گاردین: با حمله اسرائیل به رفح، کودکان از گرسنگی جان می‌دهند

حملات رژیم صهیونیستی به جنوب غزه، این منطقه را هم درگیر قحطی کرده و کودکان از گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرآنی، «فایز ابوعطیه» در شرایط جنگ متولد شد و در هفت ماه زندگی خود تأثیر چندانی بر دنیای اطرافش ورای خانواده خود نداشت، اما مرگ او در هفته گذشته که بر اثر سوءتغذیه اتفاق افتاد، بحران عمیق غزه و آسیب‌های انسانی فجیع حملات رژیم صهیونیستی را برجسته کرد.

تا امروز دست‌کم ۳۰ کودک در غزه بر اثر سوءتغذیه جان باخته‌اند، اما بخش اعظم این موارد در نواحی شمالی غزه صورت گرفته که غذا و مراقبت‌های پزشکی کم است. اما ورود نیروهای صهیونیست به رفح در ماه مه بحران قحطی را به سمت جنوب منتقل کرده است.

«جاناتان کریکس» رئیس ارتباطات یونیسف در فلسطین می‌گوید وضعیت در رفح برای کودکان فاجعه‌بار است و بدون تأمین مواد غذایی موردنیاز، بیش از ۳۰۰۰ کودک با سوءتغذیه حاد از امکان درمان محروم خواهند شد.

به گزارش گاردین، سرعت انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه از گذرگاه‌هایی چون رفح پایین بود و بندر موقتی که آمریکا برای تحول کمک‌ها از مسیر دریایی ایجاد کرده هم فایده‌ای نداشت، اما اکنون گذرگاه رفح هم بسته شده و حملات رژیم صهیونیستی به این شهر جنوبی نوار غزه تحویل کمک‌های انسانی را متوقف کرده است. به‌طورکلی، گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که از یک ماه قبل میزان کمک‌های بشردوستانه‌ای که به مردم غزه تحویل داده شده به یک‌سوم میزان قبلی رسیده است.

گاردین: با حمله اسرائیل به رفح، کودکان از گرسنگی جان می‌دهند
مردم فلسطین در انتظار کمک‌های بشردوستانه در خان‌یونس

«متیو هالینگورث» رئیس برنامه جهانی غذا در فلسطین می‌گوید غذاهایی که به غزه می‌رسند عمدتاً به شمال این باریکه ارسال می‌شوند و بحران را در آنجا کاهش می‌دهند، اما در جنوب غزه مواد غذایی در حال اتمام است.

هالینگورث هشدار داد که مردم جنوب غزه به‌زودی تمام کمک‌هایی که در آوریل و مه دریافت کرده‌اند را تمام خواهند کرد. اسکله شناور آمریکا هم اخیراً به دلیل بدی هوا آسیب دید و تا چندین روز در دسترس نخواهد بود.

حمله موشکی اخیر رژیم صهیونیستی به شهر رفح که دست‌کم ۴۵ آواره فلسطینی را به شهادت رساند، انتقادات فراوانی را متوجه رژیم اشغالگر کرد، اما فروپاشی سامانه‌های تحویل کمک‌های بشردوستانه به غزه و عدم دسترسی فلسطینیان به مراقبت‌های پزشکی فاجعه‌ای خزنده است که تقریباً همه ساکنان جنوب غزه را تهدید می‌کند.

نهادهای بین‌المللی برجسته مانند سازمان پزشکان بدون مرز اخیراً در بیانیه‌ای مشترک هشدار دادند که مرگ‌ومیر ناشی از گرسنگی، بیماری و محرومیت از کمک‌های پزشکی در غزه در حال گسترش و تسریع است.

جاناتان کریکس می‌گوید آمار واقعی تلفات ناشی از گرسنگی بیشتر از این‌هاست و وضعیت بحرانی‌تر است، زیرا کودکان معمولاً در بیمارستان‌ها از سوءتغذیه و کم‌آبی نمی‌میرند، بلکه این اتفاق بیشتر در خانه یا خیابان می‌افتد و بخش اعظم این نوع تلفات در گزارش‌ها گنجانده نخواهد شد.

بیشتر کودکان زیر پنج سال در غزه روزهایی را بدون خوردن حتی یک وعده غذایی سپری می‌کنند و یک تحقیق در ماه مه نشان داد که ۸۵% از آنان دست‌کم یک روز کامل را بدون غذا گذرانده‌اند.

گاردین: با حمله اسرائیل به رفح، کودکان از گرسنگی جان می‌دهند
«فایز ابوعطیه» که بر اثر سوءتغذیه به شهادت رسید

از سوی دیگر، کمبود آب تمیز و مراقبت‌های بهداشتی نیز خطر بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد که برای کودکان خردسال بسیار خطرناک است. همچنین بسیاری از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها تخریب شده یا آسیب‌دیده‌اند این باعث شده والدین نتوانند حتی مراقبت‌های اولیه را به کودکان خود ارائه کنند.

اخیراً فشارهای بین‌المللی و دستور دیوان بین‌المللی دادگستری رژیم صهیونیستی را وادار به گشایش چند گذرگاه مرزی جدید برای ارسال کمک‌های بشردوستانه کرد و مقامات رژیم اشغالگر هم مدعی تعهد به قوانین بشردوستانه بوده و می‌گویند هیچ محدودیتی برای ارسال کمک‌ها به غزه وجود ندارد.

این در حالی است که گروه‌های بشردوستانه می‌گویند چالش‌های لجستیکی باعث شده تحویل کمک‌های کافی به غزه تقریباً غیرممکن باشد. در مارس، گروه‌های امدادی هشدار دادند که قحطی در شمال غزه قریب‌الوقوع است و جنوب غزه نیز به دلیل تهاجم رفح اکنون در معرض خطر است.

متیو هالینگورث از برنامه جهانی غذا خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از بروز قحطی در جنوب غزه است و می‌گوید: «وقتی قحطی آغاز شود، دیگر خیلی دیر شده است.»

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.