ضرورت توجه به ایجاد نوآوری در بخش معادن

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر حامد ملاداودی در نوزدهمین همایش گرامیداشت هفته معدن در خصوص جایگاه معدن در اقتصاد کشور و نحوه ارتقا آن گفت: امروز معادن و صنایع معدن ما یکی از زمینه‌های اقتصاد بدون نفت است؛ چرا که با رشد بالا، تنوع بالای مواد و ذخایر فراوان در کشور، این بخش از اقتصاد به عنوان یکی از بخش‌های پیشران مطرح شد و طی سال‌های اخیر نقش عمده‌ای در صادرات غیرنفتی و ارزآوری کشور پیدا کرده است؛ ضمن اینکه در شرایط تحریمی جایگزین نفت می شود.

رییس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: از سوی دیگر معادن به دلیل ایجاد اشتغال در مناطق محروم، محرومیت‌زدایی و استقرار عدالت اجتماعی می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. به طوری‌که تا یک دهه گذشته سهم معادن در تولید ناخالص داخلی کشور ناچیز بود؛ اما طی سال‌های اخیر شاهد رشد این سهم در مقایسه با بخش‌های دیگر نیز از جمله کشاورزی و غیره هستیم؛ بنابراین این امر نیازمند توجه بیشتر حاکمیت و صنعتگران است.

ملاداودی به اهمیت نوآوری در بخش معادن کشور اشاره کرد و گفت: این امر یک ضرورت است و باید دنبال نوآوری باشیم همچنان که شرکت‌های بزرگ بخش معادن دنیا نوآوری را با جدیت پیگیری می‌کنند. اما متاسفانه در کشور ما دو دسته معادن بزرگ را در اختیار دارند این امر موجب شد که نوآوری و رقابت با کندی وارد بخش معادن ما شود. امیدواریم با تصمیم‌گیری‌های خوبی که صورت می‌گیرد انقلاب صنعتی چهارم و نوآوری با جدیت پیگیری شود.

وی یادآور شد: متاسفانه کشور ما در انقلاب‌های صنعتی دیگر یعنی اول، دوم و سوم رویکرد انفعالی داشته است. به دلیل اینکه اتفاقاتی در سطح دنیا افتاده و پادشاهان از آن دنباله‌روی کردند، بسیار در این حوزه عقب ماندند.

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: امیدواریم در انقلاب چهارم که مواردی همچون هوشمندسازی، استفاده از تکنولوژی‌های جدیدی نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، یادگیری ماشین، ماشین‌های خودران، اینترنت اشیا برای ردیابی و مسیریابی ماشین آلات و وصل کردن آن به سیستم اینترنت و غیره نه رویکرد انفعالی و نه رویکرد شیفتگی داشته باشیم و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و نخبگی سهم عمده‌ای در این تحولات صنعتی ایفا کنیم.

در ادامه این همایش کیان میرآفتابی‌زاده دبیر انجمن علمی دانشکده معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: این مراسم هر ساله همانند ۱۸ دوره گذشته همزمان با روز معدن برگزار می شد اما امسال به دلیل شهادت شهدای خدمت با ۱۱ روز تاخیر برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: نوزدهمین همایش گرامیداشت هفته معادن حول محور نقش انقلاب صنعتی چهارم برگزار می شود. دانشجویان همانند دوره های قبل کمک کردند این مراسم را برگزار کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: محور نوزدهمین همایش گرامیداشت هفته معادن برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری جهت توسعه و پیشرفت معادن در آینده اقتصاد کشور و با توجه به نگاه کلی کشورهای صنعتی و معدنی به هوشمندسازی و مکانیزه کردن داده ها در معادن می باشد بر این اساس دانشجویان و صنعگران باید در این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.