سرنوشت مردم یمن در گرو ناامیدی متجاوزان/نشست استکهلم مهر تاییدی بر مقاومت یمنی ها

نعیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

نشست استکهلم مهر تایید بر مقاومت مردم یمن بود/ اگر به مردم یمن کمک نرسد شرایط برای اشغالگران سخت‌تر می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته گذشته چهارمین دور گفت‌وگوهای ایران و 4+1 با محوریت بحران یمن به ریاست حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان و با حضور نمایندگان آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا در استکهلم سوئد برگزار شد. در این نشست قرار دو طرف منازعه در یمن به برقراری آتش بس در این کشور شد، اما تنها 24 ساعت پس از انجام این توافق، عربستان مجددا این کشور را بمب باران کرد که به عقیده برخی کارشناسان تنها هدف سعودی‌ها از این اقدام، نشان دادن برتری خود بوده است. اما با تمام اوصاف، پس از این نشست محاصره یمن شکسته و آذوقه به مردم این کشور رسید! حال برخی امیدوارند روند فعلی ادامه پیدا کرده و در نهایت به تشکیل دولتی جدید و باز شدن دفتر تازه‌ای در این کشور منجر شود.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره‌ مذاکرات صلح یمن که در استکهلم سوئد برگزار شد، گفت: وضعیت یمن به رغم این مذاکرات و فعالیت همه جانبه‌ای که سازمان ملل در این رابطه داشت، چندان خوشایند و امیدوار کننده نیست؛ چرا که ائتلاف سعودی پس از این همه جنایت در صدد آن است تا آن چیزی را که در جنگ به دست نیاورده و ناکام مانده، از طریق مذاکره به دست بیاورد، اما طرف مقابل چه دولت یمن و چه انصار الله با آگاهی به این قضیه و آگاهی به ترفند‌هایی که آن‌ها دارند، با موضوع برخورد می‌کنند.

وی در ادامه افزود: از این رو آن چیزی که در استکهلم اتفاق افتاد مذاکره بر سر انتقال مجروحین است و نه چیزی بیشتر. از جمله شرایط مطرح شده از طرف سعودی، آن است که فرودگاه صنعا را به عنوان فرودگاه محلی داخلی و فرودگاه عدن که تابع فرودگاه صنعا باید باشد را به عنوان فرودگاه اصلی معرفی کنند. همچنین نحوه ورود و خروج هواپیما‌ها با بازرسی خودشان باشد که البته این‌ها پذیرفته نشد، اما توافق بر سر ورود سازمان ملل به این قضیه به نتیجه رسید چرا که انتقال مجروحان یک امر انسانی است که باید محقق می شد.

نعیمی در رابطه با منطقه الحدیده اظهار کرد: این منطقه یک بندر استراتژیک و مهم است که طی چند عملیات گسترده به وسیله‌ی ائتلاف عربستان و امارات به آنجا حمله شد، اما در عمل این حمله ناکام ماند. در مذاکرات استکهلم بحث این وجود داشت که این منطقه زیر نظر سازمان ملل و نیرو‌هایی قرار بگیرد که ناظر آن‌ها خود سعودی‌ها باشند. با نظارت بین المللی موافقت انجام شد، اما با نظارت سعودی‌ها مخالفت شد علاوه بر آن انصارالله تاکید نموده که حاکمیت و مدیریت آنجا عوض نشود و مجموعه اشغالگران سعودی به بهانه وجود نیرو‌های بین المللی وارد نشوند، از این جهت یک مقدار پیچیدگی در نحوه توافقات وجود داشت، اما انصارالله و ارتش یمن با هوشیاری کامل همه‌ی این زوایای مختلف که می‌شد مورد سواستفاده قرار بگیرد را مطرح کردند.

برای مردم یمن آتش بس مهم است، اما نه به هر قیمتی!

این کارشناس مسائل منطقه درباره توافقات آخرین دور از مذاکرات صلح یمن توضیح داد: آن چیزی که در این برهه اتفاق افتاد توافق بر سر آتش بس بود که متاسفانه دوباره از سوی نیرو‌های سعودی نقض شد؛ به این صورت که عربستان مجددا برخی مناطق را بمب باران کرد که خود این قضیه کل توافق را زیر سوال می‌برد. به هر حال برای مردم یمن آتش بس مهم است، اما نه به هرقیمتی که سعودی‌ها بعد از ناکامی‌های نظامی بخواهند از طریق بهانه قرار دادن آتش بس و بازگشت آرامش آن اهداف را در بعد دیگر محقق کنند.

وی خاطرنشان کرد: از این رو آن چیزی که در یمن تعیین کننده خواهد بود، شرایط میدانی است که استقامت و پایداری مردم توانسته تا حالا امتیازات خوبی بگیرد و دنیا را به این باور برساند که ملتی که از آب و خاکش دفاع می‌کند، مشروعیت دارد و این جلسه‌ی استکهلم نوعی مهر تایید بر مشروعیت مقاومت مردم یمن بود که این خودش به عنوان امتیازی برای انصار الله و ارتش یمن به حساب می‌آید و این نطقه عطف قضیه بود، اما این که این مذاکرات بتواند سرنوشت ساز باشد، قطعا نیست.

کارشناس مسال منطقه بابیان اینکه مایوس شدن متجاوزان و جنایتکاران سعودی از به دست آوردن سرزمین و پایتخت یمن با زور و فشار و حمله و کشتار برای مردم این کشور سرنوشت ساز است، افزود: امروز متجاوزان  و حتی همپیمانان عربشان به این نتیجه رسیدند که راهکار نظامی برای یمن نیست و آن‌ها مجبورند که بالاخره یک واقعیت را بپذیرند و آن واقعیت را اکثریت مردم یمن با مقاومت چهارسال و اندی نشان دادند.

وی با توجه به نقض آتش بس توسط سعودی‌ها بیان داشت: نقض آتش بس از طرف عربستان سعودی نشان می‌دهد که آن اهدافی که خواست و طراحی می‌کرد به دست نیاورده است. این اقدام بیشتر عقده و عصبانیت عربستان را نشان می‌دهد وگرنه بمباران و حمله به مناطق مختلف یمن تازگی ندارد، حالا اینکه به رغم توافق آتش بس دو مرتبه عصبانیت خود را نشان می‌دهد، چقدر نفع برده است بحث دیگری است، در نتیجه خود آن‌ها هم می‌دانند که به رغم آمادگی و اعلام انصارالله و ارتش یمن در برقراری آتش بس هوشیاری و آمادگی هم در این جبهه هست و به این صورت نیست که آن‌ها غافل شوند و تحت لوای صلح اهداف نظامی خود را محقق کنند لذا این موضوع بر می‌گردد به نتیجه‌ی مذاکرات که آن‌ها نتوانند ترفند‌هایی که داشتند را محقق کنند.

نعیمی در پایان تاکید کرد : جوامع بین المللی تحت فشار افکار عمومی این را پذیرفته‌اند که نمی‌شود یک جامعه چند ده میلیونی مانند یمن را به مدت طولانی گرسنه نگه داشت و این جنایت آشکار را برای مدت طولانی ادامه داد؛ بنابراین فشار افکار عمومی است که اینک دنیا را وادار نموده حق طبیعی مردم یمن برای دستیابی به غذا، دارو و معالجه را مسجل کنند. کلیه‌ی پروتکل‌های بین المللی هم همین امر را تایید می‌کنند؛ اگر چه عربستان سعی داشته با رشوه دادن به سران غرب در چهارسال گذشته این حق را از مردم یمن بگیرد ولی در حال حاضر شرایط متفاوت شده است.

وی ادامه داد: اینک در اکثر کشور‌های غربی واکنشی نسبت به این قانون شکنی ضد حقوق بشری به عنوان یک اعتراض سراسری تبدیل شده و این خود باعث شده بخش اعظم محافل بین المللی مجبور شوند فشار وارد کنند تا اینکه حداقل امکانات غذایی و مواد دارویی به مردم یمن برسد و بنابراین این موضوع تقریبا یک نوع پیروزی برای مردم یمن که بعد از چهارسال محاصره، کشتار و ویرانی‌های زیاد توانسته افکار عمومی دنیا و محافل بین المللی را وادار کند به حقانیت خود و لذا بسیار امیدوار کننده است و قطعا هم باید این باشد که از این پس حداقل امکانات به آن‌ها برسد و اگر نرسد شرایط برای اشغالگران خیلی سخت‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.