نقشه های آمریکا برای خاورمیانه پایانی ندارد

عبدالله زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نقشه های آمریکا برای خاورمیانه پایانی نخواهد داشتبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هنوز مدت زیادی از تصمیم ناگهانی ترامپ مبنی بر خروج نیروهایش از خاک سوریه نگذشته است که شاهد اظهار نظر‌های فراوانی در این باره بودیم، تحلیل هایی که گاه این اقدام را به سود محور مقاومت دانسته، یا در مواردی هم  آن را نقشه‌ای دیگر توسط آمریکا و درراستای نفوذ بیشتر آنها در منطقه‌ توصیف می کنند.

در همین راستا گفت‌وگویی با محمدعلی عبدالله زاده کارشناس مسائل بین الملل انجام شده که در ادامه آمده است.

محمدعلی عبدالله زاده کارشناس مسائل بین الملل درگفت‌و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه عنوان کرد: حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا از ابتدا در راستای دست‌یابی به هدف دیرین خود یعنی پروژه خاورمیانه بزرگ (تجزیه خاورمیانه به کشور‌های کوچک و ضعیف) بوده است. طرحی که صحنه گردان اصلی آن هم ایالات متحده بوده  و اساس آن در جهت افزایش نفوذ در غرب آسیا با تکیه بر تغییرات حاکم در خاورمیانه بوده است. از همین رو به طور مسلم واشنگتن هرگز دست از خوی استکباری خود نکشیده و تفاوتی هم میان احزاب و گروه‌های مختلف در کاخ سفید وجود ندارد چراکه سیطره بیشتر در منطقه غرب آسیا و دست یابی به منافع خود در خاورمیانه هدف اصلی واشنگتن بوده و تغییر استراتژی های آنها در خروج از یک منطقه و یا ورود به بخشی دیگر  در جهت دست یابی به همین اهداف قابل ارزیابی بوده و می توان گفت که روسای جمهور آمریکا هم همواره همین مسیر را  دنبال کرده‌اند، در نتیجه موضوع خروج آمریکا از سوریه باید در ابعاد بزرگتری بررسی شود.

وی درباره علت تغییر جهت آمریکا از مواضع پیشین خود و خروج نیروهایش از خاک سوریه ادامه داد: نباید فراموش کرد که گاه مقاومت ملت‌های منطقه آمریکا و متحدانش در منطقه  را به تنگنا کشانده و آنها را  وادار به تغییر در استراتژی‌های خود کرده است، اما این امر به منزله پایان کار سران کاخ سفید نیست و نباید تصور کرد که آنها دیگر طرح‌های خود در قبال خاورمیانه را دنبال نخواهند کرد و در حقیقت  اگر از در هم بیرون شوند به طور قطع از پنجره وارد شده و هرگز ملت‌های منطقه را رها نخواهند کرد.

کارشناس سیاست خارجی در ادامه با اشاره به صحبت‌های سوزان رایس مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر اینکه "ترامپ با خروج از سوریه، به ایران هدیه کریسمس داده است " افزود: سوزان رایس در سال ۲۰۰ طرح خاورمیانه را اعلام کرد و تا امروز هم با وجود تغییر استراتژی‌های آمریکا  این طرح همچنان دنبال می شود و باید گفت که این مقاومت مردم سوریه و کمک‌های ایران بوده که باعث شده واشنگتن در تنگنا قرار گرفته و دست به دامن تغییر سیاست های خود شود، اما این موضوع که خروج آمریکااز سوریه تا چه میزان به نفع ایران بوده نیازمند زمان است.

عبدالله زاده در پاسخ به برخی اظهار نظر‌ها مبنی بر اینکه تصمیم ناگهانی ترامپ در قبال سوریه باعث ایجاد شکاف درون ایالات متحده آمریکا شده است؛ گفت: به طور قطع درحال حاضر اختلاف‌هایی درون حزبی میان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه امریکا وجود دارد. دموکرات‌ها که از ابتدا با این سیاست مخالف بودند و درصدد استفاده از این موضوع در انتخابات پیش رو هستند و حال حتی خود حزب جمهوری خواه هم به اقدام امروز ترامپ ایراداتی را وارد کرده اند. اما باید گفت که تفاوت چندانی میان احزاب آمریکا وجود ندارد برای مثال طرح خاورمیانه بزرگ را بیشتر نئوکان‌ها و نو محافظه کاران آمریکا طرح ریزی کردند، اما شاهد بودیم که دموکرات‌ها هم به طور دقیق آن را پیگیری کردند. باید گفت که تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای نظامی این کشور حداقل در کوتاه‌مدت باعث ایجاد شکاف بین  احزاب و همچنین اختلاف بیشتر در درون جمهوری‌خواهان بوده است.

وی در پایان با اشاره به صحبت‌های سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، ادعا‌های ترامپ مبنی بر خروج نیروهایش از خاک سوریه را غیر قابل اعتماد دانست و تشریح کرد:پیش از این آمریکا اعلام کرده بود که  یک‌باره تمام نیروهایش را از خاک سوریه خارج خواهد کرد، اما در عمل چنین چیزی رخ نداده و در حال حاضر گفته می‌شود که این امر در حدود ۳ الی ۴ ماه به طول خواهد انجامید. همچنین با توجه به اظهار نظر‌های مقامات روسیه مبنی بر اینکه " به نحوی خروج آمریکا از سوریه مشکوک هستند " باید دید که روند اجرای این خروج چگونه خواهد بود و درحال حاضر نمی‌توان اظهار نظر قطعی در این مورد داشت.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.