جلوی هر اقدامی که به اشتغال و تولید آسیب برساند، خواهیم ایستاد/لایحه CFT هنوز به دستمان نرسیده/اینکه ایران قانون پولشویی نداشته، خلاف واقعیت است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید بدانیم جمهوری اسلامی از قانون پولشویی برخوردار بوده است و این خلاف واقعیت است که نظام جمهوری اسلامی ایران قانون پولشویی نداشته است.

مصوبه مجلس درباره لایحه CFT هنوز به دست مجمع تشخیص نرسیده است/آغاز بررسی مباحث قانون پولشویی کشور از امروز در مجمع تشخیصبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه بحث‌های قانون پولشویی کشور از امروز در جلسات مجمع تشخیص مصلحت آغاز شده است، گفت: احتمالا این مباحث تا دو جلسه دیگر ادامه پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه قانون پولشویی در کشور 10 سال پیش تصویب و اجرا شده است،‌ افزود: امروز به قانون مبارزه با پولشویی توجه شده و تلاش خوبی توسط مجلس و دولت انجام شده است اما باید بدانیم جمهوری اسلامی از قانون پولشویی برخوردار بوده است و این خلاف واقعیت است که نظام جمهوری اسلامی ایران قانون پولشویی نداشته است.

رضایی تصریح کرد: دولت و قوه قضاییه در طول این سال‌ها در مقابله با پولشویی‌های احتمالی فعالیت کرده‌اند و با آنهایی که گزارشات درستی داشته برخورد و در مورد گزارشاتی تحقیق کردند و معلوم شده که صحت نداشته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:‌ مجلس و دولت بعد از 10 سال به این نتیجه رسیده‌اند که ضعف‌هایی در قانون قبلی وجود دارد که اصلاحاتی برای این قانون تنظیم کردند.

وی افزود: پس از تصویب مجلس هیئت عالی نظارت بر مجمع تشخیص مصلحت موادی از این قانون را مغایر سیاست‌های کلی نظام تشخیص دادند و شورای نگهبان این ایرادات را به مجلس ارسال کرد.

رضایی با بیان اینکه شورای نگهبان پاسدار قانون اساسی است و وظیفه دارد تا شرع را بر آن انطباق دهد، گفت: طبق بند 2 اصل 110 قانون اساسی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام از اختیارات رهبر است و ایشان این وظیفه را به مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض کرده‌اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وقتی هیأت نظارت مغایرت‌ها با سیاست‌های کلی را به شورای نگهبان اعلام کرد، شورا هم بر اساس قانون نامه نوشت و این مغایرت‌ها را به مجلس اعلام کرد.

وی تصریح کرد: مجلس همیشه با هیئت عالی نظارت ارتباط داشتند و موارد خلاف را اصلاح می‌کردند و اصلاحیه نهایی را به شورای نگهبان ارسال می‌کردند اما برای اولین بار مجلس ایرادات هیئت عالی نظارت را قبول نکرده و از باب مصلحت مصوبه خود را برای تعیین تکلیف به مجمع فرستاد.

رضایی با بیان اینکه این اولین بار بود که مجلس با هیئت عالی نظارت به توافق نرسیدند، تأکید کرد: پیش از این در برنامه ششم توسعه پنج ایراد گرفته شده بود که مجلس چهار مورد از آن را اصلاح کرد یا مثلا بودجه امسال سه مورد هیئت عالی نظارت ایراد گرفته بود که مجلس آن را اصلاح کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این اولین بار بود که مجلس به نظرات خود اصرار کرد و ما بر اساس وظیفه باید در صحن مجمع از بعد مصلحت ببینیم اصرار مجلس درست است یا باید بر اساس هیئت عالی نظارت عمل کنیم.

وی با اشاره به یکی از مواردی که مجلس قبول نکرده بود، خاطرنشان کرد: در یکی از این موارد که هیأت عالی نظارت ایرادی به مصوبه مجلس در لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی گرفته بود و مجلس آن را نپذیرفته بود، امروز مجمع تصویب کرد که نظر مجلس باید اصلاح شود.

رضایی افزود: ماده یک مجلس باید اصلاح شود تا به دولت ابلاغ شود یعنی مجلس باید از نظر قبلی خود برگردد و بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت عمل کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این ماده یک مربوط به منشأ جرم است که در لایحه دولت هم نبوده و مجلس آن را اضافه کرده است.

وی با بیان اینکه عنوان مصوبه در مجمع لایحه اصلاح قانون پولشویی کشور بود، گفت: این قانون داخلی است و ربطی به خارج ندارد؛ ما این قانون را از گذشته داشته‌ایم که باید مجلس در مواردی آن را اصلاح کند.

رضایی در مورد CFT گفت: ما نمی‌توانیم در این مورد اظهار نظر کنیم چرا که مصوبه مجلس هنوز به دست ما نرسیده است اما بدانید مجمع از منافع نظام و مردم نخواهد گذشت و با شجاعت و منطق و البته نظر کارشناسان در مورد این مصوبه برخورد خواهند کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به سوالی درباره معاهده پاریس گفت: ما هنوز وارد بحث توافق پاریس نشده‌ایم اما اشتغال و تولید مردم برای ما مهم است و هر اقدامی که به اشتغال و تولید آسیب برساند جلوی آن خواهیم ایستاد اما باید در این مورد بحث شود و مضرات و منافع آن به بحث گذاشته شود.

وی در مورد وضعیت سلامتی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شش یا هفت ماه است که شایعات زیادی در این مورد وجود دارد اما ما تمام شایعات را تکذیب می‌کنیم، در حال مداوا هستند و سعی می‌کنیم با حضور آیت الله جنتی و آیت الله موحد خلأ حضورشان را پر کنیم، توصیه پزشکشان احتیاط در صحبت کردن است و ما این توصیه را رعایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.