پکن در جریان روابطش با تهران از خط قرمز‌های واشنگتن عبور نخواهد کرد

مهدی مطهرنیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با جنگ اقتصادی این روزها میان آمریکا و چین گفت: در آستانه انقلاب صنعتی پنجم به رهبری و تفرقه امریکایی‌ها بر صحنه، اگرچه چینی‌ها در باب هوش مصنوعی فعالیت‌های زیادی انجام دادند، اما جهان در آستانه عبور از گوی شیشه‌ای و ورود به افق بلورین به ویژه در آستانه فصل سوم از اصول ده گانه قرن بیست و یکم میلادی است.

وی ادامه داد: چین توانسته در عرصه‌های گوناگون علمی و فناوری فاصله خود را با ایالات متحده آمریکا کاهش دهد، ولی در مجموع این آمریکا است که موفق شده با محتوای سرمایه داری بین المللی، خود را تا پکن گسترش ببخشد. امروز چین به عنوان کشوری از نظام سرمایه داری در آرایش کمونیستی و نظام باقی مانده از سیاست‌های مائوئیستی عمل می‌کند.

مطهرنیا افزود: امروز آمریکا در عرصه اقتصاد بین المللی توانسته به گونه‌ای عمل کند که در جنگ تعرفه‌ها چین مجبور به عقب نشینی شود. در عین پیوستگی در اقتصاد جهانی به رهبری آمریکا، چینی‌ها تلاش می کنند تا حد امکان خود را از اصطحکاک با آمریکا دور نگه دارند و در همان حال زمینه‌های رقابت‌های جدیدتر و قدرتمند تر در زمینه‌ رقابت‌های جدی با آمریکا را به دست آورند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید پذیرفت که چینی‌ها رقیب آمریکا محسوب می‌شوند و آگاهانه در مسیر کاهش اصطکاک با ایالات‌متحده حرکت می‌کنند. چراکه واقع‌بینانه دریافتند که رودررویی با ایالات متحده به عنوان یک اقتصاد جهانی شده به صورتی است که با نهادن انگشت بر یک دومینو می تواند در نهایت در پایان این دومینو سنگ‌های به حرکت درآمده بر پیکره اقتصاد چین فرود آید و به همین دلیل سطح اصطکاک خود را با واشنگتن کاهش می‌دهند. ولی در عین حال تلاش دارند در یک عرصه اقتصادی تعیین شده فاصله خود را با آمریکا در همه ابعاد کاهش دهند. 

وی تصریح کرد: در وضعیت تحریم ایران توسط ایالات متحده در رقابت‌های آینده و ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک بین آمریکا و چین، پکن تلاش می کند که با ایران همراهی و همکاری کند و مرز‌های همکاری با تهران را تا تا خط قرمز اصطحکاک میان واشنگتن و تهران ادامه دهد. به عبارت دیگر چین هم مانند اروپایی‌ها تلاش دارد تا حد امکان با حفظ ایران به دنبال ایجاد یک فضای مناسب برای همکاری با تهران باشد به گونه‌ای که همکاری‌ها با جمهوری اسلامی در نهایت به اصطحکاک جدی میان آنها و واشنگتن منجر نشود.

مطهرنیا در پایان گفت: چین به راحتی حاضر نیست روابط مالی و اقتصادی بسیار بالای خود با ایالات متحده آمریکا را در برابر روابط اقتصادی خود با ایران در حوزه اقتصادی و سیاسی از دست بدهد. در نهایت واشنگتن امتیازات قابل توجهی در آسیای شرقی به پکن خواهند داد، ولی در آسیای غربی و جنوب شرقی آسیا امتیازات بسیار بالایی هم از چین خواهند گرفت.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.