ایران در راهبرد مدون جدید عراق، جایگاه مهمی خواهد داشت

خبرگزاری میزان- سفیر سابق ایران در لیبی گفت: برخی کشور‌ها مانند ایران، به عراق در مبارزه با تروریسم و برگزاری انتخابات کمک‌های فراوانی کردند؛ لذا در راهبرد مدون جدید عراق، ایران جایگاه مهمی خواهد داشت و این موضوعی است که رئیس جمهوری عراق در ملاقاتش با مقامات بلندپایه کشورمان، بر آن تاکید کرد.
سفیر سابق ایران در لیبی در گفتگو با میزان:جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به ابعاد سفر «برهم صالح» رئیس جمهور عراق به ایران و تاثیر آن بر روابط دو کشور، اظهار کرد: در سفر آقای برهم صالح به ایران تصمیم گرفته شد، سقف روابط تجاری بین دو کشور ایران و عراق تا ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

وی ادامه داد: تصمیماتی که در تهران گرفته شد، کوششی برای گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تعاملات بیشتر منطقه‌ای و همه جانبه بین دو کشور بود. بخصوص اینکه رئیس جمهور عراق در ابتدای دوران چهارساله ریاست جمهوری خود قرار دارد و عراق هم اکنون در مرحله تدوین یک راهبرد اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای برای همکاری‌های منطقه‌ای این کشور است.

سفیر سابق ایران در لیبی تاکید کرد: عراق در تدوین راهبرد‌ها و سیاست‌های منطقه‌ای خود براساس آنچه در گذشته بوده است و همچنین براساس واقعیت‌هایی کنونی تصمیم‌گیری می‌کند. دولتمردان عراق باید بکوشند جایگاه منطقه‌ای را منطبق با واقعیت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین المللی ترسیم کنند.

قنادباشی تصریح کرد: عراق مدت‌ها بود که از حلقه کشور‌های تاثیرگذار منطقه خارج شده بود لذا در موضع‌گیری‌های آتی خود باید دوستان و دشمنانش را دسته بندی کند.

سفیر سابق ایران در لیبی افزود: برخی کشور‌ها در منطقه دشمنی‌های زیادی با عراق کردند، اما برخی کشور‌ها مانند ایران، به عراق در مبارزه با تروریسم و برگزاری انتخابات کمک‌های فراوانی کردند؛ لذا در راهبرد مدون جدید عراق، ایران جایگاه مهمی خواهد داشت و این موضوعی است که رئیس جمهوری عراق در ملاقاتش با مقامات بلندپایه کشورمان، بر آن تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ابعاد همکاری‌های ایران و عراق، استحکام بخشیدن به روابط همه جانبه دو کشور است. مبتنی بر روابط گذشته و کوشش برای اینکه این روابط باز هم حلال مشکلات بعدی باشد.

قنادباشی عنوان کرد: هم‌اکنون عراق نیاز‌های اقتصادی فراوانی دارد که ایران با توجه به توانمندی‌های خود می‌تواند آن‌ها را تامین کند. صادرات به عراق نیز برای ایران سودآور خواهد بود.

وی افزود: تعاملات فرهنگی و مردمی دو کشور نیز با برپایی مراسم اربعین در سال‌های اخیر به حداکثر رسیده است. افزایش و رونق این مراسم معنوی تعاملات گسترده‌تر دو کشور را می‌طلبد. از نظر سیاسی هم ایران و عراق در صدد همکاری‌های بیشتر هستند و می‌کوشند تا بنا به دیدگاه‌های مشترکی در خصوص رویداد‌های جهانی دارند، نقش بیشتری در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کنند. چنانکه مقابله مؤثر و مفید با مداخلات آمریکا در منطقه از جمله این اقدامات مشترک محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.