متقی: سیستم‌های امنیتی آمریکا کارکرد خود را از دست داده‌اند/ شیخ‌الاسلام: ورود آمریکا به سوریه از ابتدا اشتباه بود

در نشست تحلیلی خبری «آمریکا باید برود» مطرح شد؛

نشست خبری تحلیلی «آمریکا که باید از منطقه برود» امروز( سه‌شنبه یازدهم دی ماه) در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار و کارشناسان در آن بحث و تبادل نظر پرداختند.


متقی: سیستم‌های امنیتی آمریکا کارکرد خود را از دست داده‌اند/ شیخ‌الاسلام: ورود آمریکا به سوریه از ابتدا اشتباه بودبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری تحلیلی «آمریکا که باید از منطقه برود» امروز( سه‌شنبه یازدهم دی ماه) در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار و کارشناسان در آن بحث و تبادل نظر پرداختند.

متقی: سیستم‌های امنیتی آمریکا کارکرد خود را از دست داده‌اند

ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل در نشست خبری تحلیلی «آمریکا که باید از منطقه برود»که ظهر امروز در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: اینکه اصطلاح آسیاپاسفیک دو سال گذشته وارد ادبیات سیاسی ایران شده است، موضوع نادرستی است.

وی ادامه داد: آمریکا نسبت به دریای چین و ظهور این کشور به عنوان یک قدرت جهانی حساسیت‌هایی را دارد اما همواره منطقه جزئی از دغدغه‌های آمریکایی‌ها محسوب می‌شود و بنابراین که امنیت رژیم صهیونیستی از دغدغه‌های بنیادین و رؤسای این کشور است و ارتباط صحبت‌های ترامپ در مورد آسیاپاسفیک کمی دور از ذهن است.

استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: خانه تکانی در سخت عربستان نشان می‌دهد که الگوی تاکتیکی منطقه‌ای آمریکا نمی‌تواند روی ستون‌های امنیتی عربستان که با موضوع قتل خاشقچی و ناکامی در جنگ یمن مواجه بوده است، استوار شود، همچنین کشورهایی مانند عربستان خواستار استقرار نیروهای مسلح آمریکا در منطقه هستند که نشان از قابلیت آن‌ها برای رویارویی با بحران‌های موجود است.

متقی: سیستم‌های امنیتی آمریکا کارکرد خود را از دست داده‌اند/ شیخ‌الاسلام: ورود آمریکا به سوریه از ابتدا اشتباه بود

وی همچنین افزود: زمانی که وزیر امور خارجه آمریکا بیان می‌کند که ما را در شرایط بحرانی قرار ندهید نشان از این است که ساخت سیاسی عربستان در شرایط بحرانی قرار دارد و تمایل عمده تمام کشورها مانند عربستان و اردن حضور آمریکا در منطقه است.

متقی در ادامه گفت: ۱۸ سال است که آمریکا در جنگ افغانستان درگیر شده و امروزه پانزده هزار نیروی آمریکایی و اروپایی در افغانستان حضور دارند که این موارد هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

استاد دانشگاه تهران گفت: یکی از ویژگی‌های قدرت‌های بزرگ این است که می‌توانند بازیگران حوادث را در منطقه کنترل کنند و اینگونه آمریکا برای کنترل بازیگران حوادث منطقه توانایی‌ لازم را ندارد و واقعیت ژئوپلتیک نشان می‌دهد که آمریکا به عنوان یک بازیگر مداخله‌گر نمی‌تواند نقشی را ایفا کند زیرا سیستم‌های امنیتی آمریکا کارکرد خود را از دست داده‌اند و علت آن این است که بازیگران جدیدی در منطقه حضور پیدا کرده‌اند اما همچنان این ژئوپولتیک در حال تغییر است.

وی در ادامه اظهار کرد: اینکه ترامپ نیروهای خود را عراق و افغانستان خارج کند، امیدی نیست  و سخنرانی او در عراق نشان از این است که آمریکا می‌خواهد نیروهای این کشور در عراق را حفظ کند، از سویی ترامپ گفته حاضر است پاداش ده درصدی نظامیان را در صورتی که نیروهای مسلح قادر به پرداخت آن نباشند، را تأمین کند.

متقی با بیان اینکه ترامپ می خواهد نیروهای مسلح خود را از سرگردانی نجات دهد، خاطرنشان کرد: حضور او به همراهی ملانیا سبب ایجاد روحیه‌ای برای نیروهای نظامی در کشور عراق بوده اما حضور آن‌ها نمی‌تواند روحیه‌بخش باشد.

شیخ‌الاسلام: رود آمریکا به سوریه از ابتدا اشتباه بود

حسین شیخ‌الاسلام دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه هم در این نشست گفت: ورود آمریکا به سوریه از ابتدا اشتباه بوده و آمریکایی‌ها در این زمینه اشتباه محاسباتی داشتند و استمرار ماندن آمریکا در سوریه اشتباه‌تر است همچنین استقرار نیرو و صرف هزینه باید فایده‌ای داشته باشد در حالی که ورود آمریکا به سوریه هیچ فایده‌ای نداشته است.

متقی:سیستم‌های امنیتی آمریکا کارکرد خود را از دست داده‌اند/ شیخ‌الاسلام: ورود آمریکا به سوریه از ابتدا اشتباه بود

وی در ادامه گفت: آمریکا هیچ جایگاهی در معادلات سوریه نداشته، اما ایران، ترکیه و سوریه جایگاه خاصی دارند و شاید بپذیریم که آمریکا به عنوان یک ناظر در منطقه حضور داشته باشد.

شیخ‌الاسلام در خصوص تجهیز نیرو‌های محلی و کردی توسط آمریکایی‌ها در سوریه اظهار کرد: این فعالیت به ضرر آمریکایی‌ها محسوب می‌شود، زیرا ترکیه به عنوان هم پیمان آمریکا این اقدام را علیه منافع راهبردی خود دانسته و در برابر آن ایستادگی کرده است.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه با اشاره به تصمیم آمریکا جهت خروج از سوریه اظهار کرد: تصمیم ترامپ جهت خروج از سوریه یک تصمیم عاقلانه است در حالی که او گفته اگر هزینه حضور آن‌ها در سوریه پرداخت شود از سوریه خارج نخواهد شد، اما این حضور بی فایده است و حتی دشمنان سوریه و کسانی که با هزینه‌های آن‌ها این کشور را نابود و تخریب کرده بودند حاضر به تقبل این هزینه‌ها نشده بودند.

وی در ادامه گفت: ممکن است افرادی پول ماندن نیرو‌های آمریکا را در سوریه پرداخت کنند که اگر این اتفاق رخ دهد ترامپ، ارتش آمریکا را به یک مزدور تبدیل کند.

شیخ‌الاسلام توطئه‌های آمریکا را از ابتدای انقلاب تا به امروز شکست خورده دانست و تصریح کرد: با توجه به هزینه و کشته‌های بسیار توسط آمریکایی‌ها امروزه شاهد آن هستیم که ترامپ مجبور است مانند دزد‌ها چراغ خاموش به عراق رفت و آمد کند.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه در ادامه گفت: امروز شاهد آن هستیم که در عراق صدام بعثی شیعه و سنی را زیر یک سقف می‌نشاند و برای عراق نیز تصمیم می‌گیرد و از سوی دیگر لبنان به سوی دموکراسی پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: ایران بر اساس قانون اساسی هر آن چه که باری خود می‌خواهد مانند استقلال باید برای دیگر کشور‌ها هم بخواهد و ما این کار را برای سوریه انجام دادیم، زیرا ما خواستار استقلال سوریه بودیم در حالی که ما حق دخالت در امور کشور‌ها را نداریم بر این اساس مردم سوریه باید برای خودشان تصمیم بگیرند که این عامل سبب دشمنی ما با کشور عربستان است.

شیخ الاسلام در خصوص توانایی فلسطین‌ها برای تشکیل حکومت این کشور در تل‌آویو بیان کرد: با توجه به اظهارات رهبر معظم انقلاب مطمئنا فلسطین توانایی تشکیل این حکومت را در تل‌آویو خواهد داشت.

دستمالچیان: ایران در شرایط فعلی سیاست حکیمانه‌ای در پیش گرفته است

احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان هم در این نشست با بیان اینکه موضوع آسیا پاسیفیک ایران یک رویکرد رسانه‌ای و تبلیغاتی محسوب می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی با وجود اینکه آمریکایی‌ها به کشور چین و ماچین توجه بسیاری دارند، ترک کامل منطقه خاورمیانه توسط آمریکایی‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی در خصوص اینکه اسرائیل از حزب‌الله لبنان شکست خورد، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۶ اسرائیل از حزب الله لبنان شکست خورد و صهونیست‌ها احساس کردند که از نظر امنیتی شکست خورده‌اند که این موضوع برای اسرائیل بسیار مهم بود همچنین آمریکایی‌ها در این زمینه دنبال نظم جدیدی بودند.

دستمالچیان در ادامه افزود: آمریکا با هدف شکست ایران در سوریه حضور یافت و نیز شکست خورد، از این رو آمریکا دیگر جایی برای حضور نداشت و امکان ابتکارات نظامی و امنیتی نیز برای آنان وجود نداشت، بر این اساس خود را به کشور روسیه تحمیل کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: تأمین امنیت کشور‌ها با پرداخت هزینه آن سیاست کلی ترامپ است که این مسئله برایرژیم صهیونیستی نیز قابل اجرا است.

دستمالچیان خروج ارتش آمریکا را از سوریه عاقلانه دانست و تصریح کرد: آمریکا به دلیل عقب‌افتادگی از تحولات و اینکه از لحاظ اقتصادی نمی‌تواند در منطقه هزینه کند، باید از سوریه خارج شود، همچنین عربستان از ابتدا مقدمات نقش‌آفرینی در منطقه را نداشت در حالی که خواستار تغییراتی در منطقه بود و با وعده‌های پوچ از تکفیری‌ها حمایت کرد، اما سرانجام شکست خورد و عربستان از لحاظ سیاسی و امنیتی شکست خورده محسوب می‌شود.

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه ایران هر روزه نقش پررنگی در جهان عرب دارد، خاطر نشان کرد: جهان عرب بعد از آن اشتباه استراتژیکی که در عربستان انجام داد، امروزه در حال بازگشت است، همچنین در شرایط فعلی ایران سیاست حکیمانه‌ای در پیش گرفته و اگر عربستان دست از غرور خود بردارد، آمادگی برقراری امنیت را در منطقه با مشارکت دیگر کشور‌ها دارد.

دستمالچیان افزود: بنا بر اینکه محور مقاومت از سور تا باب المندد تصویب شده و با توجه به حرکت هوشمندانه ایران در تفاهم و مذاکره با اروپا امید است ایران، روسیه و اروپا برای حفظ امنیت منطقه تلاش کنند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.