هدف از تغییرات در عربستان تطهیر و آماده سازی بن سلمان برای پادشاهی است

گگگبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (امشب ۷ آبان ماه) با موضوع زلزله سیاسی در عربستان سعودی برگزار شد.

در ابتدای برنامه رضا میرابیان کارشناس حوزه خلیج فارس و عربستان درباره تغییرات غافلگیرانه در سیاست‌های عربستان سعودی اظهار کرد: این تغییرات غافلگیرانه نبوده چرا که این دومین تحولی است که بعد از قتل جمال خاشقچی و پس لرزه‌های آن صورت گرفته است.

وی افزود: اولین تغییرات در بیستم اکتبر سال گذشته و درست هجده روز پس از قتل خاشقچی صورت گرفت و قحطانی که از دستیاران نزدیک بن سلمان و مستشار دربار پادشاهی و معاون استخبارات عربستان در این جریان برکنار شدند.

میرابیان ادامه داد: شورای عالی سیاسی، امنیتی و اقتصادی عربستان مورد بازنگری قرار گرفت و سفیر عربستان در لندن برکنار شد و هنوز برای وی جانشینی انتخاب نشده است.

این کارشناس حوزه خلیج فارس و عربستان بیان کرد: این دومین بار است که عربستان سعودی در چند وقت اخیر دستخوش پس لرزه سیاسی می‌شود که شامل پنج پست مهم وزیر امور خارجه، وزیر گارد ملی، وزیر اعلام، آموزش و رئیس کل سازمان ورزش که جوانان می‌شود، این افراد همگی از نزدیکان و منصوبان محمد بن سلمان بودند که در راس آن‌ها عادل الجبیر قرار داشت.

وی ادامه داد:هدف کل این تغییرات تطهیر، بازسازی و آماده سازی بن سلمان برای پادشاهی آینده عربستان است به نحوی که کلیه تقصیرات به گردن اشخاص برکنار شده بیفتد.

میرابیان گفت:این تغییرات نشانه شکست سخت منطقه‌ای، امنیتی و نظامی عربستان است.

در ادامه برنامه کامران کرمی دیگر کارشناس حوزه خلیج فارس و عربستان درباره پیام‌های تغییرات گسترده در عربستان اظهار کرد: این موج پنچم تغییرات از زمان روی کارآمدن ملک سلمان است که در هر پنج موج شاهد تغییرات گسترده‌ای هستیم به این معنا که شخصیت‌هایی که پیش بینی نمی‌شد کنار گذاشته شوند در این عزل و نصب‌ها بوده اند.

وی افزود: محمد بن سلمان در این پنج موج تغییرات به دنبال کسانی است که از نسل نوادگان عبدالعزیز هستند، در هر پنج موج تغییرات عملا خانواده ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان کاملا به حاشیه رانده شده اند و نکته جالب این است که عموما از سایر برادرزاده‌ها عضو گیری شده که این امر حاکی از آن است که تا چه حد بین خانواده سلمان و عبدالله اختلاف نظر وجود دارد.

کرمی گفت: یک سنت در عربستان وجود دارد که پادشاهان را به حاشیه می‌رانند، به این معنا که در تمام دوران‌ها فرزندان پادشاهان یا به حاشیه رفته اند یا عموما در پست‌های غیر سیاسی گماشته شده اند، بنابراین عضو گیری از برادرزاده‌هایی صورت گرفته که کاملا با محمد بن سلمان رابطه نزدیک دارند.

میرابیان ادامه داد: مجموعه این تغییرات در راستای تطهیر بن سلمان و بازسازی وی برای پادشاهی آینده صورت گرفته است و به نظر می‌رسد که ملک سلمان هنوز نپذیرفته است که فرزندش مقصر است و باید بر کنار شود بنابراین همچنان اصرار دارد که محمد بن سلمان پادشاه آینده عربستان باشد.

وی افزود: عادل الجبیر با هدف‌های ایران هراسی، عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی و بحث صلح غرب وزیر امور خارجه عربستان شد، اما در زمان وی بازداشت علما، اساتید دانشگاه، روزنامه نگاران، و خاندان آل سعود صورت گرفت و از طرفی عربستان در بعد نظامی و دفاعی هم شکست مفتضحانه‌ای خورد.

این کارشناس حوزه خلیج فارس افزود: مجموعه این شرایط خانواده سلمان را وادار کرده که سیاست خارجی، دفاعی و شخص بن سلمان را برای آینده تغییر دهد، محمد بن سلمان در سلسله قدرت به صورت کاملا جهشی روی کار آمده چرا که در طول ۸۰ سال گذشته چنین امری سابقه نداشته است.

میرابیان گفت: بن سلمان در راستای انجام دو کار روی کار آمده است؛ ابتدا این که موضوع صلح غرب و عتدی سازی روابط با اسرائیل را در منطقه اجرایی کند و آرامکو را به آمریکا ببخشد که البته در هیچ کدام از این اهداف موفق عمل نکرده است.

در حال تکمیل...

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.