به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، پس از درخواست این معاونت از شهروندان تهرانی برای اعلام اتوبوسهای دودزا به سامانه ۱۸۸۸، در طول سه ماه پاییز ۱۴۴ گزارش از طریق این سامانه دریافت شده که پس از پیگیری و بررسیهای لازم مشخص شده ۷۶ دستگاه اتوبوس با وجودِ دارا بودن گواهی معاینه فنی، مشکل دودزایی داشتهاند، در مورد ۶۲ دستگاه از موارد گزارش شده در جریان بازدید بازرسان شهرداری، مشکل دودزایی مشاهده نشده و ۶ دستگاه نیز هنوز در حال بررسی هستند.
معاونت حمل و نقل و ترافیک در راستای اجرای سیاستهای جدید مهار آلودگی هوا که از تابستان امسال شروع کرد، ابتدا طی بخشنامهای به شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرد که از مهرماه سال جاری اتوبوسهای دودزا و فاقد معاینه فنی حق تردد در سطح شهر را ندارند و سپس فاز دوم طرح کاهش را از آذرماه اجرایی کرد و همزمان از همه معاونتها، شرکتها و سازمانهای تابعه شهرداری خواست از هرگونه پرداخت به پیمانکارانی که از خودروهای فاقد معاینه فنی استفاده میکنند، خودداری کنند.
همچنین با پیگیری این معاونت، استانداری تهران با صدور بخشنامهای از همه دستگاههای اجرایی خواست از بهکارگیری خودروهای بدون معاینه فنی جلوگیری کنند و ذیحسابان را نیز مسئول جلوگیری از پرداخت هرگونه وجهی به پیمانکاران بابت خودروهای فاقد معاینه فنی تعیین کرد.
این معاونت در راستای اجرای سیاستهای مهار آلودگی هوا، با راهاندازی کمپین «دود بدرود» از همه شهروندان خواست مشاهدات عینی خود از دودزایی خودروها بهویژه اتوبوسها را به سامانه ۱۸۸۸ اطلاع دهند تا در اسرع وقت نسبت به توقف و رفع نقص آنها اقدام شود که گزارش اقدامات انجام شده در طول سه ماه گذشته را در جدول زیر مشاهده میکنید:
معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای کنترل جدیتر آلایندگی اتوبوسهای شرکت واحد، با صدور بخشنامهای آنها را ملزم کرده است که گواهی معاینه فنی خود را فقط از مراکز شهر تهران بگیرند. همزمان، نظارت بر مراکز معاینه فنی تهران و حومه نیز تشدید شده است تا امکان تخلف در صدور گواهی معاینه فنی برای همه خودروها به صفر برسد.
با توجه به دودزایی و فرسودگی بخشی از اتوبوسها، نیاز مبرم به خرید و نصب فیلترهای جاذب دوده و همچنین نوسازی ناوگان اتوبوسرانی احساس میشود، اما باید توجه داشت که مشکل دودزایی و آلایندگی، محدود به اتوبوسهای شرکت واحد نیست، بلکه اتوبوسها و مینیبوسهایی که از سوی ادارات و نهادهای دولتی و نظامی برای سرویس ایاب و ذهاب کارکنان استفاده میشود نیز باید تحت نظارت دقیق قرار بگیرند و مشارکت و نظارت همگانی شهروندان در این موارد نیز میتواند کمک بزرگی به شهرداری تهران بکند.
با توجه به حادثه تلخی که هفته گذشته در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد رخ داده و یکی از علل اصلی آن فرسودگی و نداشتن معاینه فنی بوده است، اهمیت نظارت بر وضعیت فنی اتوبوسها و انجام بموقع و دقیق معاینه فنی نباید مورد غفلت واقع شود.
از این رو مسئولان شهرداری از همه دستگاهها و نهادهای اجرایی، عمومی و نظامی درخواست کردهاند که با جدیت بیشتری نسبت به سیاستهای مربوط به کنترل معاینه فنی خودروها و نیز رعایت مقررات قانون هوای پاک اقدام و در این زمینه با شهرداری همکاری کنند.
انتهای پیام/