افغانستان استقلال ندارد و تمام اعضای ناتو در این کشور نیرو دارند/ آمریکایی هیچ وقت افغانستان را ترک نمی‌کنند

افغانستان استقلال ندارد و تمام اعضای ناتو در این کشور نیرو دارند/ آمریکایی هیچ وقت افغانستان را ترک نمی‌کنندبرنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع جایگاه افغانستان در پازل تحولات منطقه برگزار شد.


به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع جایگاه افغانستان در پازل تحولات منطقه با حضور ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق ایران در افغانستان و کیومرث یزدان پناه کارشناس مسائل منطقه برگزار شد.

ظهره‌وند در ابتدای برنامه با اشاره به خروج آمریکایی‌ها از افغانستان و منطقه، اظهار کرد: من هم به عنوان کارشناس مسائل منطقه بعید می‌دانم که موضع آمریکایی‌ها با صداقت همراه باشد و موقعیتی که آن‌ها فراهم کردند انتظار نمی‌رفت که به آسانی آن را رها کنند؛ حضور آمریکایی‌ها در منطقه با هدف ایجاد تغییر به نفع مردم افغانستان نبوده است و در حال حاضر بعد از ۱۷ سال حضور در افغانستان نه تنها شرایط این کشور تغییر پیدا نکرده است بلکه پیچیدگی‌های بیشتری به صحنه تحولات افغانستان اضافه شده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها به بهانه دولت سازی و امنیت سازی به افغانستان وارد شدند که نه اثر از موارد را ما شاهد نبودیم.

کیومرث یزدان پناه کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه سیاست آمریکایی‌ها معمولا مبتنی بر شرایط زمان است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها با در نظر گفتن قاعده زمان که متناسب با اهداف و راهبرد‌های در نظر گرفته شده است سعی می‌کنند روش و تکنیک‌های خود را تنظیم کنند. این درحالی است که امروزه آمریکایی‌ها پایان حکومت خود را بعد از فروپاشی سپری می‌کنند و نیاز به تغییر وجایگزینی برخی تاکنیک‌ها دارند. استفاده از برخی از ابزار‌های ناشناخته‌ای مثل تروریسم ناشی از تغییر راهبرد آمریکا در منطقه غرب آسیا به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: آمریکا به دلیل عدم تمرکز ژئوپلیتیک در مناطق افغانستان نتواست که حتی یک مورد از راهبرد‌های خود را به نتیجه برساند و داعش به عنوان نسل چهارم گروه تروریستی در جهان معاصر از جمله محصولات ابزاری آمریکا برای تغیییر روند تاکنیک برای برخی مناطق دنیا به شمار می‌آید.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکایی‌ها در آستانه فروپاشی احساس کردند که داعش را به عنوان ابزار خام برای ادامه برنامه‌های خود لازم دارند و تا اندازه‌ای تغییر ایجاد کردند که از جمله می‌توان به جابجایی ۲ هزار نیروی داعشی به افغانستان را اشاره کرد.

وی با بیان اینکه خطای راهبردی آمریکایی‌ها در تشخیص خلع سلاح شدن داعش بوده است، افزود: این گروهک تروریستی طی ۵ سال جنگ‌های چریکی، استفاده قدرتمند از ابزار رسانه تبدیل به دنیایی از تجربه شده است.

یزدان پناه اظهار کرد: آمریکایی هیچ وقت افغانستان را ترک نمی‌کنند کما اینکه کره جنوبی، ویتنام، ژاپن را ترک نکردند و برای جابجایی نیرو‌های خود در افغانستان هم به دنبال اهداف پنهانی هستند.

وی تاکید کرد: به طور تازگی سرویس امنیتی ارتش آمریکا اعلام کرده است که نزدیک به ۳۵۰ عملیات علیه داعش در افغانستان در سال میلادی امسال داشته که استمرار این روند برای آمریکایی‌ها به شدت هزینه بر بوده است، به این دلیل که منطقه افغانستان از لحاظ محیط جغرافیایی و ژئوپلیتیک با عراق و سوریه متفاوت است.

یزدان پناه با اشاره به اینکه کنترل ولایات در در افغانستان به مراتب راحت‌تر از عراق و سوریه است، گفت: درحال حاضر که ۶۰ درصد افغانستان در سیطره طالبان است از سویی تلفیق داعش و طالبان در افغانستان می‌تواند معضلی برای سیاست‌های آمریکا باشد که در نتیجه درگیری آمریکا با منطقه را افزایش می‌دهد.

این خبر تکمیل می‌شود...

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.