پنهانکاری «متا» در قراردادهای خرید اینستاگرام و واتس‌اپ

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در راستای شکایتی که با هدف تجزیه غول شبکه اجتماعی «متا» دنبال می‌کند، اعلام کرد این شرکت در جریان بررسی اولیه خرید اینستاگرام و واتس‌اپ، اطلاعاتی را از رگولاتورهای فدرال پنهان کرده است.

به گزارش خبرآنی، شرکت «متا پلتفرم» که سابق بر این، «فیس‌بوک» نام داشت، اپلیکیشن اشتراک عکس «اینستاگرام» را در سال ۲۰۱۲ و برنامه پیام‌رسان «واتس‌اپ» را در سال ۲۰۱۴ خریداری کرد. هر دو قرارداد در آن زمان توسط کمیسیون تجارت فدرال آمریکا بازبینی شد و قرارداد «اینستاگرام» تحت یک بازبینی موشکافانه، بازبینی شد در حالی که معامله «واتس‌اپ»، یک بازبینی ۳۰ روزه داشت.

در سال‌های بعد، این رگولاتور به دلیل موافقت با انجام این معاملات، با انتقادهای قابل توجهی مواجه شده است. در سال ۲۰۲۰، این آژانس ضد انحصارطلبی از شرکت «متا» شکایت کرد و مدعی شد این شرکت، بازار شبکه های اجتماعی شخصی را با خرید رقبای نوظهور، به انحصار خود درآورده است. شرکت «متا»  با این استدلال که میلیاردها دلار در این اپلیکیشن‌ها سرمایه گذاری کرده است و کمیسیون تجارت فدرال نباید از تائید قبلی خود در خصوص این ادغام‌ها پشیمان شود، تلاش می‌کند مانع بررسی این پرونده شکایت شود.

با این حال، کمیسیون تجارت فدرال روز سه شنبه، در اظهارنامه‌ای، اعلام کرد این پرونده شامل اطلاعاتی است که شرکت «متا» در فایل‌های خود داشته و در زمان بررسی‌های اولیه، ارائه نکرده است.

این آژانس اعلام کرد به درخواست شرکت «متا»، کمیسیون تجارت فدرال، فقط بررسی محدودی از معاملات انجام داد. این کمیسیون اکنون شواهد بسیار بیشتری از جمله اسنادی که متا در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ قبل از خرید «اینستاگرام» و «واتس‌اپ» ارائه نکرد، در اختیار دارد.

یکی از سخنگویان شرکت «متا» اظهار کرد: ‌کمیسیون تجارت فدرال، نتوانسته است برای حمایت از ادعاهای خود، شواهدی ارائه دهد.

کریس اسگرو، سخنگوی این شرکت در بیانیه‌ای گفت: در عوض شواهد نشان می‌دهد که شرکت «متا» با رقابت شدیدی روبرو است و سرمایه‌گذاری قابل توجه این شرکت در «اینستاگرام» و «واتس‌اپ» و تبدیل این اپلیکیشن‌ها به خدماتی که میلیون‌ها کاربر امروزی به صورت رایگان از آن‌ها لذت می‌برند، به نفع مصرف‌کنندگان بوده است. کمیسیون تجارت فدرال در چهار سال گذشته هیچ کاری برای جمع آوری مدارک محکمه پسند انجام نداده است، در حالی که شرکت «متا»، میلیاردها دلار برای ساخت محصولات با کیفیت سرمایه‌گذاری کرده است.

محبوبیت «اینستاگرام»، در موفقیت مستمر شرکت «متا»، کلیدی بوده است. طبق مدارک دادگاهی در این پرونده، «اینستاگرام» در شش ماه اول سال ۲۰۲۲، درآمد ۱۶.۵ میلیارد دلاری داشته است که تقریبا ۳۰ درصد از درآمد کلی شرکت «متا» بود. این شرکت در گزارش درآمد سه ماهه خود، درآمد «اینستاگرام» را مشخص نمی‌کند.

ادعای اخیر علیه شرکت «متا»، اولین ادعا در خصوص این که این شرکت شبکه اجتماعی، اطلاعات تاثیرگذار بر روند بازبینی قراردادهای خرید ارائه نکرده است، نیست. رگولاتورهای ضد انحصارطلبی اروپایی، در سال ۲۰۱۷، شرکت «متا» را به دلیل ارائه اطلاعات گمراه کننده درباره قرارداد خرید «واتس‌اپ»، ۱۱۰ میلیون یورو (۱۲۲.۱ میلیون دلار) جریمه کردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کمیسیون تجارت فدرال اعلام کرده که شرکت «متا»، پلتفرم خود را برای کاربرانی که بیشتر به برنامه‌هایشان وابسته هستند، تنزل داده است و تبلیغات را در ابتدا در اینستاگرام و سپس در فیس‌بوک به میزان قابل توجهی افزایش داده است. همچنین «اینستاگرام» را از منابع لازم برای نوآوری و بهبود ویژگی‌ها محروم کرده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.