سرنوشت نامعلوم جایگزین سوئیفت؛ خوش خیالی به سازوکار اروپایی

ایده های متنوعی در داخل و خارج برای جایگزینی سوئیفت مطرح است ولی تاکنون دولت راه حل نهایی را ارائه نداده است.


به دنبال اجرای دور دوم تحریم‌های آمریکا، سامانه خدمات پیام‌رسان مالی سوئیفت دسترسی برخی بانک‌های ایرانی که در فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا بودند را به این سامانه که شامل بیش از 11 هزار نهاد مالی در بیش از 200 کشور جهان است قطع کرد.


راه حل اروپایی ها چه بود؟


قرار بود اروپا سازوکار ویژه ای برای تسهیل تجارت با ایران  تا 10 آبان طراحی کند و به اجرا برسد، ولی تا به امروز این وعده اروپایی ها عملی نشده و با توجه به بد قولی های سابق، این تردید وجود دارد که آیا اروپا قصد نجات واقعی برجام را دارد یا بازهم مانند گذشته می خواهد در زمین آمریکا بازی می‌کند.


راه حل مالی اروپا  SPV نام دارد که براساس آن‌چه گفته شد این سازوکار تنها به کشورهای عضو اتحادیه اروپا مربوط نمی‌شود و همه کشورها می توانند از این سیستم برای تجارت با ایران استفاده کنند.SPVقرار است به‌عنوان «مؤسسه واسطه ای غیر بانکی» عمل کند که یکی از کارکردهای آن‌، برقراری مبادلات مالی بین‌المللی است.


یعنی spv می تواند به‌صورت یک مؤسسه خارج از سیستم بانکی عمل کند و به‌عنوان یک واسطه، مبادلات کشور با شرکای تجاری خود را سامان‌دهی کند و عملکردی مشابه معامله تهاتری با کشورهای اروپایی داشته باشد.


به‌عنوان مثال می‌توان گفت ایران صادرات خود به اروپا را از طریق این موسسه انجام دهد و ارزش صادرات انجام شده به‌صورت اعتبار نزد این موسسه باقی بماند. در مقابل، شرکت‌هایی که قصد فروش کالا یا خدمات به ایران را دارند، از این اعتبار استفاده می‌کنند و در واقع ارزش واردات ایران از اروپا از اعتبار موسسه کسر می‌شود.


ظریف آب پاکی را ریخت؛ کشورهای اروپایی شانه خالی می کنند


اما در هفته گذشته ظریف آب پاکی را ریخت و از علت امروز و فردا کردن اروپایی ها پرده برداری کرد. وی گفت:  «اروپایی‌ها عنوان می‌کنند که برای پیدا شدن کشوری که میزبان این سازوکار باشد، قدری با چالش مواجه هستند. در واقع برخی کشورها که به عنوان میزبان پیشنهاد شدند، این امر را نپذیرفتند و مذاکرات برای مشخص شدن میزبانی سازوکار SPV ادامه دارد.» لازم به ذکر است که تاکنون دو کشور اتریش و لوکزامبورگ از میزبانی spvشانه خالی کرده اند.


حال با توجه طبل تو خالی اروپایی ها در این چند ماهه ایده ها و نظرات مختلفی برای جایگزینی سوئیفت مطرح شده است که به شکل مختصر به برخی از آنان اشاره می شود:


سوئیفت منطقه ای راه اندازی شود


پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی پیشنهاد تشکیل سوئیفت منطقه ای را ارائه داده است و گفته است: پیشنهاد ما این است که سوئیفت منطقه‌ای را طراحی کنیم و بانک‌ها هم در جلسه‌ای آخرین اقدامات خود را در زمینه سوئیفت بیان ‌کنند. وی همچنین با خوش بینی به پیمان های پولی دو جانبه افزود: استفاده از ارزدیجیتال را هم مبنا قرار دادیم. بسته جامعی هم در افزایش توانمندی در داخل نظام بانکی در کشور خواهیم داشت


البته این در حالی است که کمیسیون اقتصادی در شهریور امسال یک  طرح حاوی راه اندازی و استفاده از پیام رسان های مالی و انعقاد پیمان های پولی دو و چند جانبه در تجارت خارجی را رد کرده است.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.