لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه: بودجه سال آینده با صادارت ۱.۵ میلیون بشکه نفت پیش بینی شده است

لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه: بودجه سال آینده با ۱.۵ میلیون بشکه صادرات نفت پیش بینی شده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع الزامات بودجه ۹۸ و با حضور لاهوتی و عبدالرضا مصری از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برگزار شد.

لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ابتدای گفتگو در رابطه با ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس توسط رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور فردا لایحه بودجه ۹۸ را تقدیم مجلس خواهد کرد. نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهاد‌های خود را به کمیسیون‌های مربوطه ارائه دهند که تمام کمیسیون‌های تخصصی وارد رسیدگی می‌شوند. پس از فرآیند کمیسیون‌ها ۱۵ روز این موضوع در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود که البته این مدت تا دو هفته قابل تمدید است و در پایان هم گزارش اصلاح شده کمیسیون تلفیق به صحن مجلس ارائه خواهد شد.

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مهمان دیگر برنامه در ادامه گفت: پس از رسیدگی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه به صحنه علنی مجلس خواهد رفت و اگر با سرعت لازم انجام شود، قاعدتا صرف مدت ۱۰ روز قابل جمع کردن است. در این مدت دستورات عادی مجلس به طور کل لغو خواهد شد و مجلس می‌تواند در ۲ یا ۳ شیفت به کار ادامه دهد که بستگی به این دارد که این بودجه در چه سطحی از توافق به مجلس ارائه شود. مجلس در این خصوص محدودیت زمانی ندارد و معمولا اوایط بهمن ماه نهایی می‌شود.

لاهوتی درخصوص جزئیات لایحه بودجه ۹۸ گفت: طبق اخباری که در رابطه با بودجه هم اکنون در اختیار ماست، دولت دو سناریو تهیه کرده است؛ یک بودجه‌ای حدود ۴۰۷ هزار میلیارد تومان با دو منابع درآمدی مهم مالیات و نفت. میزان مالیات در سال گذشته ۱۱۲ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال جاری به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ دولت در هر دو سناریو همان ۱۲۶ هزار میلیارد تومان را پیش بینی کرده است.

وی افزود: سناریوی دیگر دولت در بودجه ۴۰۷ هزار میلیارد تومانی یک میلیون صادرات نفت در روز در نظر گرفته شده است؛  سناریوی دیگر که درصد امکان آن صفر است اینکه میزان ۴۰۶ هزار میلیارد تومان است؛ این میزان با یک و نیم میلیون بشکه و همان ۵۴ هزار میلیارد تومان مد نظر قرار گرفته شده است.

لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: بودجه سال آینده را دولت با یک و نیم میلیون بشکه صادرات نفت پیش بینی کرده است. ۱۱۴ میلیارد دلار از محل درآمد‌ها  به کالا‌های اساسی اختصاص داده شده که این میزان با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه خواهد شد. این هم به خاطر این است که یکسری کالا‌های اساسی با قیمت‌های تثبیتی در اختیار مردم قرار بگیرد که اثرات تورمی بر کالا‌های اساسی در سال آینده نباشد. ۸ میلیارد دلار از ۲۲ میلیارد دلار حاصل از درآمد‌های نفتی با ارز نیمایی عرضه می‌شود که اگر این‌ها را با هم جمع بزنیم، میانگین حدود ۵۷۰۰ تومان درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی در هر بشکه نصیب دولت خواهد شد که همان منابع ارزی است که در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: ما باید امسال ۳۴ درصد این درآمد را دراختیار دولت قرار می‌دادیم که در لایحه دولت ۲۰ درصد لحاظ شده که با اذن مقام معظم رهبری انجام شده است و ۱۴.۵ درصد هم در اختیار شرکت نفت قرار می‌گیرد. در مجموع ۶۵.۵ درصد از کل فروش نفت در اختیار دولت قرار می‌گیرد و ۳۴.۵ در اختیار شرکت نفت و صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به راهکار‌های دولت برای افزایش قدرت خرید مردم اظهار کرد: مردم ما باید در جریان باشند که سال آینده شرایط مانند سال جاری نیست. دولت باید مهارت و وقت بیشتری برای این موضوع اختصاص دهد. امسال باید بر اساس قانون برنامه و بودجه ۳۴ درصد منابع در اختیار صندوق توسعه ملی قرار بگیرد.

در حال تکمیل...

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.