دهقانی:انباشت سلاح‌های پیشرفته برخی کشورهای منطقه مخل امنیت است

در همایش "صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه یک سرنوشت"؛

دهقانی:انباشت سلاح‌های پیشرفته برخی کشورهای منطقه مخل امنیت استبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین دهقانی معاون حقوقی و بین المللی وزارت خارجه  در همایش صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه یک سرنوشت برگزار شده در روز دوشنبه ۲۶ آذر ماه، خاطرنشان کرد:شواهدی وجود دارد که شرایط گذار در منطقه حاکم است ،اتفاقاتی که در حال رخ دادن است از جمله مواضع اسرائیل؛ و آمریکا علیه ایران همگی از جمله این شواهد است.

وی ادامه داد: در این همایش نقش کشور‌های فرامنطقه‌ای در نظم غرب آسیا، کاهش نقش کشور‌های مخل نظم و چالش‌های منطقه و جایگاه ایران در حفظ و ارتقا نظم بررسی می‌شود که آیا نقش ایران در حال افزایش است یا کاهش؟ باید گفت که نظم پایدار زمانی شکل می‌گیرد که بازیگران منطقه امنیت خود را در حفظ نظم منطقه ببینند.

وی ادامه داد: تحولاتی که در حال رخ دادن است، مانند تحولات سوریه و یمن و عراق و نقش کشور‌های فرا منطقه‌ای مسائل پیش رو در واقع چالش‌های ما محسوب می شوند، علاوه بر این پدیده‌ای که می توان گفت منطقه با آن درگیر بوده افراطی گری است که در ظاهر شکست خورده، اما منابع و شبکه‌ای که از آن‌ها سود می برد .

معاون حقوقی و بین المللی وزارت خارجه  4بابیان اینکه  عنصر وجود دارد که مانع شکل گیری نظم در منطقه است، افزود: حضور کشور‌های خارجی در منطقه که به دلیل منابع کشور‌های منطقه، رقابت و دخالت کشور‌های بیگانه وجود دارد، این کشور‌ها برای تامین منافع خود هر اقدامی می کنند.

وی گفت:70 سال است منطقه ما با بحران اشغال فلسطین برخوردار است که این امر خود از عوامل بحران زا است،در کنار اشغال، وجود سلاح‌های کشتار جمعی است که در اختیار اسرائیل است. اسرائیل هیچکدام از کنوانسیون‌های بین المللی را نپذیرفته که در کنار اشغال، خطر زا است.

دهقانی عنوان کرد: نکته بعدی تروریسم منطقه است، در سال‌های گذشته منطقه ما شاهد حضور این چالش در منطقه هستیم که از خارج آن هدایت می شوند که با هدف تجزیه کشور‌ها و استفاده از نیرو‌های تجزیه طلب استفاده می کنند که در سوریه خنثی شد و ما در کشور هم روی کانون‌هایی که می تواند به تجزیه منجر شود کار می کنند.


وی ادامه داد: بسیاری از کشور‌های منطقه ما مخصوصا خلیج فارس قرارداد‌های امنیتی با خارج از منطقه دارند و  انباشت سلاح‌های پیشرفته مخل امنیت و نظم در منطقه است و تمامی عوامل ذکر شده مانع از حرکت منطقه به سمت امنیت است.

در حال تکمیل...

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.