تاکید سفیر جدید ایران در چین بر ارتقاء روابط تهران و پکن

سفیر ایران در چین بر ارتقا روابط تهران - پکن تاکید کردبه گزارش حوزه سیاست خارجه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد کشاورز زاده سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در چین امروز در دیدار با تجار ایرانی مقیم چین در پکن، تسهیل امور تجار و بازرگانان و حل برخی موانع روابط بانکی با چین را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.

اعضای هیات رئیسه مجمع نمایندگان اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین نیز در این نشست ضمن معرفی حوزه فعالیتشان به طرح نظراتی پیرامون روابط دو کشور پرداختند.

در این دیدار رئیس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین نیز ضمن خیرمقدم به سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در چین، توضیحاتی در خصوص وضعیت کنونی این اتاق، تعداد اعضا، نشست‌ها و دستور کار آن ارائه کرد.

تجار و بازرگانان ایرانی مقیم چین نیز در این نشست در سخنان کوتاهی به ارائه نظرات، طرح مشکلات و پیشنهادات خود پرداختند.

رشد شتابان همکاری‌های تجاری ایران و چین سبب شده است میزان مبادلات دو کشور از ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۴ میلادی به حدود ۴۰ میلیارد دلار در حال حاضر برسد که با توجه به میانگین رشد حدود ۲۰ درصدی مناسبات می‌توان پیش بینی کرد حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال‌های آتی ارقام بالاتری را تجربه خواهد کرد.

حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که به نسبت سال ۲۰۱۶ حدود ۱۹.۳ درصد رشد داشته است.

در شش ماه اول سال ۲۰۱۸ نیز حجم تجارت چین و ایران به ۱۷ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل ۱۰.۱ درصد افزایش داشته است.

آمار‌ها نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۱۷ روزانه حدود ۶۳۰ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است در چهار ماهه اول ۲۰۱۸ نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است، اما حجم روابط حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

کشاورز زاده سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین، صبح روز شنبه به منظور آغاز فعالیت خود در این کشور، وارد پکن شد و روز سه شنبه نیز استوارنامه خود را به 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین تسلیم کرد.

کشاورز زاده قبل از انتصاب به عنوان سفیر ایران در چین، دستیار وزیر و مدیرکل آمریکا وزارت خارجه بود، او همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های ونزوئلا و ازبکستان بوده است.

پیش از این «علی اصغر خاجی» از سال ۱۳۹۳ تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۹۷ سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین بود که با اتمام ماموریت وی، «عبدالناصر همتی» حدود یک ماه به عنوان سفیر ایران در چین فعالیت کرد و با انتصاب او به عنوان رییس کل بانک مرکزی، به تهران بازگشت.

از ابتدای مرداد تا ورود سفیر جدید، سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین توسط «حسن شاه بیگ» کاردار و سرپرست سفارت اداره می‌شد.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.