مگس میوه مدیترانه آفت کلیدی محصولات باغی است

خبرآنی/مازندران محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: مگس میوه مدیترانه آفت کلیدی محصولات باغی است.

مگس میوه مدیترانه ای یکی از مهم ترین آفات درختان میوه در سراسر دنیا است. از پراکندگی آن از نظر جغرافیایی در مناطقی مانند آفریقا، جنوب اروپا و مناطق شبه قاره هند، غرب استرالیا و آمریکا وجود دارد.

محققان منشاء این حشره را آمریکای جنوبی می دانند ولی با توجه سازگاری اکولوژیکی با آب و هوای منطقه غرب آسیا که موجب ازدیاد بیش از حد این حشره در این منطقه شده است با نام مگس میوه مدیترانه ای شناخته می شود.

این مگس با نشستن بر روی میوه ها به ویژه مرکبات، آنها را سوراخ کرده و در صورتی که انسان از آن میوه استفاده کند موجب بروز بیماری خواهد شد.

دکتر میترا معزی پور استادیار حشره شناسی و محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مگس میوه مدیترانه آفت کلیدی محصولات باغی است، اظهار کرد: این مگس به انواع و اقسام محصولات سیفی هم آسیب می رساند و با توجه به اینکه سال گذشته با طغیان این مگس ها روبرو بودیم، قطعا امسال هم جمعیت خیلی بالایی از مگس را بخصوص برای سیاه ریشه، گلابی و نارنگی های ژاپنی خواهیم داشت. 

وی با توصیه به باغداران گفت: با توجه به اینکه مطمئنا شکار در باغ ها وجود دارد، باغدارها فعلا دو الی ۳ تا تله در باغ جانمایی کنند. 

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران تصریح کرد: اگر میوه ای از سال گذشته روی درخت نارنج یا بر زمین ریخته حتما باید جمع آوری شده و داخل گودالی مدفون و یا داخل پلاستیک دربسته به مدت ۴۰ نگه دارند تا از بین بروند؛ چرا که اینها پر از لارو کرم های مگس هستند و می توانند باغ را آلوده کنند و این مسئله بسیار مهم است.

معزی پور توصیه کرد: باغ هایی که سابقه آلودگی زیاد دارند بخصوص برای نارنگی که بیشتر مهم است و یا سیاه ریشه در بعضی از مناطق، کمی زودتر از گذشته از تله های جذب کننده برای یک هکتار حداقل ۵۰ تله در ارتفاع یک ونیم متر در سمت جنوبی درخت نصب کنند تا حتی الامکان مگس های موجود در باغ را شکار کنند تا در زمان برداشت دچار مشکل نشوند و مجبور به سم پاشی های بی رویه و بی فایده نشوند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.