دو برابر ظرفیت نیروی انسانی کشور، تولید علم داریم

دو برابر ظرفیت نیروی انسانی کشور، تولید علم داریمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، «حمید بالایی» در نشست شنبه‌های انقلاب که صبح امروز (شنبه ۵ آبان) در امامزاده علی‌اکبر چیذر برگزار شد گفت: وضعیت آموزش عالی کنونی ایران نسبت به قبل از انقلاب بسیار مطلوب‌تر است و کانون‌های علمی کشور با شتاب فزاینده‌ای حرکت علمی خود را همگام با معیار‌های جهانی در دستور کار دارند.

وی ادامه داد: براساس نظام رتبه‌بندی علمی جهانی ۱۸ دانشگاه کشور در زمره برترین دانشگاه‌های چهان قرار دارند همچنین بر اساس رتبه‌بندی نشریه تایمز ۱۳ دانشگاه ایران جزو دانشگاه‌های برتر جهان هستند. همچنین ایران براساس سامانه ISI که برای انتشارات مقالات علمی است، رتبه شانزدهم جهانی را دارد.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی بیان کرد: ایران در حوزه مقالات پراستناد رتبه بیست و یکم کشور‌های جهان را دارد که جزو افتخارات جامعه علمی کشور محسوب می‌شود. بررسی تعداد مقالات علمی ایران در سطح جهان در سال ۲۰۱۶ برتری ایران را در صحن تولید علم جهانی نشان می‌دهد.

بالایی اضافه کرد: جمعیت ایران شامل یک درصد جمعیت کل جهان است، اما سهم ایران در تولید علم جهانی ۸.۱ درصد است و تقریبا دو برابر ظرفیت نیروی انسانی کشور، تولید علم جهانی داریم که این میزان در دوره پهلوی نزدیک به ۱/۰ درصد بوده است. جهش علمی در کشور مرهون تلاش و همت جهادی است که در این زمینه صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اهمیت دیپلماسی علمی کشور بیان کرد: در سال ۲۰۱۶ مجموعا ۲۲ درصد تولید دانش ایرانی در تعامل با اندیشمندان سایر کشور‌های دنیا رخ داده است. اشتغال، کار و ثروت از مهم‌ترین دستاورد‌های علم هستند.
جانشین سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: امروزه ۳۰ هزار شغل براثر فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور به وجود آمده است که ۴ هزار و ۵۷۶ واحد در پارک‌های علم و فناوری در عرصه‌های مختلف کشور ساماندهی شدند و میزان صادرات محصولات یافته‌های دانش‌بنیان کشور در سال ۲۰۱۶ عددی بالغ بر ۵۱۰ میلیون دلار بوده که نشان از توان بالای این واحد‌های تولیدی دارد.

بالایی اظهار کرد: تعداد ۲ هزار و ۴۶۰ ایده علمی تاکنون در کشور تبدیل به محصول شده‌اند و مجموع فروش شرکت‌های دانش‌بنیان تا سال ۲۰۱۶ حدود ۷ هزار میلیارد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی دفاتر انتقال فناوری در دانشگاه‌های امیرکبیر، صنعت شریف و صنعتی اصفهان از دیگر اقدامات قابل توجه در حوزه علمی کشور بوده است که در حال تولید و تبادل دانش در عرصه‌های مختلف با دیگر کشور‌ها هستند.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه در ۱۵۴ حوزه رشته مختلف، دارای قطب علمی هستیم افزود: ۶۸۸ موسسه پژوهشی در حوزه‌های مختلف به برکت انقلاب اسلامی نقش‌افرینی می‌کنند. تعداد ده هزار عنوان نشریه در حوزه‌های علمی تخصصی در کشور در حال ارائه خدمات هستند.

بالایی گفت: یکی از مولفه‌های قدرت‌آفرین در جهان، شتاب علمی کشور‌ها و تبدیل دانششان به ثروت است که ما نیز باید به این مهم توجه ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به نقش بسیج در پیشرفت‌های علمی کشور اظهار داشت: هم‌اکنون در ۴۰ سالگی انقلاب با دشمنان کمربسته‌ای مواجهیم که تمام تلاش خود را برای براندازی انقلاب در دستور کار قرار داده‌اند. در این نگاه که منتج به ظهور منجی می‌شود ۴۰ سال زمان زیادی نیست و باید به فعالیت‌ها و تلاش‌های خود بیش از گذشته ادامه دهیم.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه انقلاب اسلامی امتداد واقعه غدیر و حکومت اسلامی است، یادآور شد: انقلاب اسلامی همتی بود تا حکومت اسلامی به وقوع بپیوندد لذا باید با نگاه تمدن‌سازانه به انقلاب نگریست.

بالایی گفت: امروزه بسیج اساتید، دانشجویان، طلاب و اقشار تخصصی مانند حقوقدانان، مهندسان و پزشکان و عرصه‌های دیگر با سازماندهی منسجم در عرصه‌های مختلف علمی مشغول به فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: امروزه به مدد معاونت علمی سازمان بسیج علمی کشور، حمایت‌های فراگیری از مجموعه‌های خودجوش در عرصه‌های علمی کشور در قالب هدایت و حمایت انجام می‌شود و آن‌ها براساس نقشه راه کلانی که ترسیم شده فعالیت می‌کنند.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی افزود: بسیج علمی کشور با احصاء دقیق از نیاز‌های ارگان‌های کشور توانسته ارتباط منسجمی را با مراکز علمی برقرار کند و پاسخ‌های علمی مناسبی را برای این مشکلات پیگیری کند.

بالایی تاکید کرد: مجموعه مرکز تحقیقاتی دانشجویی درکنار دانشگاه علم و صنعت از سال ۹۰-۹۱ راه‌اندازی شد که سامانه اولویت‌هایی در آن رونمایی کردند که هم‌اکنون بیش از ۱۸ هزار مسئله کشور در این سامانه ثبت شده است و قابلیت دسترسی برای عموم را دارد.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان بسیج دانشجویی و اساتید این است که به عنوان دو بازوی سازمان بسیج مستضعفین در محیط‌های علمی تلاش می‌کنند و با داشتن برنامه مشخص برای تربیت اندیشمندان ارزشی در بدنه دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی در پایان اظهار داشت: امروز با اتخاذ چند راهبرد اصلی در بسیج دانشجویی می‌توان گفت که این نهاد به عنوان یک نقطه کانونی توانسته نقش بی بدیلی را در توانمندی کشور ایفا کند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.