به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفتوگوی ویژه خبری امشب با موضوع الزامات بودجه ۹۸ و با حضور لاهوتی و عبدالرضا مصری از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برگزار شد.
لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ابتدای گفتگو در رابطه با ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس توسط رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور فردا لایحه بودجه ۹۸ را تقدیم مجلس خواهد کرد. نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را به کمیسیونهای مربوطه ارائه دهند که تمام کمیسیونهای تخصصی وارد رسیدگی میشوند. پس از فرآیند کمیسیونها ۱۵ روز این موضوع در کمیسیون تلفیق بررسی میشود که البته این مدت تا دو هفته قابل تمدید است و در پایان هم گزارش اصلاح شده کمیسیون تلفیق به صحن مجلس ارائه خواهد شد.
عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مهمان دیگر برنامه در ادامه گفت: پس از رسیدگی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه به صحنه علنی مجلس خواهد رفت و اگر با سرعت لازم انجام شود، قاعدتا صرف مدت ۱۰ روز قابل جمع کردن است. در این مدت دستورات عادی مجلس به طور کل لغو خواهد شد و مجلس میتواند در ۲ یا ۳ شیفت به کار ادامه دهد که بستگی به این دارد که این بودجه در چه سطحی از توافق به مجلس ارائه شود. مجلس در این خصوص محدودیت زمانی ندارد و معمولا اوایط بهمن ماه نهایی میشود.
لاهوتی درخصوص جزئیات لایحه بودجه ۹۸ گفت: طبق اخباری که در رابطه با بودجه هم اکنون در اختیار ماست، دولت دو سناریو تهیه کرده است؛ یک بودجهای حدود ۴۰۷ هزار میلیارد تومان با دو منابع درآمدی مهم مالیات و نفت. میزان مالیات در سال گذشته ۱۱۲ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال جاری به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ دولت در هر دو سناریو همان ۱۲۶ هزار میلیارد تومان را پیش بینی کرده است.
وی افزود: سناریوی دیگر دولت در بودجه ۴۰۷ هزار میلیارد تومانی یک میلیون صادرات نفت در روز در نظر گرفته شده است؛ سناریوی دیگر که درصد امکان آن صفر است اینکه میزان ۴۰۶ هزار میلیارد تومان است؛ این میزان با یک و نیم میلیون بشکه و همان ۵۴ هزار میلیارد تومان مد نظر قرار گرفته شده است.
لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: بودجه سال آینده را دولت با یک و نیم میلیون بشکه صادرات نفت پیش بینی کرده است. ۱۱۴ میلیارد دلار از محل درآمدها به کالاهای اساسی اختصاص داده شده که این میزان با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه خواهد شد. این هم به خاطر این است که یکسری کالاهای اساسی با قیمتهای تثبیتی در اختیار مردم قرار بگیرد که اثرات تورمی بر کالاهای اساسی در سال آینده نباشد. ۸ میلیارد دلار از ۲۲ میلیارد دلار حاصل از درآمدهای نفتی با ارز نیمایی عرضه میشود که اگر اینها را با هم جمع بزنیم، میانگین حدود ۵۷۰۰ تومان درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی در هر بشکه نصیب دولت خواهد شد که همان منابع ارزی است که در اختیار دولت قرار میگیرد.
وی تاکید کرد: ما باید امسال ۳۴ درصد این درآمد را دراختیار دولت قرار میدادیم که در لایحه دولت ۲۰ درصد لحاظ شده که با اذن مقام معظم رهبری انجام شده است و ۱۴.۵ درصد هم در اختیار شرکت نفت قرار میگیرد. در مجموع ۶۵.۵ درصد از کل فروش نفت در اختیار دولت قرار میگیرد و ۳۴.۵ در اختیار شرکت نفت و صندوق توسعه ملی قرار میگیرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به راهکارهای دولت برای افزایش قدرت خرید مردم اظهار کرد: مردم ما باید در جریان باشند که سال آینده شرایط مانند سال جاری نیست. دولت باید مهارت و وقت بیشتری برای این موضوع اختصاص دهد. امسال باید بر اساس قانون برنامه و بودجه ۳۴ درصد منابع در اختیار صندوق توسعه ملی قرار بگیرد.
عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه درآمد سرانه استانها در کشور با هم یکسان نیست خاطرنشان کرد: فاصله درآمدی مردم در کشور متاسفانه زیاد است؛ با دادن اختیار به استانداران برای حذف یارانه نقدی دیگر کسی در دولت مرکزی پاسخگو نخواهد بود.
وی با بیان اینکه با طرح جدید دیگر کسی در دولت پاسخگو نخواهد بود دیگر به کسی نمیتوان گفت که چرا این شد و یا آن نشد گفت: دولت نمیخواهد پاسخگوی این موضوع باشد. اگر میخواست پاسخگو باشد چهارسال اختیار داشت و با ابزاری که در اختیار استانها است میتوانست اطلاعات را دریافت کند و از طریق بانک اطلاعات ایرانیان آنچه را که قانون تکلیف کرده بود را انجام میداد، با این طرح دعوا را به استانها میبریم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه با این طرح مسابقه به وجود میآید لذا، هر کسی که بیشتر از یارانه مردم را قطع کند بیشتر گیرش میآید افزود: مگر چقدر به مردم یارانه میدهیم! روزی که یارانهها را ایجاد کردیم با ارز هزار و دویست تومانی ۴۰ دلار به مردم یارانه پرداخت میشد، امروزه با ارز ۱۰ هزار تومانی، ۴ دلار به مردم یارانه میدهیم مگر چه اتفاقی برای این یارانهها میافتد که همه هزینههای کشور را حذف کردیم و ذهن ما به روی یارانههایی که حق مسلم مردم است سوق پیدا کرده است.
مصری با اشاره به اینکه سه دهک بالای درآمدی باید از دریافت یارانه نقدی معاف شوند گفت: یارانه حق مسلم مردم است لذا بودجه نیست، در کنار سلاطین خیلیها فقیر شدند و خیلیها با سیلی صورت خود را سرخ نگه میدارند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه ما اشتباه استراتژیک کرده ایم ادامه داد: باید قدرت خرید مردم را نسبت به قیمت کالاها افزایش داد نه اینکه پول را افزایش بدهیم. افزایش ۲۰ درصدی حقوق در صورت افزایش قیمت کالاها تاثیری نخواهد داشت لذا نباید از دل ارز دولتی رانت به وجود آید، حالا که توپ را به زمین استانداران میاندازیم اگر در آنجا این مسئله اجرا نشد چه کسی جواب خواهد داد.
مصری با اشاره به اینکه بنزین ۱۰۰ تومانی به ۴۰۰ تومان و در نهایت به هزار تومان رسید گفت: ۴۵ هزار تومان به مردم یارانه دادیم. درمجلس قانون تصویب شد تا دهکهای بالای درآمدی از دریافت یارانههای نقدی حذف شوند و به جای آن به دهکهای محروم یارانه داده شود، چهارسال گذشته و حالا میگوییم مقصر هستیم.
لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در پرداخت یارانهها آشکار شاهد بی عدالتی هستیم خاطرنشان کرد: از سال ۸۹، ۶۱۱ هزار میلیارد تومان برای ۵ سوخت یارانه پنهان پرداخت شده است، یارانه آشکار ۳۲۷ هزار میلیارد تومان است. افزایش حقوق باید متناسب با تورم باشد.
وی با اشاره به اینکه بحث قانون یارانهها از مجلس هشتم مطرح شد گفت: کسی که ماهانه یک میلیارد تومان درآمد دارد و ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی را دریافت میکند با کسی که تحت پوشش کمیته امداد است تفاوت میکند، اما هر دو به یک اندازه یارانه دریافت میکنند لذا، شاهد بیعدالتی در این موضوع هستیم، امسال دولت کار خوبی را انجام داده است و این اختیار را به استانها داد تا استانداران و متولیان استانها با مردم خود گفتگو کنند و کسی که دارای ثروت بالایی است دیگر یارانه دریافت نکند.
لاهوتی با اشاره به اینکه غیر از یارانه آشکار یارانه پنهان داریم افزود: دهک بالای جامعه ۱۹۳ هزار تومان یارانه پنهان دریافت میکند و کسی که دهک پایین جامعه است ۱۱ هزار تومان دریافت میکند، دهکهای بالای جامعه سه برابر از یارانه دولت استفاده میکند.
لاهوتی با اشاره به اینکه امسال افزایش هزینههای جاری داریم اظهار کرد: در سال ۹۷، حدود ۶۵ هزار پروژه نیمه تمام استانی و ملی داریم که به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است، هر سال ۴۰ درصد خسارت تاخیر در پروژههای عمرانی داریم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ما به عنوان ناظر در موضوع هدفمندی یارانهها مقصر هستیم، زیرا هم وظیفه قانونگذاری و هم نظارت بر اجرای قانون را داریم.
قادری اقتصاددان با اشاره به اینکه در سال ۹۰ نسبت هزینههای جاری به هزینههای عمرانی چیزی حدود ۳ بوده است گفت: در سال ۹۶ متاسفانه این نسبت به ۶ رسید. در سال ۹۸ دولت بودجههای عمرانی را در حد ۶۰ - ۶۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته و هزینه جاری شدیدا افزایش یافته و نسبت هزینههای جاری به هزینههای عمرانی کاملاً افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: رشد هزینههای جاری باید کمتر از نرخ تورم باشد، هر سال رشد هزینههای جاری از رشد نرخ تورم به مراتب بالاتر است.
انتهای پیام/