محمدی:‌ باید نیاز اروپا به برجام را گروگان بگیریم/حاجیلو: به نظر می‌رسد SPV در چارچوب تحریم‌های آمریکا باقی بماند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع سرانجام وعده اروپا برای ایجاد کانال مالی ویژه برگزار شد.

محمدی:‌ باید نیاز اروپا به برجام را گروگان بگیریم/حاجیلو: به نظر می‌رسد SPV در چارچوب تحریم‌های آمریکا باقی بماندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (سه شنبه، ۱۱ دی ماه) با موضوع سرانجام وعده اروپا برای ایجاد کانال مالی ویژه با حضور مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی و حسین حاجیلو، کارشناس دیپلماسی اقتصادی برگزار شد.

حاجیلو در ابتدای برنامه با اشاره ماهیت کانال مالی ویژه SPV، اظهار کرد:از ۱۸ اردیبهشت سال جاری که آمریکا از برجام خارج شد، اروپا مدعی شد که نقش خود را در برجام ادامه می‌دهد و در مقابل تحریم‌های آمریکا می‌ایستد که ایران هم این فرصت را در اختیار اروپا قرار داد.

وی تصریح کرد: ۲ مسئله مهم در این چند ماه وجود داشت یکی قانون مسدود سازی و دیگری کانال مالی ویژه SPV از سال ۱۹۹۶ که قانون داماتو اعمال شد اروپایی‌ها برای جلوگیری این قانون را ایجاد کردند که هر شرکت اروپایی که منطبق با قوانین تحریم‌های آمریکا رفتار می‌کند مجازات شود و این شرکت‌ها به علت افزایش قانون داماتوی آمریکا متضرر شدند.

کارشناس دیپلماسی اقتصادی افزود: در این چند ماه اخیر اروپایی‌ها اجازه دادند که عمده شرکت‌های اصلی از جمله توتال همکاری خود را با ایران را قطع کنند و بعد از اینکه هیچ شرکت اصلی از اروپا در ایران باقی نماند، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که در ۱۵ مرداد قانون مسدودسازی اجرا شود. آن‌ها عملا مصداقی برای اجرا در کشور نداشتند.

مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی با بیان اینکه مذاکرات SPV از جنبه مهمی برخوردار است، تصریح کرد: این مذاکرات با قانون مسدود سازی بسیار متفاوت است و متاسفانه در کشور هم اطلاعات علنی و مناسبی درباره کانال مالی ویژه SPV وجود ندارد و از طرفی اینکه چه موضوعی در کانال مالی ویژه بین ایران و اروپا به وجود آمده که قابلیت مقابله با تحریم‌های آمریکا و حفظ منافع اقتصادی ایران از برجام را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مذاکره کنندگان اطلاعات مناسبی از کانال مالی ویژه در اختیار ندارند، گفت: این مذاکرات با هدف جبران خسارت ناشی از تحریم‌ها نبود بلکه نگه داشتن ایران در برجام، خروج شرکت‌های اصلی از ایران، موثر شدن تحریم‌ها علیه کشورمان، درخواست امتیاز‌های موشکی و منطقه‌ای از ایران و در نهایت راضی کردن ایران به یک مکانیسم ناکارآمد از اهداف این کانال مالی ویژه است.

محمدی ادامه داد: با توجه به اطلاعاتی که خود اروپایی‌ها منتشر کردند، مقرر شده است که SPV تبدیل به موسسه‌ای شود که دو کشور این نهاد مالی را اداره کنند و این نهاد‌های مالی با برخی از درگاه‌های بانکی در ایران همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه SPV یک مکانیسم تهاتری است، افزود: این کانال مالی ویژه تلاش می‌کند که پرداخت‌های مربوط به تجارت خارجی را از طریق تسویه انجام دهد.

حاجلیو ادامه داد: SPV مقرر شده بود که در ۲ حوزه به کشور ما کمک کند، ابتدا اینکه با توجه به نیازمندی‌هایمان بتوانیم نفت خود را به فروش برسانیم و دیگر اینکه هر کالا و خدماتی را از اروپا خریداری کنیم، به همین خاطر اگر این ۲ ویژگی را نداشته باشد می‌توان آن را در چارچوب تحریم‌های آمریکا دانست.

وی تاکید کرد:‌ اخیرا هم موگرینی اشاره داشته که این کانال مالی ویژه مخصوص تجارت مشروع است که منظور همان چارچوب تحریمی است، بنابراین به نظر می‌رسد که این کانال مالی ویژه در چارچوب تحریم‌های آمریکا باقی بماند.

این خبر در حال تکمیل است...

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.