بلینکن: حماس باید فوراً پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با وزیر جنگ و یکی از اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد که جنبش حماس باید پیشنهاد آتش‌بس در غزه را بدون هیچ تاخیری بپذیرد.

به گزارش خبرآنی، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره پیشنهاد برقراری آتش‌بس کامل و همه جانبه در غزه به عنوان بخشی از قرارداد آزادسازی گروگان‌ها و تضمین آزادسازی تمامی آنها و افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق غزه گفت‌وگو کرد.

به گفته میلر، وزیر خارجه آمریکا در این دیدار ضمن تقدیر از اعلام آمادگی رژیم صهیونیستی برای امضای توافق مدعی شد، «مسئولیت موافقت با آن بر عهده جنبش حماس است.»

بلینکن در این دیدار ضمن تاکید دوباره بر پایبندی جدی آمریکا به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی گفت: این پیشنهاد می‌تواند در بلند مدت منافع امنیتی اسرائیل از جمله ادغام بیشتر در منطقه را تقویت کند.

به گفته میلر، وزیر خارجه آمریکا با «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز ضمن تقدیر از پیشنهاد یاد شده تاکید کرد که «حماس باید بدون هیچ تاخیری این قرارداد را بپذیرد.»

همچنین بلینکن دوباره تاکید کرد، «علاوه بر بازگشت گروگان‌ها به نزد خانواده‌هایشان، این پیشنهاد منافع امنیتی اسرائیل را در بلند مدت تقویت خواهد کرد که از جمله آنها ایجاد امکانی برای برقراری آرامش در طول مرزهای آن با لبنان است که برای اسرائیلی‌ها فرصت بازگشت را فراهم می‌کند.»

پیشنهاد آتش‌بس جدید شامل سه مرحله؛ برقراری آتش‌بس در نوار غزه، آزادی اسرا و بازسازی غزه می‌شود و هر مرحله ۴۲ روز به طول می‌انجامد. براساس این پیشنهاد، مرحله اول ۶ هفته خواهد بود و طی آن آتش‌بس جامع و کامل برقرار شده و ارتش رژیم صهیونیستی از تمامی مناطق پرجمعیت غزه عقب‌نشینی می‌کند.

قرار است در مرحله اول در ازای آزادی صدها زندانی فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، تعدادی از اسرای صهیونیستی از جمله زنان، افراد میانسال و زخمی‌ها آزاد شوند. در طول این ۶ هفته، رژیم صهیونیستی با جنبش حماس در مورد مرحله دوم آتش‌بس مذاکره خواهد کرد، مرحله‌ای که شاهد پایان دائمی جنگ خواهد بود.

مرحله دوم هم ۶ هفته به طول خواهد انجامید و شامل آزادی اسرا و سربازان صهیونیستی باقی مانده و حفظ آتش‌بس می‌شود. مذاکرات در مرحله دوم برای رسیدن به مرحله سوم انجام می‌شود. مرحله سوم که آن هم ۶ هفته طول می‌کشد شامل بررسی وضعیت غزه پس از جنگ و بازسازی آن می‌شود.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا توضیح داد که براساس این پیشنهاد رژیم صهیونیستی، غیرنظامیان فلسطینی می‌توانند به خانه‌های خود در تمام مناطق غزه، از جمله شمال آن، جایی که این رژیم محدودیت‌های طولانی‌مدت اعمال کرده است، بازگردند.

بایدن گفت: کمک‌های بشردوستانه افزایش می‌یابد و روزانه ۶۰۰ کامیون وارد غزه می‌شود.

سخنگوی جنبش حماس در گفت‌وگو با شبکه خبری «اسکای نیوز عربی» اعلام کرد که این جنبش دید مثبتی به پیشنهاد بایدن داشته و در حال بررسی آن بوده و به آن پاسخ خواهد داد.

این مسئول حماس با تاکید بر لزوم عقب‌نشینی کامل نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی از غزه تاکید کرد: پیشنهاد بایدن با پیشنهادهایی که پیش از این با آنها موافقت کردیم، فاصله زیادی ندارد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.