بهارستان مهیای بررسی صلاحیت مهمانان جدید پاستور/ روحانی به مجلس می‌رود

مارتن ۹ ساعته مجلس برای رای اعتماد به ۴ پیشنهاد؛ از دفاع حقودان تا صف‌کشی مخالفانبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، دویست و پنجاه و چهارمین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ساعت ۱۳ امروز با دستورکار بررسی «صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم» و رای اعتماد به آنها برگزار می‌شود.

بعد از ظهر
جلسات علنی مجلس شورای اسلامی، معمولا روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هر سه هفته در ماه تشکیل می‌شود اما این بار به تصمیم هیئت رئیسه، جلسه بررسی «رای اعتماد به وزرای پیشنهادی» روز شنبه آن هم «بعد از ظهر» برگزار می‌شود.

نص قانون
طبق تبصره یک ماده ۲۰۶ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی،  در موارد معرفى یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس جمهور به مدت یک ساعت بدون بحث در کلیات برنامه‏‌ها و ترکیب هیئت‏ وزیران تنها در مورد برنامه‏‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادى به ‏ترتیب یاد شده در قانون اقدام خواهد شد. طبق تبصره دو همین ماده نیز  چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سى و پنجم (۱۳۵) قانون اساسى حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى کند.

چهار پیشنهاد
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی ۲۹ مهرماه در نامه‌ای به علی لاریجانی، چهار گزینه نهایی را برای تصدی وزارت‌خانه‌های «صنعت، معدن و تجارت»، «امور اقتصاد و دارایی»، «کار، تعاون و رفاه اجتماعی» و «راه و شهرسازی» معرفی کرد. فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، رضا رحمانی و محمد اسلامی به ترتیب برای این چهار وزارتخانه اقتصادی معرفی شده‌اند.

جزئیات بررسی
بهروز نعمتی پیشتر درباره جزئیات جلسه بررسی رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی به میزان گفت: براساس تصمیم هیئت رئیسه، جلسه رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی دولت، از ساعت ۱۳ روزشنبه در مجلس برگزار می‌شود. این جلسه هفت ساعت به طول می‌انجامد.

سخنگوی هئیت رئیسه مجلس در همین زمینه گفت: مجلس از ساعت ۱۳ تا ۱۷ نوبت اول بررسی رأی اعتماد‌ها را خواهد داشت و  پس از یک ساعت استراحت نوبت دوم بررسی رأی اعتماد‌ها را تا ساعت ۲۱ دنبال خواهد کرد.


نعمتی همچنین گفت: در جلسه رای اعتماد به چهار وزری پیشنهادی آقای روحانی رئیس جمهور برای دفاع از برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی حضور می‌یابد. روحانی یک ساعت  در این جلسه صحبت خواهد کرد.

صف‌کشی

نعمتی ادامه داد: در جریان بررسی رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی هر مخالف و موافق به مدت ۱۵ دقیقه، نظرات خود را اعلام می‌کند. وزیر پیشنهادی نیم ساعت می‌تواند از برنامه‌های خود دفاع کند؛ بنابراین حدود ۶ ساعت بررسی رأی اعتماد به وزرا طول خواهد کشید.

اخبار لحظه به لحظه جلسه بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را با میزان بخوانید.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.