سه سناریو برای مواجهه با قتل خاشقجی در محافل تحلیلی

عربستاناحمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به حاشیه‌های قتل خاشقجی و اثرات آن روی اعتبار بین المللی عربستان، بیان داشت: پرونده قتل خاشقچی، به‌شدت به اعتبار و حیثیت عربستان سعودی در عرصه سیاسی و بین المللی آسیب وارد کرده است.


وی ادامه داد: مهمترین آسیب درصورت قتل یا ربایش خاشقجی برای عربستان، متهم شدن به تروریسم دولتی است که سعودی‌ها، راه سخت و پرهزینه‌ای رابرای خروج از این بحران باید طی کنند.


وی با بیان اینکه سه سناریو برای مواجهه با قتل خاشقجی در محافل تحلیلی مطرح است، افزود: سناریو اول  همان که ترامپ مطرح کرد. قضیه قتل را طوری جلوه دهند که گویی نیرو‌های خودسر در داخل کنسولگری عربستان، او را ربوده اند و سرنوشت خاشقجی نامعلوم شده است. البته این راه حل حماقت آمیز است، زیرا او در داخل کنسولگری کشته شده است و نافی مسئولیت عربستان در این موضشوع نخواهد بود..


سفیر سابق ایران در لبنان و اردن اظهار داشت: ربایش خاشقجی از سوی نیروهای خودسر را، آمریکا برای اینکه به این موضوع سامان ببخشد، مطرح کرده که هزینه سنگین اعتباری و حیثیتی برای شان خواهد داشت، زیرا خاشقجی یک ستون نویس در روزنامه واشنگتن پست بوده  و اخبار مبنی بر قطعه قطعه شدن او، افکار عمومی را جریحه دار کرده است.


دستمالچیان یاد آور شد: سناریوی دیگر اینکه با مشارکت ترکیه، آمریکا و عربستان یک معامله‌ای صورت بگیرد که هر کسی سهم خود را ببرد. آمریکا قرارداد‌های خود را ادامه دهد و بیش از گذشته از عربستان باج خواهی کند. ترکیه هم به سهم معامله دلاری خود برسد و عربستان هم از این مخمصه نجات یابد.

سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن گفت: بحران قتل خاشقجی، حتما برای ترکیه  هزینه ساز خواهد بود زیرا در خاک تحت حاکمیت‌شان صورت گرفته است و آنها نمی‌توانند از مسئولیت خود شانه خالی کنند.


وی در عین حال اضافه کرد: سناریوی سوم  هم مبنی بر کناره گیری بن سلمان از قدرت است، یا اینکه قدرت بن سلمان را بسیار محدود کند.


دستمالچیان خاطرنشان کرد: با اجرای هرکدام از سناریوهای فوق، عربستان تضعیف شده وبی ثبات و ناآرام می‌شود. توازن قدرت در عربستان بیش از گذشته به هم خورده، زیرا شاهزاده‌ها بیش از گذشته به‌خاطر هزینه‌های بالای ولیعهد شکایت دارند.


انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.