ادامه خلف وعده عراق و امارات با تولید بالاتر نفت

تولید نفت اوپک در ماه مه، برای سومین ماه ثابت ماند اما عراق و امارات عربی متحده همچنان بالاتر از سهمیه‌های تعیین شده خود، تولید کردند.

به گزارش خبرآنی، یافته‌های نظرسنجی بلومبرگ نشان داد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه میلادی گذشته، به طور متوسط ‌۲۶.۹۶ میلیون بشکه در روز تولید کرد که حدود ۶۰ هزار بشکه بیشتر از آوریل بود. بغداد و ابوظبی هنوز کاهش عرضه توافق شده با اعضای دیگر اوپک در ابتدای سال را به طور کامل اجرا نکرده‌اند.

اوپک و متحدانش در ابتدای سال میلادی جاری، برای جبران افزایش صادرات آمریکا و گویان و همچنین چشم‌انداز اقتصادی متزلزل چین، کاهش تولیدشان را عمیق‌تر کردند تا از قیمت‌های نفت حمایت کنند. این اقدامات درجات مختلفی از موفقیت را داشت و قیمت‌ها در دو ماه گذشته کاهش یافت.

در نشست روز یکشنبه، گروه اوپک پلاس برنامه‌هایی را برای تسهیل تدریجی این محدودیت‌ها تا اواخر سال ۲۰۲۵ تشریح کرد. قیمت نفت خام برنت در روز دوشنبه برای اولین بار از فوریه، به زیر ۸۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد زیرا شرکت‌های سنگین وزن بازار مانند گلدمن ساکس، بهبود عرضه برنامه ریزی شده را منفی توصیف کردند.

یکی از موضوعات مهم برای اوپک و شرکایش در طول توافق جدید کاهش تولید، وادار کردن اعضا به اجرای سهم تعهد شده خود بوده است.

عراق در ماه مه، ۴.۲۴ میلیون بشکه در روز تولید کرد که اندکی بیشتر از ماه قبل بود و نتوانست به محدودیت توافق شده پایبند باشد یا کاهش اضافی برای جبران تولید بالاتر قبلی را انجام دهد. تولید این کشور تقریبا ۲۹۰ هزار بشکه بیشتر از هدف تعیین شده بود.

بغداد سال‌هاست که با سقف‌های تولید تعیین‌شده توسط اوپک پلاس مخالفت می‌کند، زیرا این کشور به دنبال درآمد بیشتر برای بازسازی اقتصاد متلاشی شده براثر دهه‌ها جنگ و تحریم‌ها است.

امارات عربی متحده که مشتاق است ظرفیت تولید تازه نصب شده خود را بکار گیرد، در ماه میلادی گذشته، ۳.۱۳ میلیون بشکه در روز تولید کرد که حدود ۲۱۸ هزار بشکه بالاتر از هدف خود بود.

با این حال، داده‌های رسمی اوپک نشان می‌دهد ابوظبی به سهمیه‌های تولید خود عمل می‌کند و این کشور با موفقیت، معافیت ویژه‌ای را برای افزایش تدریجی تولید به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ دریافت کرد.

نظرسنجی بلومبرگ بر اساس داده‌های ردیابی کشتی، اطلاعات مقامات و برآوردهای مشاوران از جمله شرکتهای کپلر، راپیدان انرژی و ریستاد انرژی است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.