محمدی:‌ باید نیاز اروپا به برجام را گروگان بگیریم

گفت وگوی ویژه خبریبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (سه شنبه، ۱۱ دی ماه) با موضوع سرانجام وعده اروپا برای ایجاد کانال مالی ویژه با حضور مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی و حسین حاجیلو، کارشناس دیپلماسی اقتصادی برگزار شد.

حاجیلو در ابتدای برنامه با اشاره ماهیت کانال مالی ویژه «spv»، اظهار کرد:از ۱۸ اردیبهشت سال جاری که آمریکا از برجام خارج شد، اروپا مدعی شد که نقش خود را در برجام ادامه می‌دهد و در مقابل تحریم‌های آمریکا می‌ایستد که ایران هم این فرصت را در اختیار اروپا قرار داد.

وی تصریح کرد: ۲ مسئله مهم در این چند ماه وجود داشت یکی قانون مسدود سازی و دیگری کانال مالی ویژه «spv». از سال ۱۹۹۶ که قانون داماتو اعمال شد اروپایی‌ها برای جلوگیری این قانون را ایجاد کردند که هر شرکت اروپایی که منطبق با قوانین تحریم‌های آمریکا رفتار می‌کند مجازات شود و این شرکت‌ها به علت افزایش قانون داماتوی آمریکا متضرر شدند.

کارشناس دیپلماسی اقتصادی افزود: در این چند ماه اخیر اروپایی‌ها اجازه دادند که عمده شرکت‌های اصلی از جمله توتال همکاری خود را با ایران را قطع کنند و بعد از اینکه هیچ شرکت اصلی از اروپا در ایران باقی نماند، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که در ۱۵ مرداد قانون مسدودسازی اجرا شود. آن‌ها عملا مصداقی برای اجرا در کشور نداشتند.

مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی با بیان اینکه مذاکرات «spv» از جنبه مهمی برخوردار است، تصریح کرد: این مذاکرات با قانون مسدود سازی بسیار متفاوت است و متاسفانه در کشور هم اطلاعات علنی و مناسبی درباره کانال مالی ویژه «spv» وجود ندارد و از طرفی اینکه چه موضوعی در کانال مالی ویژه بین ایران و اروپا به وجود آمده که قابلیت مقابله با تحریم‌های آمریکا و حفظ منافع اقتصادی ایران از برجام را داشته باشد.

این خبر در حال تکمیل است...

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.