هندی‌ها 1 میلیارد دلار برای توسعه بندر چابهار اختصاص می‌دهند

به ‌گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، علی‌اکبر صفایی اظهار کرد: اجرای قرارداد بندر چابهار با هند در اولویت برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

وی با بیان این‌که کار بهره‌برداری بندر چابهار را هندی‌ها انجام می‌دهند، ادامه داد: سرمایه‌گذاری طرف هندی به‌صورت مستقیم است. از سه ماه قبل کارها را در رابطه با این سرمایه‌گذاری آغاز شده و در مرحله نهایی برای امضای قرارداد تامین تجهیزات قرار دارد.

وی با اشاره به ایجاد شرکت کشتیرانی مشترک ایران و هند، گفت: درباره بخش دوم قرارداد هندی تامین مالی حداقل 250 میلیون دلار و حداکثر یک میلیارد دلار است. اولین جلسه اجرایی‌سازی این برنامه با بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و سفیر هند در ایران برگزار شده است. پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی که عمدتاً طرح‌های حمل‌ونقلی و پسکرانه بندر شهید رجایی است. مانند افزایش سرعت تکمیل پروژه ریلی، جاده، فرودگاه و ... است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بخش دوم قرارداد با هندی،‌ تسهیلات است که در بخش خصوصی به‌عنوان مجری قرار می‌گیرد. در این راستا با همکاری معاونت ساخت وزارت راه  و شهرسازی در حال تهیه مطالعات فنی و اقتصادی پروژه‌ها هستیم که برای طرف هندی‌ ارسال می‌شود.

صفایی بیان کرد: در سفری که اخیراً به چابهار داشتیم با برنامه‌ریزی صورت گرفته، توانستیم با مجموعه بنیاد مستضعفان و کشتیرانی جمهوری اسلامی به توافق برسیم که اجرای کار توسط پیمانکارانی ایرانی انجام خواهد شد. موافقتنامه این پروژه امضا شده و برآورد 550 میلیون دلاری برای طراحی و ساخت فاز 2 بندر شهید بهشتی چابهار پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.