرراتی در تشریفات گمرکی باز می‌گردد که گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی کشور از یک سو باید مقررات را اجرا کند واز سوی دیگر تسهیل گر فرایند هاباشد.

وی با بیان اینکه رسوب کالا در گمرک باعث افزایش واردات شده است، گفت: این مسئله منجر می‌شود که بسیاری از کالا‌ها در زمان مقرر ترخیص نشوند و وارد کننده به جهت هزینه‌ها از فرآیند ترخیص منصرف می‌شود و این کالا‌ها متروکه شده و باعث تملک آن می‌شود؛ این موضوع طبیعتا مشکلاتی برای نظام تجاری و ستاد تنظیم بازار در ارتباط با کالای اساسی و معیشت مردم به وجود می‌آورد؛ از طرفی تولید با تاخیر اتفاق افتاده که نظام توزیع، صادارات و افزایش قیمت تمام شده و کاهش قدرت رقابت در بازار‌ها داخلی را به همراه دارد.

این خبر در حال تکمیل است...

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.