تراز ما در استفاده از آب و برق مثبت نیست/ باید مردم را برای استفاده از سیستم هوشمند آب و برق تشویق کنیم

تراز ما در استفاده از آب و برق مثبت نیست/ باید مردم را برای استفاده از سیستم هوشمند آب و برق تشویق کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح دوشنبه با حضور در وزارت نیرو از مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور (دیسپاچینگ مرکزی) بازدید کرد.

رئیس جمهور در ادامه این بازدید در نشستی با وزیر، معاونان و مدیران وزارت نیرو  با  بیان اینکه برای رشد صنعت برق تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، گفت:  ما امروز دیدیم چه تلاشی انجام می شود تا تراز تولید و مصرف  برق رعایت شود؛ ایجاد چنین  ترازی کار مهمی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه  تراز کشور در مصرف آب و برق تراز مثبتی نیست، گفت: ما در یک منطقه خشک قرار داریم؛ حتی اینکه بگوییم با باروری ابرها می‌توانیم مشکل را حل کنیم، خیلی به ذهن ما نمی چسبد. شاه هم قصد داشت با این روش مشکل خشکسالی در کشور را حل کند.  این تفکر شاهانه است که بتوان با بارور کردن ابر مشکل آب را حل کرد؛ ممکن است در جایی جواب بدهد، اما این روش راه حل اساسی نیست.

روحانی با بیان اینکه  تشویق کردن مردم به درست مصرف کردن از روش‌های مهم در مدیریت منابع برق و آب است، اظهار کرد:  فرهنگ درست مصرف کردن  آب و برق را باید به همه نشان دهیم و باید به انجام کار درست عادت کنیم، وقتی  ۸۱ میلیون نفر در استفاده از آب و برق  درست عمل کنند؛ شاهد یک اثر بزرگ در کشور خواهیم بود. در صرفه جویی همه مردم باید کمک کنند و باید آن مقدار که لازم هست باید از آب و برق استفاده کنیم.

روحانی افزود: به خانه‌هایی که مجهز به سیستم هوشمند استفاده از آب و برق هستند  باید در پرداخت آب و برق  تخفیف بدهیم؛ باید مردم را برای استفاده از سیستم هوشمند آب و برق تشویق کنیم.

رئیس جمهور در ادامه افزود: صنعت هم باید به کمک ما بیاید صنعت ما همراه با وارد کنندگان و تولید کنندگان ما باید کمک کنند، این‌ها میتواند جلوی هزینه‌های اضافی آب و برق را بگیرد. سال آینده ممکن است مشکل آب و برق داشته باشیم.

وی با اشاره به اسفاده از آب و برق در حوزه  کشاورزی تاکید کرد: در مسله سوم باید آب و برق مصرفی کشاورزی را محاسبه کنیم، باید دید که کشت فراسرزمینی چه اثراتی می‌تواند داشته باشد و باید ببینیم آیا می‌توانیم از کشت فرازمینی استفاده کنیم یا خیر؟ باید ببینیم چه کشور‌هایی می‌توانند به ما کمک کنند و در چه کشورهایی می‌توانیم کاشت انجام دهیم. 

روحانی گفت: در هیئت دولت تاکید کردیم که تنها در چند استان فقط کشت برنج داشته باشیم. اکنون کشت گلخانه‌ای و یا سامانه آبیاری می‌تواند بسیار به ما کمک کند و با این کار می‌توانیم سالانه ۱۰ درصد صرفه جویی کنیم.

روحانی در باره دستارود‌های دولت یازدهم گفت: یکی از کار‌های دولت یازدهم  برجام است، از دیگر کار‌های دولت یازدهم می‌توان به تحول سلامت، احیای دریاچه ارومیه، انتقال آب به روستاها، انتقال گاز به پارس جنوبی، گازرسانی روستاها، ساخت راه آهن در عرض ۵ سال، دوبرابر قطر انتقال گاز داده‌ایم.

رئیس جمهور گفت: ما در روستاها  در ارتقای خدماتی همچون برق روستا، اینترنت، آموزش و راه آهن کارهای  بزرگی کرده‌ایم، به دلیل اینکه  این کارها لازم بوده است. همچنین ما در بنزین و گاز و گازوئیل خودکفا شده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه احتیاج و نیاز گاهی یک قدرت بزرگ را در هم می‌شکند گفت: امروز ما هم در آب، برق، ساخت سد و فنی مهندسی و ساخت نیروگاه روی پای خود ایستاده‌ایم. امروز باید تلاش کنیم که مردم ما در زندگی روزمره خود دچار مشکل نشوند. ما باید فرهنگ مصرف را درست کنیم و باید بعضی از محصولات خود در حوزه‌ها برق و آب  را عوض کنیم.

وی افزود: اینکه می‌توانیم برق را به کشور همسایه صادر کنیم و به شبکه‌های بزرگ آسیایی وصل شویم، خود یک قدم بزرگ است. هیچ دولتی به‌غیر از دولت یازدهم سرمایه گذاری روی حوزه آب نداشته است. 

در  حال تکمیل ... 

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.