آیتالله مکارمشیرازی: یکی ازجاذبههایتصوف این است که آنان پیروان خود را در فروعدین آزاد میگذارند
آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با حجت الاسلام احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دست اندرکاران همایش "تصوف شاخصه ها و نقد ها" با تشکر از احساس مسئولیت دفتر تبلیغات اسلامی در برابر فرق انحرافی اظهار کرد: تصوف از جهات مختلفی قابل مطالعه است که از آن غفلت شده است.
وی خاطرنشان کرد: از اوایل جوانی ما با صوفیها درگیر بودیم و اولین کتابی که من نوشتم در رابطه با تصوف بود با عنوان "جلوه حق" که در عین حال که سن کمی هم داشتم ولی با دقت نوشتم و یک جلدش را برای آیت الله بروجردی فرستادم و ایشان به دنبال من فرستادند و گفتند من کتاب شما را خواندم و هیچ خلافی در آن ندیدم.
این مرجع تقلید با بیان این که مطالعه پیرامون تصوف باید از چند جهت دنبال شود، افزود: یکی از جاذبههای تصوف این است که آنان پیروان خود را در فروع دین آزاد میگذارند و خیلی سخت نمیگیرند تا بتوانند بسیاری از کارها را انجام دهند و این آزادی عمل برای عدهای که میخواهند هم اسم مسلمان را داشته باشند و هم آزاد باشند، جاذبه دارد.
وی تصریح کرد: نکته دیگر در رابطه با تصوف این است که اینها معمولا پیروان خود را توصیه میکنند که داخل در سیاست نشوید و از این جهت با بهایی ها اشتراک دارند ولی اخیرا تا حدودی در سیاست هم ورود پیدا کردند و گاه با خارجیها ارتباطاتی بر قرار کردهاند.
مکارم شیرازی با بیان این که صوفیها حسابشان را از جماعت مسلمین جدا میکنند، گفت: مرکز عبادت تمام مسلمین جهان مسجد است ولی این ها مرکز عبادتشان خانقاه است و مراسم دینی خود را در خانقاه انجام میدهند.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات صوفیان این است که شرط صوفی شدن عدم تماس با روحانیون و اهل علم است تا روشنگری اتفاق نیفتد؛ همچنین این افراد در مسیر سیر و سلوک و رسیدن به مقامات عالی، ریاضتهای غلطی را انجام میدهند که در کتاب احیاء العلوم غزالی مصادیق زیادی از این ریاضتها بیان شده که خلاف اسلام است؛ برخی افکار سخیفی در میان صوفیه وجود دارد که بسیار خطرناک است.
مرجع عالیقدر شیعه با اشاره به طرفداری خارجیها از صوفیان، این حمایت را به خاطر اشتراک در برخی عقاید و کنار آمدن صوفیان با آنان دانست.
وی افزود: تاریخ نشان میدهد که صوفیان در مقابل ائمه(ع) هم می ایستادند و از ایشان ایراد می گرفتند.
مکارم شیرازی با بیان این که صوفیها خوانندگی، نوازندگی و رقص را حرام نمیدانند و مفاهیمی به نام وجد و سماع دارند که برای برخی جوانان جاذبه دارد، گفت: آنها تقید چندانی به فروع دین ندارند و برای مثال برخی از آنها میگویند نگاه به زنان حرام نیست و باید قلبت پاک باشد و از این قبیل مطالب که درست و منطقی نیست.
وی با بیان این که صوفیان هم از بعد سیاسی و هم از بعد دینی و اعتقادی یک خطر محسوب میشوند، خاطرنشان کرد: کار علمی پیرامون تصوف کار بسیار خوبی است و باید با تبلیغ این فرقهها در کشور مقابله شود.
29215