برنامه گفتوگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی افزایش قیمت خودرو برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بررسی افزایش قیمت خودرو موضوع گفتوگوی ویژه خبری شنبه 17 آذر ماه بود که با حضور شهرام میرآخورلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان و حسین قرهای نماینده خودرو سازان برگزار شد.
شهرام میرآخورلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان در ابتدای برنامه اظهار کرد: باید خودرو را برای قیمت گذاری تفکیک کنیم، ما بر اساس مصوبات مجمع شورای عالی هماهنگی اقتصادی در مورد اینکه برخی از دستگاه ها مجوز تغییر قیمت را داشته باشند یا نه تصمیم می گیریم که این اختیار بر عهده سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان گذاشته شده و تائید نهایی آن هم توسط ستاد تنظیم بازار اعمال می شود.
وی با بیان اینکه اختیار تغییر قیمت خودرو بر اساس شاخص تمرکز در اختیار شورای عالی رقابت است،گفت: آن بخشی از شورای رقابت که وظیفه قیمت گذاری را بر عهده داشت، خودرو های زیر 45 میلیون را کارشناسی کرد که کمیته خودرو در این رابطه طرح موضوع کرد و به ستاد تنظیم بازار انتقال داده شد که دستگاه های مختلفی مثل بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و نزدیک به 10 وزارت خانه در این شورای قیمت گذاری عضو هستند.
وی تصریح کرد: طی هفته آینده بر اساس دستور کار، تعیین قیمت خودروهای پایین 45 میلیون تومان مشخص و ابلاغ می شود، ما همان طور که با خودرو سازان فعالیت داریم با صنایع های دیگر هم در ارتباط هستیم.
میرآخورلو با اشاره به اینکه میانگین متوسط نرخ ارز در سال 96 برای صنعت خودرو حدود 3830 تومان بوده،گفت: این در حالی است که در سال جاری در زمینه قطعه و خودرو سازی نزدیک به 9000 تومان این نرخ اعمال می شود، بنابراین ما تغییر قیمت برای خودروهای زیر 45 میلیون تومان داریم و این تغییرات به کمیته خودرو اعلام شده است.
حسین قرهای نماینده خودروسازان در ادامه اظهار کرد: در گذشته که شورای رقابت قیمت گذاری را انجام می داد، تعدد خرید خودرو در خودرو های زیر 45 میلیون بسیار بود و پیشنهاد خودروسازان این است که این قیمت در حاشیه بازار قرار نگیرد و پیوسته قیمت در بازار دچار نوسان می شود.
میرآخورلو اذعان کرد: به جهت حفظ حقوق مصرف کننده باید حداقل سهم عملکردی هر واحد مشخص شود، ضمن اینکه ما متولی حقوق مصرف کننده هم هستیم، به همین خاطر حمایت از تولید به منظور این است که بتواند استمرار در عرضه هم داشته باشد و اگر قیمت تولید کننده بر مبنای قیمت واقعی خود است، به طور شفاف سود مناسبی را هم کسب می کند.
قرهای با بیان اینکه ظرفیت خودرو سازان 2 برابر تقاضای بازار است، یادآور شد: نزدیک به 2میلیون ظرفیت خودرو سازان برای تولید بوده و 1 میلیون هم تقاضای بازار می باشد و سال گذشته هم بیش از 68 درصد خودرو ها به صورت اقساطی فروخته می شد.
وی تصریح کرد: در افزایش قیمت خودرو تا اندازه ای تعلل شد و باید تابستان امسال قیمت ها افزایش پیدا می کرد و زمانی که اجازه افزایش قیمت به خودرو ساز داده نشود، توان مالی آن کاهش پیدا می کند و در نتیجه منابع ملی هم پایین می آید و این در صورتی است که خودرو سازان به ازای قطعات دریافتی، خودرو تولید وعرضه کردند.
در ادامه برنامه ارتباط تلفنی با علی علیلو کارشناس صنعت خودرو برقرار شد و وی اظهار کرد: ما 2 روش در مسیر قیمت گذاری داریم که ابتدا روش قیمت گذاری و دیگری روش حاشیه بازار و رقابت همراه با عرضه و تقاضا بوده است، درحالت اول قاعده این است که وقتی قصد قیمت گذاری را داریم باید به قوانین رجوع کنیم و قاعده این است که قیمت تمام شده به اضافه سود است که بین 5 یا 25 درصد این سود اعمال می شود و زمانی که بخواهیم حاشیه بازار را ایجاد کنیم باید فضای رقابتی وجود داشته باشد و این ساختار طبیعی در بازار هم دیده شود.
وی تصریح کرد: در داخل کشور چند شرکت همانند ایران خودرو، سایپا و ... وجود دارند که هیچ پوشش رقابتی با یکدیگر ندارند. مدتی است که در برخی موارد به دلیل تحریم، عرضه وجود ندارد و تا کنون حدود 3 برابر افزایش قیمت داشتیم .
در حال تکمیل...